- Detta ämne har 12 svar, 3,796 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 2 månader sedan av Suber Imprezzed.
-
FörfattareInlägg
-
3 september, 2015 kl. 18:27 #34016pernerDeltagare
Hej,
tanken är att byta kylarvätska snarast då det inte är gjort på ett tag och vintern kommer alltid snabbare än man tror. Jag har tillgång till denna glykol: http://valvoline.se/produkter_se.aspx?path=5:50:500:50010
Där det står att den ska fungera till i princip vilken motor som helst. Jag är verkligen ingen mekaniker men vore det så, varför skulle det då finnas andra Glykoltyper som begränsar sig?
Frågan ovan är kanske retorisk för vissa av er men inte för mig. Det viktiga är dock, fungerar den i min bil som är en Impreza WRX 2004? Jag får upp olika bud när man söker efter kylarvätska och Impreza…
Tack på förhand,
Per3 september, 2015 kl. 20:07 #278105KingConDeltagarePå min Audi A8 så har jag tidigare haft grön glykol i men sen kom Audi med en ny röd och jag har lärt mig lite förenklat att grön och blå går att blanda men inte röd med grön eller blå. Detta är tydligen inte hela sanningen så blanda grön och blå på eget ansvar. Tydligen jan det bli en tjock sörja om man blandar fel. Infon i verkstadsmanualen sa bara att jag skulle tömma ut all grön, fylla på med vatten ovh tömma några gånger och sen slå i den röda. Glöm inte att ha värmen på så även värmeelementet sköljs ur. Så de flesta glykoler funkar nog till de flesta bilar men använd då samma och blanda inte. Rätta mig gärna om nåt är fel. Man lever så länge man lär
3 september, 2015 kl. 21:12 #278100JaviisstDeltagareSkulle oxå vilja ha det klart för mig vilken glykol vi ska köra på. Alla säger olika. Mekonomen säger röd o hade grön i o Subaru typ blå. Wrx STI 2005 är mitt då.
4 september, 2015 kl. 10:00 #278106KingConDeltagareHar tagit detta från ett annat forum.
Mer om kylvätska, och här dök det upp en nyhet där kylarens material spelar in för vilken typ av kylvätska man skall välja.
“How about just pouring orange antifreeze into every cooling system, say, yours?
Sorry, but it’s not that simple. The new organic acid antifreezes may be used only if the cooling system has an aluminum radiator (rather than copper-and-brass).”
http://www.popularmechanics.com/cars/how-to/a91/1272436/
Tydligen inte så viktigt vilken typ av kylvätska som fyllds på, utan varifrån vattnet tas. Beroende på om vattnet tas från det kommunala vattennätet, egen brunn eller direkt från ett vattendrag är det stora skillnader på dess sammansättning. Destillerat vatten är att föredra då det är fritt från för motorer skadliga ämnen.
4 september, 2015 kl. 10:37 #278101JaviisstDeltagareFöljande gäller BMW men finns en del info.
Va ?
4 september, 2015 kl. 11:01 #278107KingConDeltagareVa ?
Glömde länken. Hittade lite annan information som jag redigerade inlägget med.
4 september, 2015 kl. 14:20 #278102JaviisstDeltagareGlömde länken. Hittade lite annan information som jag redigerade inlägget med.
Okej inte förstått hela ändå, men som jag förstått så om man har original kylare vilket inte är aluminium, då ska man kolla upp vad det är för glykol som går ihop med de alltså då vända sig enklast till Subaru…
Länken funka inte
4 september, 2015 kl. 15:31 #278097t1heroDeltagareÄnnu en gång måste jag påpeka något väldigt viktigt.
Vilken färg en okänd kylvätska har säger ingenting om kylvätskan. Det fins ingen standard när det gäller färgerna, olika tillverkare använder olika färger.
Grön med grön kan bli klumpar, röd med röd kan bli klumpar, blå med blå kan bli klumpar, gul med gul kan bli klumpar.
4 september, 2015 kl. 17:47 #278096.zipDeltagareSom t1hero säger så spelar färg ingen större roll i dagsläget då tillverkare färgar deras medel kors och tvärs.
Det du vill ha är Etylenglykol då kylaren är av aluminium.
Lite saxat från nätet då jag inte orkar skriva allt själv 🙂
Propylenglykol (PG)
- Glykolen som används är av typen monopropylenglykol, varför den ofta benämns kort och gott som propylenglykol (PG). Även namn som “miljöglykol” kan ses då den inte är giftig. Notera att trots att den inte är giftig är det direkt ohälsosamt att få i sig propylenglykol.
- Något sämre korrosionsskydd än etylenglykol (speciellt för aluminimum)
- Något sämre värmeupptagningsförmåga än etylenglykol
- Blir mer trögflytande än etylenglykol vid låga temperaturer (-20° C och lägre)
- Kan skikta sig och därigenom frysa partiellt (uppstår bara om kylsystem stått stilla under längre tid)
- Svårare att stabilisera än etylenglykol rent additivmässigt (kan leda till skiktningar och utfällningar)
Etylenglykol (EG)
Som namnet antyder är denna baserad på monoetylenglykol. Den är bättre på alla områden än propylenglykol – förutom en sak…Denna är mycket giftigt! Dödlig dos är satt till 1 dl för en normal vuxen man fast även mycket mindre doser kan ge mycket allvarliga förgiftningar! Den är dessutom söt i smak/lukt vilket gärna lockar hundar/katter till att slicka i sig utspilld etylenglykol och avlida.
På grund av att den är så giftig blir det vanligare och vanligare (bland annat i delstaten Oregon och nu senast i Tennessee) att det är lag på att denna typen av kylarvätska har tillsatser av denatoniumbensoat för att få säljas i den vanliga handeln (denatoniumbensoat är det bittraste ämnet som man känner till och används i diverse sammanhang för att förhindra oavsiktlig konsumtion av giftiga ämnen).Organic Acid Technology (OAT)
Produkter inom denna huvudgruppen brukar ofta benämnas som longlife, extended life eller liknande ute bland konsumentprodukterna. Dessa kylvätskor kan ses som efterträdarna till de tidigare IAT-kylvätskorna (de “vanliga” propylenglykol- och etylenglykol-kylvätskorna).Alla kylvätskor i OAT-huvudgruppen är dock fortfarande baserade på etylenglykol! Det är just rostskyddet som är annorlunda. Istället för att använda sig av icke-organiska ämnen som korrosionsskydd används istället organiska syror (organic acid technology). Dessa organiska syror bryts inte ned lika lätt som de icke-organiska ämnena och därför kan bytesintervallen förlängas rejält.
Vissa produkter inom denna huvudgruppen kan dock vara aggresiva mot kylare som innehåller bly/koppar/mässing i fogar och dylikt. Men det finns även produkter inom denna huvudgruppen som inte har detta problem. Därför bör man vara mycket försiktig att använda denna typen av kylarvätskor i äldre bilar.
När det gäller färg så finns mer eller mindre hela regnbågens färger representerade inom denna huvudgruppen! Det är fullständigt lönlöst att använda sig av färg till någon som helst användbar information…
Huvudgruppen OAT har två undergrupper, OAT och HOAT. Det är något olyckligt att ha samma namn på huvudgrupp och undergrupp, men i resten av artikeln kommer OAT respektive HOAT alltid referera till respektive undergrupp (om inget annat anges).
OAT
Denna undergrupp har korrosionsskydd baserat på olika typer av organiska syror. De innehåller vanligtvis sebacate, 2-ethylhexanoic-acid (2-EHA) och andra organiska syror som korrosionsskydd och dessa ersätter helt och hållet den äldre typen av korrosionsskydd som återfinns i IAT-kylarvätskor.OAT innehåller således varken silikater eller fosfater. Undantaget är Toyota och Honda som häller i en liten nypa fosfater i sina kylarvätskor. Toyota och Honda använder sig dessutom uteslutande av sebacate som korrosionsskydd (de har således ingen 2-EHA i sina OAT produkter).
Användningen av organiska syror ger en längre livslängd på kylarvätskan då dessa inte bryts ned lika lätt som silikater eller fosfater. Typiska bytesintervall är 5 år (eller 25000 mil).
Denna undergruppen används i huvudsak av General Motors (orange till färgen och går under namnet DEX-COOL®), Volkswagen/Audi (samma som GM fast rosa till färgen), Honda (mörkgrön), Toyota (rosa), Opel, Ford Europa.
HOAT
Denna undergruppen går under namnet Hybrid OAT (HOAT). Den använder också organiska syror fast i kombination med icke-organiska ämnen för att skapa sitt korrosionsskydd. Man använder sig inte av sebacate eller 2-EHA utan främst av benzoate som den organiska syran och silikat för det icke-organiska ämnet.Användandet av silikater gör att kylarvätskans kavitationsegenskaper förbättras, är mindre aggresiv mot vissa typer av tätningar samt agerar som ett snabbläkande skydd mot aluminiumytor.
Livslängden är något kortare än OAT (5 år eller 15000 mil) men har å andra sidan några andra bättre egenskaper tack vare silikatet. Man kan se denna undergrupp som en hybrid mellan IAT och OAT där den tar det bästa från båda världar.
Denna typen används i huvudsak av Chrysler (orange), Ford (gul), Mercedes, Volvo.
Själv skulle jag undvika “longlife” då det gäller både olja och kylarvätska, men alla tycker vi olika 😉
4 september, 2015 kl. 18:31 #278099pernerDeltagareTack, grundstenarna för glykol har jag snappat upp. Dock är det inte samma som att lägga ihop 1 och 1. Länken jag hade i första inlägget är en etylenglykol vilket verkar vara rätt för min bil? Om jag gör en komplett ursköljning av kylsystemet så ska denna alltså fungera bra? Allt original från kylare till motor.
5 september, 2015 kl. 15:32 #278098t1heroDeltagareJa, det borde fungera finfint.
Töm, fyll med kranvatten, dra på värmen på fullt kör motorn lite tills det blåser varmt; gör om 0-X gånger beroende på hur pedantisk du är, jag gjorde om tills vattnet jag tappade ur var transparent (lämnade 25l svagt glykolhaltigt vatten på miljöstationen…); Fyll upp med glykol och batterivatten.Eventuellt passa på att köra med kylarrengöring när du ändå är igång.
5 september, 2015 kl. 20:50 #278103JaviisstDeltagareGrymt grymt då kör vi på det. Bara en fråga om allt man hittat på nätet och från Subaru.
När dem byter vätska så har dem typ halv liter nån tillsats från Subaru själva. Sen glykol. Vad är det för något ?8 september, 2015 kl. 09:05 #278104Suber ImprezzedDeltagareMycket uppskattat .zip det besvarade många frågor.
Här är en video som också är väldigt informativ och förklarar hur man går till väga för att göra en så kallad “Super Flush” på sitt kylsystem.d—0.o—b -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.