› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › 4-punktsbälte?
- Detta ämne har 26 svar, 2,628 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 3 månader sedan av
MDE.
-
FörfattareInlägg
-
4 januari, 2006 kl. 09:07 #159522
thorlake
Deltagare4 januari, 2006 kl. 11:31 #159510OzO
DeltagareMan vill veta om det är farligt att åka med ”fel” monterade 4 -punkt i privat sunt tempo å inte fullt rally tryck.
”Privat sunt tempo” för mig på en motorväg är 110 km/tim. På en landsväg är det 70 km/tim. I stadstrafik 50 km/tim, kanske t.o.m. 30 km/tim. I bra vägförhållanden.
Att frontalkrocka i 110 km/tim kommer att belasta kroppen nåt oerhört. Och man lär få blåmärken från bältena. T.o.m. i 70… och kanske t.o.m. i 50. Det känns i alla fall. Prova! 🙂 (Krockkudde dämpar något säkerligen…)
Poängen är att det är sk!tsamma om det är privat eller rallytempo. Vi pratar krafter ändå….
Så jag skulle inte chansa på felmontering.
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::4 januari, 2006 kl. 11:44 #159531Niklas
DeltagareBara använt mina bälten på vanliga vägar en gång. Använder dem bara när jag kör konbana (tex 5års, Grängesberg, Superstage) då det svänger och kränger. Vet inte om jag skulle använda dem på en motorbana (tex Mantorp) där hastigheterna blir högre…men nu har ifs jag och Ozo sagt att vi inte skall köra på bana nå mer, men det beror nog mest på att vi är sånna tofflor och går i koppel. 😀
4 januari, 2006 kl. 11:50 #159508SecretAgentMan
DeltagareProblemet med vinkeln har att göra med sätet, och att stolsryggen inte är designad för att ta upp kraften från bältet.
Axelremmarna skall gå rakt bakåt till en gedigen infästning i en perfekt värld, men det åstadkommer man bara med modifieringar (bur i stort sett).( Fäst nu för Guds skull inte bältet i hatthyllan, den är inte på något sätt konstruerad att ta den enorma last en krock genererar på bältena. 😮 )
4-punk, bortplockad airbag, rätt stolar och riktig bur är klart bäst, men av diverse skäl inte praktiskt, lagligt eller ens genomförbart på en helbilsgodkänd Impreza.
Jag använder aldrig mitt 4-punkt till vardags, och skall jag hårddra det så är inte mina rallystolar heller den bästa lösningen med det vanliga bältet, men Silverpilen är inte en bruksbil heller, den står mest i garaget. 😀
Vore det en bruksbil skulle jag *inte* ha pillat i rallystolar och bytt ratt, må vara att det är lika farligt trots att det är en leksak…meeeeeeeeen, man får prioritera.
/J
4 januari, 2006 kl. 11:52 #159509SecretAgentMan
Deltagare…ett till inte helt trevligt problem med fyrpunkt och bil utan bur är att vid rullning så kommer man inte undan om taket skulle ge vika…det gör man med det vanliga bältet (du sitter helt fast i sidled med fyrpunkt).
/J
4 januari, 2006 kl. 11:59 #159532Niklas
DeltagareFäst nu för Guds skull inte bältet i hatthyllan, den är inte på något sätt konstruerad att ta den enorma last en krock genererar på bältena. 😮 )
Självklart måste man göra en hemmagjord modifiering för att fästa bältena rakt bak. Dvs man svetsar fast ett stag bakom baksätet precis under hatthyllan, INTE fästa i hatthyllan. Förlåt om jag var otydlig men nu har vi varit dubbeltydliga. 😀
4 januari, 2006 kl. 12:24 #159523thorlake
DeltagareSenast jag hörde så var det välan till och med olagligt nu för tiden att ens bygga bilar där taket viker ihop sig vid en rullning?
Så jag antar att min 05:a skall hålla för lite snällt snurr. 🙂Givetvis så är dessa tester förmodligen utförda vid normalt framförande av fordonet så om man kvastar av i över hundra så antar jag att det blir skrot av hela skiten ändå, å då e min teori att stoldjävelen lossnar också å då klarar jag mig säkert ändå, Hehe!! 😉
*Teori har aldrig varit min starka sida ne, hur visste ni det? ;)*Om man får tro min andra länk däruppe så är det ok att montera bakom baksätet ändå. Men som sagt det kanske kräver en annan typ av stol?
Tror jag köper för att det skall se fint ut och att man skall kunna sitta lite bättre vid konbana och iskörning. Har ju det gamla kvar enligt lag så då är det ju bara att kränga på sig det när man skall åka bana och på vanlig väg så borde alla vara glada.
Trodde aldrig i min vildaste fantasi att denna lilla tråd skulle kunna växa så. 🙂
Mycket med det världsliga får jag säga. Misstänker att det e många i klubben som redan har sina bälten utan bur å lever i falsk säkerhet över dess förmågor. Så det var nog inte helt bortkastat iaf.Man har ju iaf en mänsklig rättighet att vara idiot, men det är bra att vara en insatt idiot iaf. Tror nog att det är där jag lägger mig denna gång. 😉
4 januari, 2006 kl. 12:35 #159533Niklas
DeltagareVid iskörning för du slippa bältet helt, skulle bilen gå genom isen vill du inte behöva lägga tid på att ta av dig ett bälte.
Fast är sjön bottenfrusen, eller om det är många bilar som kör tillsammans så kan bälte vara att föredra.
6 januari, 2006 kl. 20:49 #159512Grusdraparn
DeltagareVid iskörning för du slippa bältet helt, skulle bilen gå genom isen vill du inte behöva lägga tid på att ta av dig ett bälte.Fast är sjön bottenfrusen, eller om det är många bilar som kör tillsammans så kan bälte vara att föredra.
Går man genom isen med lite fart och utan bälte lär man ändå inte vara kapabel att kravla sig ur…
/K – kommer att köra med bälte…
7 januari, 2006 kl. 09:30 #159511lunkan
DeltagareFäst nu för Guds skull inte bältet i hatthyllan, den är inte på något sätt konstruerad att ta den enorma last en krock genererar på bältena. 😮 )
Självklart måste man göra en hemmagjord modifiering för att fästa bältena rakt bak. Dvs man svetsar fast ett stag bakom baksätet precis under hatthyllan, INTE fästa i hatthyllan. Förlåt om jag var otydlig men nu har vi varit dubbeltydliga. 😀
Är det ingen som har fäst sina bälten i fjäderbensstaget bak? Borde väl bli ganska bra fast frågan är väl om staget håller vid en olycka!! 🙁
10 januari, 2006 kl. 10:08 #159517Adam K
DeltagareJag har fäst mina i den bakre bulten till fjäderfästet bak. Har varit lite orolig för att den inte har tillräcklig hållfastighet men jag tror det är okej. (VIlket så klart egentligen inte är okej…)
Men jag har en kombi så jag har bara behövt lägga remmarna över baksätes-ryggstödet, ni med hatthyllor beöhver väl skära hål i det eller nåt om ni ska göra samma-lika…
/A10 januari, 2006 kl. 11:02 #159513MDE
Deltagareom man nu ändå ska envisas med 4punktbälten så skulle jag aldrig avvika från dessa anvisningar. är inte helt enkelt med säkerhet 😀
– Gemensamma Tekniska (GT) – SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Sidan 14 av 26 Gemensamma Tekniska Regler.doc – Utgåva: Januari 2005:3
© 2005 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
GT 5.6.2 Montering
Det är inte tillåtet att montera bältesinfästningar i stolen eller stolsfästen.
Säkerhetsbälten får installeras i original infästningspunkter i karossen för seriebilen.
De rekommenderade geometriska placeringarna av infästningspunkterna är beskrivna i skiss 253-42.
Axelbanden ska monteras så att de inte har en vinkel som överstiger 45 grader, men det rekommenderas att vinkeln inte överstiger 10 grader i förhållande till horisontalplanet, mätt från överdelen av ryggstödet och nedåt. Den maximala vinkeln i förhållande till centrumlinjen för stolen är 20 grader.
Om möjligt ska original infästningspunkt för standardbältet på C-stolpen användas.
Monteringspunkter som ger en större vinkel till horisontalplanet än ovan får inte användas om inte stolen uppfyller FIA:s krav. Om stolen uppfyller FIA kraven får banden för 4-punktsbälten monteras i original midjebandsinfästningar för baksätet. För 4-punktsbälten ska axelbanden monteras korsande varandra symmetriskt i förhållande till centerlinjen för framstolen.
Säkerhetsbälte får inte monteras om stolen inte har nackstöd eller om nackstödet är integrerat med ryggstödet utan hål för säkerhetsbälte.
Midje- och benband får inte passera över stolkanten utan ska passera genom stolen, allt för att strama åt och hålla bäckenet över största möjliga yta.
Midjebandet måste passa väl åtdraget i vinkeln över bäckenbenet och låren. Banden får under inga omständigheter vila mot buken. Skydd ska, om så erfordras, monteras så att inga skador uppstår på bältesbanden.
Om montering i standardinfästningspunkter för axel och/eller benbanden är omöjligt får nya infästningspunkter göras i chassiet eller karossen. Vad gäller axelbanden ska dessa infästningspunkter vara så nära bakaxelns centerlinje som möjligt.
Om detta inte är möjligt får axelbanden fästas eller ledas över ett rör fäst vinkelrätt mot bilens längdriktning i skyddsburen eller monterat i ett övre standard säkerhetsbältesinfästning för främre bälte. De får också monteras i skyddsburen eller i ett förstärkningsstag.
•
Ett stag som är avsett för montering av bälten ska vara rör med min dimension 38 x 2,5 mm eller 40 x 2 mm, och kvalitén på röret ska vara samma som skyddsburkraven.
•
Monteringshöjden på ett sådant rör ska vara avpassat så att axelbandens riktning bakåt har en vinkel mellan 10 till 45 grader i förhållande till horisontalplanet, men vinkeln 10 grader rekommenderas.
•
Fastsättningen av de bakåtriktade banden kan antingen vara en slinga runt röret eller skruvade fast. I det senare fallet ska en insats svetsas fast, en för varje axelband, (se skiss 253-17C eller 253-53 med avseende på dimensioner). Dessa insatser ska vara placerade i röret och axelbanden fästas med skruv och skruvarna ska vara M12 8.8 eller 7/16 UNF dimension.
•
Varje monteringspunkt måste ha en hållfasthet som motsvarar en kraft av 14700 N med undantag för benbanden där 7200 N räcker. Om samma monteringspunkt används för två bältesband ska summan av erforderlig hållfasthet beräknas genom att lägga samman kraven på varje band.
•
För varje icke original monteringspunkt ska en förstärkningsplatta monteras som har en yta av minst 40 cm2 och en tjocklek av minst 3 mm. Principritningar för monteringspunkter i chassi och kaross:
Sådan föstärkningsplatta kan ersättas av bältestillverkares specialplatta med svetsat mutterstycke. Under förutsättning att angivna minimimått på storlek och tjocklek uppfylls.
1 Generell montering:
skiss 253-43.
2 Axelbandsmontering:
skiss 253-44.
3 Benbandsmontering:
skiss 253-/MDE(fortsättning på sbf.se 😉 )
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.