Hej!
Jag har just köpt min första Subaru i form av en STI Racing S tillverkad dec 2011 som jag tog ut igår!
Jag har börjat köra den nu under helgen för första gången, och en sak som jag hängde upp mig på direkt under första körningen, var att precis när jag lägger in den i tredje växeln (såväl när jag ska växla upp från 2:an som bromsa ner från 4:an) – och för växelspaken in i treans växel – så vibrerar hela växelspaken till. Man märker samma sak om man bara köra bilen i valfri hastighet 40-50-60 och frikopplar, tar växeln ur och i 3:an med frikopplingen nere, hela växelspaken vibrerar till när man tar in den i trean. Detta sker inte på någon annan växel och känns konstigt(!)
En annan generell sak som jag även funderade över var tomgången. Den är mer rå än på en “vanlig” bil. Stort tack för era svar!
Med vänliga hälsningar
Jimmy
Hej! De där vibrationerna du pratar om vid växling till 3:an känner jag inte alls igen på min bil. Min går väldigt mjukt och fint i. Det tycker jag du ska kolla upp.
Tomgången däremot kan även “dippa” lite emellanåt på min också, om den står på tomgång en stund. Så det tror jag faktiskt är helt normalt. Jag provkörde en innan jag köpte min ny och den vill jag minnas betedde sig på samma sätt.