Bromskraften fördelas mer fram än bak pga fysikens lagar (vikten förskjuts i färdriktningen vid inbromsning), hydraultrycksreglering i form av tryckreducering till bakhjulen och dimensionering av broms-OK, skivor och vilken friktionskoeficient beläggen har i förhållande till skivans material. Ovanpå detta har man kopplat in ABS-regleringen som har sensorer vid varje hjul och de förser en styrenhet med information om hjulen inte roterar längre i farter över 10 km/h. Styrenheten reglerar sedan en hydraulpump med ventiler som ”lättar på trycket” tills dess att rotationen påbörjas igen, då släpps tryck på igen. Därav skaket i pedalen vid kraftiga inbromsningar.
Det du vill ha är förmodligen belägg och skivor som är anpassade för en högre arbetstemp än standard för att slippa riskera glasning av beläggytan eller sprickor i skivorna. Ett annat sätt att åstadkomma mindre belastning på bromsarna är att bromsa hårdare men under kortare perioder för att tillåta längre avkylningstid mellan inbromsningarna, att tveka eller använda sig av vänsterbromsteknik kostar bromsar. Att tveka för lite skickar en i bästa fall till plåtverkstaden. 😉
Givetvis räcker det oftast att byta frambromsarna eftersom det slits i snitt med fördelningen 70% fram och 30% bak.