SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Maximal skillnad i rullomkrets?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Anders K
    Deltagare

Ja det är orginaldimension på däcken..
      Fast jag undrar om det är skadligt för drivlinan att ha den skillnaden på rullomkretsen? Två på fem mm och två nya…

Mvh Anders 🙂

SecretAgentMan
      Deltagare

Mittdiffen kommer att få jobba hela tiden…inte en bra ide. 🙂

Byt alla fyra på en gång, och cirkulera dem lite – precis som du redan blivit tipsad om.

…annars bistår jag gärna med växellådsmeka när det rasat. 😀

/J

ExOrdis
        Deltagare

Hur stor skillnad på slitaget är det då?

Anders K
          Deltagare

Hej MatsN

Du har helt rätt i att man inte ska snåla med däcken, men tänkte att det är onödigt att köpa fyra då endast två är slitna. Under förutsättning att inte drivlinan pajar.. Finns ju mycket annat kul att köpa för pengarna..:)

Mvh Anders

Manor
            Deltagare

Mitt tips är att köpa fyra nya däck. Växla fram- och bakdäck (på samma sida) vartannat år, så kommer de att slitas hyfsat jämt. Det är ganska dumt att snåla med däck…det är en billig livförsäkring.

mvh Mats N

Manor
              Deltagare

Hej !

Mitt tips är fortfarande att köpa 4 nya, samt växla fram- och bakhjul varje säsong för att jämna ut slitaget. Då behöver du inte grubbla, och kan också vara säker på att ha bra däck runt om.

Är det originalstorlek på dessa däck (205x50x16)?

mv Mats N

Manor
                Deltagare

Jag kan eventuellt få fram 4 ”nya” (en säsong) sommardäck på GT original fälgar (MY99). Du gärna få ge ett bud (alla andra intresserade också). Det är dock inte mina hjul, så jag är inte 100% om de finns kvar.

mvh Mats N

Anders K
                  Deltagare

Ska till och sätta på sommardäcken och såg att två av däcken var ganska slitna och behöver bytas..

Jag undrar hur mycket det får skilja i rullomkrets mellan fram och bak på däcken. Eller i mm på mönsterdjup.

Har läst att drivlinan kan gå sönder om man kör med olika slitna däck.

Har sett några trådar i ämnet men inte hittat något exakt svar..:)

Mvh Anders K

Anders K
                    Deltagare

Det är 5mm på två och 2 mm på de andra. Så jag tänkte om man kan ha två nya till de med 5 mm kvar på..

/ Anders

Anders K
                      Deltagare

Ok, tänker bara så att man inte sabbar något i onödan…
                        Tack, det var snällt erbjudande, men jag har andra planer för semesterkassan.. 😀

Fast jag läste i denna tråd att om man byter ett däck så kanske man inte behöver oroa sig så mycket..eller blir det annorlunda med dem dimensionerna?

http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=7&topic_id=451&mesg_id=451&page=

Fast jag litar på er och satsar på fyra..:)
                        Någon som har en uppsättning liggandes?
                        Eller så får man köpa min bil med vinterdäcken på! 🙂 Måste tyvärr bytas till en kombibil då tjejen har fått en jättestor mage…:)

/ Anders

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.