› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › 4-hjulsinställning???
- Detta ämne har 16 svar, 1,097 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
25 maj, 2005 kl. 17:21 #5438
daniel83
DeltagareHejsan!
Nu är det så att jag har köpt nya fälgar och däck till bilen. :7
Ska hämta dom på fredag hade jag tänkt.
Storleken på fälgarna är 17tum och däcken har följande diameter 205/45-17.
Det som sitter på nu är 205/50-16.Snackade med en på jobbet nyss och han sa att man måste göra en 4hjulsinställning när man byter däck/fälgar.
Ringde och frågade däckfiman och dom sa att det var att rekommendera eftersom man flyttar slitytan på däcken.Men då om det han säger är sant så ska man göra en 4hjulsinställning minst 2gånger/år alltså eftersom du byter till vinterdäck och visse versa en gång per säsong.
Låter dyrt och krånligt.Så nu till själva frågan. Måste man göra 4hjulsinställning när man byter till nya däck???
Tacksam för snabba svar.
Tack på förhand!25 maj, 2005 kl. 18:16 #72786SecretAgentMan
DeltagareDet är kvalificerat trams!
Hjulvinklarna är bra att ha koll på, men inte är det något som justeras bara för att man byter däck…
Har Mats sett till att det är ordning, och ingen har skruvat med fjädringen efter det finns det ingen anledning (om du inte har snett slitage på däcken).
/J
26 maj, 2005 kl. 08:35 #72794daniel83
DeltagareOkej.
Då avbokar jag hjulinställningen.
26 maj, 2005 kl. 08:48 #72788OzO
DeltagareEn 4-hjulsinställning är ingen dum idé om du inte är säker på hur din bil är uppsatt. Märker du att den beter sig knepigt i kurvor, inbromsning, spårar, snedslitna däck så är det en god idé att se över vinklarna.
Men som sagt, bara för att du skiftar fälgarna så behöver du definitivt inte hjuinställa.
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::26 maj, 2005 kl. 09:02 #72784syke
BlockeradOm jag inte minns helt fel så gjorde frasse en fyrhjulsinställning för nått år sen eller två (eller tre) 🙂
26 maj, 2005 kl. 10:59 #72793Mats
DeltagareJag gjorde 4-hjulsinställning ca en månad innan jag sålde bilen.
Mats GBG
Svart e snyggast26 maj, 2005 kl. 11:03 #72789OzO
Deltagare26 maj, 2005 kl. 11:05 #72798Niklas
DeltagareOm jag inte minns helt fel så gjorde frasse en fyrhjulsinställning för nått år sen eller två (eller tre) 🙂
På Daniels (fd Mats) bil eller?
26 maj, 2005 kl. 11:18 #72790OzO
Deltagare26 maj, 2005 kl. 11:22 #72799Niklas
DeltagareVad Frasse har med saken vet jag int’!
Det jag också undrade. 🙂
26 maj, 2005 kl. 22:56 #72795daniel83
DeltagareVad bra då.
Fälgarna sitter på nu.Då ska man fixa bilder till folket då.
Måste fixa nya sulor till fälgarna.Dom som sitter på är tvär dåliga tycker jag.Ska prova lite mer på konbanan om bilen hinner bli fixad tills dess..28 maj, 2005 kl. 13:56 #72785syke
BlockeradVad Frasse har med saken vet jag int’!
Det jag också undrade. 🙂
Det undrar jag också. Måste varit nån som hackat mitt konto .. eller nått.
28 maj, 2005 kl. 21:13 #72796daniel83
DeltagareMåste fixa nya sulor till fälgarna.Dom som sitter på är tvär dåliga tycker jag.Ska prova lite mer på konbanan om bilen hinner bli fixad tills dess..
Upptäckte idag när jag körde hem från Ludvika.
När man svänger upp på E18 så är det en lång sväng som har en maxhastighet av 50km/h.
Provad att köra i 50 och gasa. Bilen började understyra som f*n.
Nog för man har varit med om det förut men nu var det äckligt.Kan det ha något med att däcken bara är 2dagar gamla eller att jag hade för lite attack??
29 maj, 2005 kl. 07:24 #72787SecretAgentMan
Deltagare…eller så kör man efter väglaget, på-/avfarterna är erkänt halkiga när det nyss regnat.
Att ge gas mitt i en tvär böj är att be om understyrning.
/J
P.S. HELT FEL ställe att leka på, går det snett där blir det garanterat (i bästa fall bara) plåtverkstaden.
29 maj, 2005 kl. 15:22 #72791Blocken
DeltagareMåste fixa nya sulor till fälgarna.Dom som sitter på är tvär dåliga tycker jag.Ska prova lite mer på konbanan om bilen hinner bli fixad tills dess..
Upptäckte idag när jag körde hem från Ludvika.När man svänger upp på E18 så är det en lång sväng som har en maxhastighet av 50km/h.Provad att köra i 50 och gasa. Bilen började understyra som f*n.Nog för man har varit med om det förut men nu var det äckligt.Kan det ha något med att däcken bara är 2dagar gamla eller att jag hade för lite attack??
För i helsike pöjk, ta’t lugnt! Attackera hade du väl tillfälle att göra både på Mantorp och i Grängesberg?
/AB
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.