#36616
blurra
Deltagare

    Jag behöver hjälp,
    Historien är lång men jag försöker.
    Bilen är en Rallybil (Subaru Impreza 97), allt började med att jag monterade
    bort växellådan för att skicka iväg den för montering av en dogbox
    drevsats. Under tiden som växellådan var på resa så lyfte jag ur motorn ur
    bilen för att kontrollera vad som satt för vevstakar i motorn.
    När motorn satt i motorbänken så skruvade jag ur styrboxen ur bilen och skickade iväg den till trendab bara därför att dom skulle titta vad det var för box,anledningen att jag ville veta detta var att jag hade planerat att mappa om bilen när den nya drevsatsen kom på plats,
    Trendab hör av sig och säger att det är en standardbox,
    -Den kan vi inte göra något med,du måste köpa en Gems box eller liknande.
    Okay, tänkte jag, det får bli på framtiden,först ska vi åka några tävlingar med bilen.
    Boxen skickas tillbaka till mig och jag monterar i den i bilen.
    Växellådan kommer hem och jag monterar i den och motorn i bilen.
    Dags för start av motorn. Vad händer? JO, motorn går runt på startmotorn men det tickar om något eller några relän under instrument brädan och motor vägrar starta,det blir bara några avgassmällar och så låter det som det tickar från magnetventilen till laddtrycket,även spridarna för ett satans liv det låter som att dom bara spolar in bensin i motorn, och mkt.riktigt,jag skuvar ur tändstiften och kör runt motorn och där är det dyngsurt, Vi kontrollerar då om det finns några gnistor på stiften och det finns det inte.Testar då med nya stift men inte ett liv.
    Även Check engine lampan blinkar i takt med ticket.
    Bestämmer mig då för att dubbelkolla alla kontakt stycken och jordkablar på motorn och till motorn,och kan inte annat än att konstatera att allt är okay.
    Håller efter detta på i sex timmar och felsöker, utan resultat.
    Bestämmer mig då för att bogsera över bilen till en bilelektriker.

    Killen ringer efter några timmar till mig och säger att han kollat kablaget i motorrummet och konstaterat att allt är okay där, men däremot så har han öppnat boxen och kan i den konstatera att chipet ligger löst,han sätter tillbaka det och försöker starta,men inget händer.

    Nu misstänker han att chipet har suttit lite på trekvart när jag försökte
    starta första gången och därav så kan chipet eller något annat i boxen gått
    sönder, men för att kunna ta reda på det så behövs en annan box och jag tycker inte att det känns så intressant att köpa en ny standarbox för 10000:-,när jag ända ska köpa Gems,Autronic eller liknande efter vintern.

    Så därför undrar jag om det finns någon som skulle kunna tänka sig att
    provköra min box i sin bil,bara för att konstatera om det är något fel på den.

    Det är ju inte säkert att det är boxen som är felet,men eftersom chipet satt löst så misstänker jag det.
    Utav mekarkompisar har jag fått sagt att det kan kanske vara så att det glappa chipet kan ha förstört typ tändmodul eller så…..
    Och en annan kompis säger att någon tändspole kan havererat om tändstiften blivit sura, men det tycker jag låter långsökt.
    Då borde han åtminstone startat på tre cylindrar.

    Finns det någon som har möjlighet att hjälpa mig,(Inte allt för långt från Kalmar Län.)
    Jag betalar gärna för hjälpen,för nu vill jag ut och åka tävling.

    Mvh.Patrik Lundström,
    blurra@telia.com

    Phuu!