- Detta ämne har 52 svar, 10,375 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 7 månader sedan av Javiisst.
-
FörfattareInlägg
-
16 december, 2013 kl. 08:04 #57188GDB2003Deltagare
Vi blev rekommenderade Biltemas helsyntet 5w-50 av Statoil (!) och Porsche, och vi är ganska många som fortsätter köra på det. Orginal Subaru oljefilter och Biltemas helsyntet. Frekventa byten på det. Utmärkt.
🙂
p.s. det är Statoil som tillverkar Biltemas “finolja”.Intressant.
31 maj, 2015 kl. 13:21 #57194clasenDeltagareSlänger på ett lyft på denna tråden igen istället för att göra en ny!
Jag har Agip Racing 10w60 i min ej257. Den ligger riktigt trevligt till i pris, 425kr/ 4l vilket är typ hälften mot Motul hos streetperformance…
Någon som vet om Agip faktiskt är något att ha, eller borde jag satsa på någon annan olja typ motuls 15w50 eller castrols som någon nämnt i tråden tidigare?
31 maj, 2015 kl. 15:06 #57177IggeDeltagareMotul finns ganska billigt hos rallyshop
620kr+frakt för 5 liter31 maj, 2015 kl. 17:33 #57195clasenDeltagareSå du tycker jag ska köra på 15w50 isf?
Jag har läst att vissa är lite skeptiska till den höga kallviskociteten, men de kanske inte är några problem.
31 maj, 2015 kl. 18:07 #57178IggeDeltagareDet törs jag inte uttala mig, ville bara påpeka priset 🙂
Många har iofs kört med den oljan med framgång så jag funderar på att ha den själv
Jag kör dock i stort sett aldrig vinter och har varmgarage
31 maj, 2015 kl. 18:16 #57196clasenDeltagareMin går bara sommar, och ev. vinteråka så blir det ordentlig varmkörning innan isf.
Mmm får se då vilken olja det blir, fick lite beslutsångest nu 😀
31 maj, 2015 kl. 20:37 #57179IggeDeltagareBara att nöta på nasioc och scoobynet och se vad dom har för erfarenheter
Men sånt här borde väl du vara insatt på.
31 maj, 2015 kl. 21:17 #57197clasenDeltagareNä inte så värst, oljornas värld hör inte till min specialitet. Därför rådfrågar jag eliten 😉
5 juni, 2015 kl. 09:45 #57198clasenDeltagareNu blev det agip ändå, 10w60.
Frågade JRM, dom tyckte 15w50 var ok för bara sommarkörning och hård körning
Frågade rallyshop, dom var tveksamma till att köra 15w50 annat än i bil som bara brukades hårt.
20 juli, 2015 kl. 20:47 #57180IggeDeltagareMin tur att lyfta tråden med lite oljefunderingar.
Många förespråkar motul 15w50, eller andra rejsiga 10w60
Men sedan finns det nästan lika många som säger att den oljan är för tjock till allt annat än hård bankörning.Jag kör mindre gata än tidigare och tänkte därför se över mina val.
Jag har tidigare kört havoline 5w40 med 500 mil bytesintervallDäremot kör jag fortfarande en del gata där oljetempmätaren knappt når över 80
Så de rejsiga oljorna kanske är för extrema.Sedan ska jag montera oljekylare, den beräknas komma imorgon 🙂
Klarar jag mig med “snällare” oljor och en oljekylare?
Jag kör inte ren banracing utan mest konbana och funderar på time attack liknande evenemang så hårdkörningen sker ju inte under så långa stötar.
Hur resonerar ni?
21 juli, 2015 kl. 16:17 #57174GystompaDeltagareHar skummat igenom det här.. alltså gud vilket trams allt det här är om viskositeten hit eller dit och att 15w skulle va för hög kallviskositet.
Tittar man rent generellt vad som rekommenderas till våra bilar i England så är det 15w-50, sen om oljan heter Castrol, Motul, Mobil1, Biltema eller what so ever så är den inklassad och uppfyller den API klass som Subaru efterfrågar så ska den funka.
Tycker man om sin bil så då köper man Motul 15w-50 och nöjer sig med det. Motul är bland det bästa som finns att köpa i smörjningsväg.
Tycker man däremot Motul är dyrt så köp nåt annat då, men man kan ju fundera vad ekonomin är att köra t.ex 300 mil på en Biltema olja för ca 300:- eller köra 750 mil på en Motul olja som går att få tag på för ca 700:- på tyska ebay.Dock ska man komma ihåg att även den bästa oljan gör inte bilen idiotsäker. Hantering är A och O
Då förutsätter jag att man förstår att det här är enbart för sommarkörning. Jag hoppas ingen är så korkad så man kör 15w-50 på vintern.
Och nu hoppas jag ingen Castrol ryttare känner sig förbisedd och snopen
21 juli, 2015 kl. 16:18 #57175t1heroDeltagareJag resonerar såhär:
I manualen för min STI står det 0W30. Då tänker jag att när jag nöter många pass på bana så borde jag nog gå upp lite till kanske W40 eller mer.
De med ombyggd motor kanske vill ha en kalltjockare 5W eller 10W, men jag som kör året runt vill inte går över 5W.Men utvecklingen på syntetoljor har varit enorm på senaste tiden, iochmed att bredden på oljan ökat så kraftigt, en 5W50 är billig och jag inbillar mig att den sådan olja slits långsammare så det är vad jag kör på.
Jag tror att någon med oljetrycksmätare kan ha lite bättre insikter kring viscositeter.
21 juli, 2015 kl. 16:38 #57181IggeDeltagareI slutet vägde det mellan Castrol edge 10w60 och motul 15w50, valet föll på Motul pga mycket lägre ljummen och varm viskositet
Edit: 20, respektive 23 procent lägre viskositet (kinematisk) vid 40 eller 100 grader
Eftersom bilen nästan alltid startas från 15-25 grader (varmgarage) så blir nog det bra 🙂Beställde 10 liter på rally shop för 1390 🙂
22 juli, 2015 kl. 08:24 #57184DrJonesDeltagareKolla gärna på oljefyndet.se, har beställt min motul olja därifrån den senaste tiden,både till subban o till min R1, riktigt bra priser där med o snabb leverans
22 juli, 2015 kl. 10:26 #57182IggeDeltagare139 kronor litern mot 159,5 (+ ev frakt?)
Rallyshop vann 😛 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.