› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Problem med bilen
- Detta ämne har 23 svar, 1,364 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
specialized.
-
FörfattareInlägg
-
12 september, 2006 kl. 10:33 #58829
Niklas
DeltagareMats: Med tanke på att du har kört över 15.000 mil än så länge så kan du nog fortsätta som du gjort och sova lugnt om nätterna. Gör inte en höna av en fjäder. Verkstäderna gör inte fel men de gör kanske inte det som är absolut bäst heller.
12 september, 2006 kl. 10:41 #58813SecretAgentMan
DeltagareVerkstäder har kort med tid på sig, skall man göra allt på helt rätt sätt (som kanske inte alltid är nödvändigt) så skulle servicejobb bli dyra.. 🙂
/J
12 september, 2006 kl. 11:33 #58824Nyman
Deltagareang. att alltid stå ett tag på tomgång är väl framför allt att de inte är bra å köra en kall motor med för mycket acceleration och framförallt inte en kall turbo?
eller har jag fattat de hela helt fel?
-= enough is enough =-12 september, 2006 kl. 11:43 #58830Niklas
Deltagareang. att alltid stå ett tag på tomgång är väl framför allt att de inte är bra å köra en kall motor med för mycket acceleration och framförallt inte en kall turbo?eller har jag fattat de hela helt fel?
Nu snackar vi om ytterligare en ny grej. Det du beskriver är vid varje start, inte bara första gången efter ett oljebyte. Att stå på tomgång tills motorn fått upp temperaturen är kanske lite väl men att inte köra med ladd är den oskrivna lagen och lite mer vad som brukar gälla. Kall olja som stått ett tag (läs några timmar, dygn, veckor…) är inget du vill ha in i turbon då den skjuter på för fullt. Kör lugnt tills motorn fått upp arbetstemperatur på oljan sen är det bara att gasa. Samma sak gäller att du inte skall stänga av motorn direkt efter hårdkörning för oljan som svalkar turbon slutar då flöda och prylarna kan gå sönder. Hörde faktiskt talas om den första turbon som spruckit pga sådan behandling, då på en Citroen och självklart en firmabil. 🙂
Åter till trådens skapare…
Trotte: Har du fått höra något från verkstan?
12 september, 2006 kl. 17:22 #58818Manor
DeltagareNu snackar vi om ytterligare en ny grej. Det du beskriver är vid varje start, inte bara första gången efter ett oljebyte. Att stå på tomgång tills motorn fått upp temperaturen är kanske lite väl men att inte köra med ladd är den oskrivna lagen och lite mer vad som brukar gälla. Kall olja som stått ett tag (läs några timmar, dygn, veckor…) är inget du vill ha in i turbon då den skjuter på för fullt. Kör lugnt tills motorn fått upp arbetstemperatur på oljan sen är det bara att gasa. Samma sak gäller att du inte skall stänga av motorn direkt efter hårdkörning för oljan som svalkar turbon slutar då flöda och prylarna kan gå sönder. Hörde faktiskt talas om den första turbon som spruckit pga sådan behandling, då på en Citroen och självklart en firmabil. :)Åter till trådens skapare…Trotte: Har du fått höra något från verkstan?
Jag menar att jag alltid står ett kort tag (10-30 sekunder) på tomgång innan jag kör iväg. Jag värmer alltså inte upp motorn på tomgång, den är fortfarande kall när jag kör iväg. Jag varvar aldrig över 3000 varv innan motorn nått sin arbetstemperatur…och detta enligt oljetempmätaren. Det tar lite drygt 10 minuter innan oljan i motorn håller 90 grader enligt min Defimätare.
Jag kollade med Gregor på Fürstenhoffs om de fyller på olja i oljefiltret innan det sätts dit. Det gör de inte, och han hade aldrig hört om någon som fått problem heller.
Det känns bra att lämna in den för extra oljebyten. Dels får man tillfälle att snacka lite skit med grabbarna, samt att jag idag kunde ta en liten provtur med en Forrester XT 2.5 Turbo med automatlåda (ganska nytt). Att det därtill stod en bil inne på lagning då ägaren hade gjort ett eget misslyckat oljebyte stärkte bara känslan av att det är rätt att lämna in bilen. Det misslyckade oljebytet gick till så att växellådan tappades på olja (i stället för motorn)…ny olja hälls därefter i motorn. Ut och tuta med resultatet att växellådan ”skär”, och att motorn gick med massor av för mycket olja. Billigt blir det inte för den stackars ägaren :-(.
12 september, 2006 kl. 18:34 #58814SecretAgentMan
DeltagareOljematningen till motorn går via filtret, därför fyller jag det nya filtret.. 🙂
/J – tar inga risker – speciellt när det finns dokumenterade vevlagerras kort efter oljebyte (på den där pajätar-ön då).
12 september, 2006 kl. 19:31 #58831Niklas
DeltagareManor: Men herregud. Om man inte klarar av att veta var och hur man tappar motorn på olja så gör man nog rätt i att lämna in bilen. Ett annat tips kan vara att låta någon annan köra runt en i bilen.
12 september, 2006 kl. 20:22 #58819Manor
DeltagareManor: Men herregud. Om man inte klarar av att veta var och hur man tappar motorn på olja så gör man nog rätt i att lämna in bilen. Ett annat tips kan vara att låta någon annan köra runt en i bilen.
Alla är inte lika vassa som du på att mecka Äljen :P.
Du körde ju mig till Emmaboda, så jag har väl redan börjat att praktisera ”att låta någon annan köra runt en…”. Körde du till Värsterås Äljen…naaaeee det var allt lilla frun som fick köra…mohahahahaha.
13 september, 2006 kl. 06:01 #58823specialized
DeltagareSamma sak gäller att du inte skall stänga av motorn direkt efter hårdkörning för oljan som svalkar turbon slutar då flöda och prylarna kan gå sönder. Hörde faktiskt talas om den första turbon som spruckit pga sådan behandling, då på en Citroen och självklart en firmabil.
Orsaken till att man inte stänger av motorn direkt efter hårdkörning är att man inte vill ha koksande (väldigt varm) olja stående i motorn och speciellt turbon. Det leder till på sikt igensatta oljekanaler vilket i sin tur föranleder ras 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.