SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Främre Bromsbelägg STi

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    bageera
    Deltagare

Hej!
      Undrar om ni har något/några bra tips på bra(i relation till orginalbeläggen) alternativa främre bromsbelägg till en STi -04 med likvärdiga eller bättre prestanda men förmånligare pris? Eller är det orginal som gäller?

Orginal går på ca 4500:- om minnet inte sviker mig.

Tacksam för svar då det s a s börjar bli dags för byte!

/Johan

knightowl
      Deltagare

Hej Johan!

Jag kommer att behöver att byta belägg fram, på min MY03 STi snart och jag fundera på dessa från Ferodo. De verker kosta ungefär 1650:- kr utan frakt från UK Scooby Mania.

http://www.scoobymania.co.uk/brakes_info.asp?c=3

Men jag tror att jag ska kolla runt Sverige för någon som säljer Ferodo belägg. Jag har hört att de är bra.

Jag hade EBC ”Green Stuff” belägg på EBC borrad & slitsad skivor på min gamla MY00 GT. Mycket stopp i de. Men skivorna slits fort.

/Kyle

bageera
        Deltagare

Hej Johan!Jag kommer att behöver att byta belägg fram, på min MY03 STi snart och jag fundera på dessa från Ferodo. De verker kosta ungefär 1650:- kr utan frakt från UK Scooby Mania.http://www.scoobymania.co.uk/brakes_info.asp?c=3Men jag tror att jag ska kolla runt Sverige för någon som säljer Ferodo belägg. Jag har hört att de är bra.Jag hade EBC ”Green Stuff” belägg på EBC borrad & slitsad skivor på min gamla MY00 GT. Mycket stopp i de. Men skivorna slits fort./Kyle

Tack för tipsen Kyle!
          Jag hittade en hemsida som verkar ta hem sådana belägg. Har man tur kanske dom rentav har dem i lager. Dock såg jag inga prisuppgifter.
          http://www.car-engineering.se/

khmotorsport har eventuellt också eftersom alla deras ”bromskit” verkade ha ferodo.

Värt att kolla upp.

Mvh
          Johan

knightowl
          Deltagare

No problem 🙂
            Du få berätta vilken du bestämmer dig för och vad du tycker om de. Jag kommer att beställa nya kort after dig.

Tack för dina tips!

/Kyle

andreaswrx
            Deltagare

jag bytte till ebc beläg igår 1460 kr betalde jag för dom i sverige!

Rallystacke
              Deltagare

Pean Sweden (http://www.peansweden.com) har bra belägg från Carbotech i USA. (längre livslängd än Ferodo och EBC) Finns på hyllan. Pris 1980:-.
                Ring eller mejla (info@peansweden.com)

bageera
                Deltagare

No problem :-)Du få berätta vilken du bestämmer dig för och vad du tycker om de. Jag kommer att beställa nya kort after dig.Tack för dina tips!/Kyle

Det är sällan ”billigt och bra” att ha bråttom =(
                  behövde ha tag på nya belägg snabbt, så jag fegade ur och hämtade ut brembo-orginalbelägg. Det lustiga(nåja) var att den ena auktoriserade verkstaden ville ha 4500:- och en annan 3900:-. Visst är man kanske fri att sätta det pris man vill, men är inte ~15 procents skillnad rätt mycket inom samma serviceorganisation?

Wiklundh
                  Deltagare

Satans dyrt med originalsaker asså. 😮
                    (Hörde vad skivor fram kostade för ett tag sedan och fick till svar 4850kr styck, köpte EBC vilka var lite billigare,haha)

bageera
                    Deltagare

Satans dyrt med originalsaker asså. 😮 (Hörde vad skivor fram kostade för ett tag sedan och fick till svar 4850kr styck, köpte EBC vilka var lite billigare,haha)

Ja det är sjukt! Man skall nog snacka med regelbunda banåkare angående vad man skall köpa, för dom brukar kunna leta reda på bra och billiga lösningar.
                      Kan nog stämma med 4850 ja. Jag har hört 8500:-, men det var väl antagligen för ett par då. Bromskraften är det dock inget fel på i brembo-bromsarna =) Det är inte många omodifierade bilar som hänger med just på det området =)
                      Vad fick du ge för skivorna om man får lov att fråga? Bättre eller sämre?

Wiklundh
                      Deltagare

Har inte använt dom på bana ännu.
                        Skulle tro att de inte är sämre än originalsaker.
                        Fick specialpris då jag känner någon som känner någon. 😉
                        Ut till kund är dom i alla fall säkert någon tusenlapp billigare per par än originalsakerna i alla fall.

pannan
                        Deltagare

Pean Sweden (http://www.peansweden.com) har bra belägg från Carbotech i USA. (längre livslängd än Ferodo och EBC) Finns på hyllan. Pris 1980:-.Ring eller mejla (info@peansweden.com)

De lär nog äta rätt bra på skivorna. Detsamma gäller PF beläggen.

Rallystacke
                          Deltagare

Pean Sweden (http://www.peansweden.com) har bra belägg från Carbotech i USA. (längre livslängd än Ferodo och EBC) Finns på hyllan. Pris 1980:-.Ring eller mejla (info@peansweden.com)

De lär nog äta rätt bra på skivorna. Detsamma gäller PF beläggen.

Har du testat Carbotech? PFC är ett extremt racingbelägg som är aggressivare mot skivorna vid gatbruk (pga extrem friktion). Ofta är det org. skivorna som är väldigt mjuka (har kört med org. skivor och PFC belägg på min evo o visst sliter det men det avhjälper man med bättre skivor)
                            Carbotechs belägg har en helt annan uppbyggnad än PFC. Carbotech får mycket bra kritik på Imprezaforumet i USA.

pannan
                            Deltagare

Hade bilen inne på oljebyte idag och konstaterade att bromsklossar behöver bytas väldigt snart.

Vad tror ni om dessa? Iallafall väldigt billiga och det verkar ju vara ok material.

http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=0_37&products_id=94

Red stuff ceramiska? Kanske är värsta skiten men priset är ju helt ok.

mvh
                              J

andreaswrx
                              Deltagare

köp dom röda och inte dom gröna jag har gröna på min och slitsade skivor och det äter något grymt med belägg!

Wiklundh
                                Deltagare

Jag har haft Red stuff ceramiska på min fram och jag tyckte hållbarheten var rätt dålig.
                                  De betta väll bra men räckte inte länge vid bankörning.
                                  Sedan fick jag djupa gropar efter kolvarna i stålplattan på belägget. 🙁
                                  De palla nog inte värmen så bra.
                                  Testar Carbotech XP8 fram nu, de verkar palla med mera.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.