#37961
dlehtihet
Deltagare

    Äljen,

    Jag har under de två senaste veckorna varit på två olika v(ä)rkstäder med gammelSaaben för att försöka väcka dess AC ifrån de döda igen och har snappat upp lite om detta. Som grabbarna grus säger ovan så ska du kolla magnetventilen först. Har du en läcka i systemet så borde den ju vara ganska liten så om du hade kyla i vintras så låter det i mina öron inte som om gasen skulle tömmas så pass snabbt. En “normal” felkälla kan ju också vara generatorn. Har du ingen gas i systemet så hoppar inte generatorn igång heller (för att inte paja sig själv). Är det bara generatorn som knasat så kan du få tag på renoverade för hyffsat pris (eller ialla fall så hyffsat som det blir i AC/kartellbranchen). Det jag skulle göra om jag vore dig är att åka till någon bra firma och be dem göra en diagnos alt. trycktesta systemet. På S(n)aaben finns en liten glaslucka där man kan se hur mycket gas som finns kvar i systemet, men jag vet inte om det finns motsvarande på subban. Men om t.ex kondensorn fått sig en snyting av någonting så tror jag det blir ganska saftigt dyrt.

    Orginaldelar är enormt dyra (en sketen lite slang till saaben skulle kosta 900 spänn) så kolla efter en verkstad som kör t.ex märket Waeco eller liknande (= piratgrejer som funkar minst lika bra men mycket billigare).

    En dag som idag (30 grader) vill man ju absolut ha kyla i bilen 🙂

    M v h

    Danne