SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning 4-hjulsinställning???

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    daniel83
    Deltagare

Hejsan!

Nu är det så att jag har köpt nya fälgar och däck till bilen. :7
      Ska hämta dom på fredag hade jag tänkt.
      Storleken på fälgarna är 17tum och däcken har följande diameter 205/45-17.
      Det som sitter på nu är 205/50-16.

Snackade med en på jobbet nyss och han sa att man måste göra en 4hjulsinställning när man byter däck/fälgar.
      Ringde och frågade däckfiman och dom sa att det var att rekommendera eftersom man flyttar slitytan på däcken.

Men då om det han säger är sant så ska man göra en 4hjulsinställning minst 2gånger/år alltså eftersom du byter till vinterdäck och visse versa en gång per säsong.
      Låter dyrt och krånligt.

Så nu till själva frågan. Måste man göra 4hjulsinställning när man byter till nya däck???

Tacksam för snabba svar.
      Tack på förhand!

SecretAgentMan
      Deltagare

Det är kvalificerat trams!

Hjulvinklarna är bra att ha koll på, men inte är det något som justeras bara för att man byter däck…

Har Mats sett till att det är ordning, och ingen har skruvat med fjädringen efter det finns det ingen anledning (om du inte har snett slitage på däcken).

/J

daniel83
        Deltagare

Okej.

Då avbokar jag hjulinställningen.

OzO
          Deltagare

En 4-hjulsinställning är ingen dum idé om du inte är säker på hur din bil är uppsatt. Märker du att den beter sig knepigt i kurvor, inbromsning, spårar, snedslitna däck så är det en god idé att se över vinklarna.

Men som sagt, bara för att du skiftar fälgarna så behöver du definitivt inte hjuinställa.

_______________________________________________________________________________
            ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

syke
            Blockerad

Om jag inte minns helt fel så gjorde frasse en fyrhjulsinställning för nått år sen eller två (eller tre) 🙂

Mats
              Deltagare

Jag gjorde 4-hjulsinställning ca en månad innan jag sålde bilen.

Mats GBG
                Svart e snyggast

OzO
                Deltagare

Då kan Daniel lugnt sätta på fälgarna på bilen o köra o se glad ut! 😀

::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

Niklas
                  Deltagare

Om jag inte minns helt fel så gjorde frasse en fyrhjulsinställning för nått år sen eller två (eller tre) 🙂

På Daniels (fd Mats) bil eller?

OzO
                    Deltagare

Mats gjorde hjulinställning på sin bil. Sen sålde han den till Daniel. Voilá! Vad Frasse har med saken vet jag int’! 😀

Niklas
                      Deltagare

Vad Frasse har med saken vet jag int’!

Det jag också undrade. 🙂

daniel83
                        Deltagare

Vad bra då.
                          Fälgarna sitter på nu.

Då ska man fixa bilder till folket då.
                          Måste fixa nya sulor till fälgarna.Dom som sitter på är tvär dåliga tycker jag.Ska prova lite mer på konbanan om bilen hinner bli fixad tills dess..

syke
                          Blockerad

Vad Frasse har med saken vet jag int’!

Det jag också undrade. 🙂

Det undrar jag också. Måste varit nån som hackat mitt konto .. eller nått.

daniel83
                            Deltagare

Måste fixa nya sulor till fälgarna.Dom som sitter på är tvär dåliga tycker jag.Ska prova lite mer på konbanan om bilen hinner bli fixad tills dess..

Upptäckte idag när jag körde hem från Ludvika.
                              När man svänger upp på E18 så är det en lång sväng som har en maxhastighet av 50km/h.
                              Provad att köra i 50 och gasa. Bilen började understyra som f*n.
                              Nog för man har varit med om det förut men nu var det äckligt.

Kan det ha något med att däcken bara är 2dagar gamla eller att jag hade för lite attack??

SecretAgentMan
                              Deltagare

…eller så kör man efter väglaget, på-/avfarterna är erkänt halkiga när det nyss regnat.

Att ge gas mitt i en tvär böj är att be om understyrning.

/J

P.S. HELT FEL ställe att leka på, går det snett där blir det garanterat (i bästa fall bara) plåtverkstaden.

Blocken
                                Deltagare

Upptäckte idag när jag körde hem från Ludvika.När man svänger upp på E18 så är det en lång sväng som har en maxhastighet av 50km/h.Provad att köra i 50 och gasa. Bilen började understyra som f*n.Nog för man har varit med om det förut men nu var det äckligt.Kan det ha något med att däcken bara är 2dagar gamla eller att jag hade för lite attack??

För i helsike pöjk, ta’t lugnt! Attackera hade du väl tillfälle att göra både på Mantorp och i Grängesberg?

/AB

Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.