SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Spackla fälgar

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    aceace
    Deltagare

det går hur bra som helst att spackla fälgar
      spackla upp ytan med tex stålspackel och eventuellt sprutspackel eller slipgrund om detta behövs för att få en bra finish. matta sedan ner hela ytan på alla fälgar, om du har tillgång till färgspruta så åker du till en billackerare och tittar ut önskad färg (köp den med härdare och förtunning färdigblandadt) och måla alla 4 fälgarna direkt du kommit hem, om du inte har tillgång till färgspruta så kan man köpa sprayburkar som lackerarna blandar den utvalda färgen i, kom då ihåg att få den med härdare och förtunning för en hållbarare yta. sedan är det bara att spraya, det blir nästan lika bra med dessa som med en färgspruta
      obs kom ihåg att härdaren stelnar på ett par timmar så allt förarbete måste vara klart innan du köper färgen.
      detta är ett lätt jobb så lyckatill

Manor
      Deltagare

Hej !

Jag håller som bäst på att fixa till en av mina fälgar som jag lyckades skrapa mot en trottoarkant förra året. Jag spacklade med Hagmans stålspackel (tror jag det heter), och tyckte att jag fick till en fin yta. Därefter har jag grundat med en grå primer, lagt en tunn bas med svart färg, samt därefter en silvrig fälgfärg. Jag har ännu inte tagit bort maskeringen och vet inte alls hur mycket min lackning kommer att bryta mot den speciallack (från Intera) som låg tidigare. Jag har bara lackerat fälgkanten och måste, efter att maskeringstejpen tas bort, troligtvis försiktigt våtslipa ner lackskarven…köra rubbing/cleaner + polish samt om allt ser bra ut lägga på vax. Jag håller tummarna, för jag har lagt ner ett antal timmar nu.

Alternativet hade varit att lämna in fälgen till Intera, men då det var en speciallack så ville de ha 2000:-, och då chansar jag helst själv först.

Spacklet var åtminstone lättjobbat. Köp på dig lite olika grovlek på sand/våtslippapper (ner till 400 kanske). Det gick hyfsat lätt att få till en bra grundyta, men hur lätt det är att därefter lacka hela fälgarna vet jag inte. Jag antar att det är knepigare än att som jag bara lacka fälgkanten.

Jag skulle nog välja något annat än en fälgfärg som man kan klarlacka efteråt (vilket man inte kan med fälgfärg). Om du ska använda sprejburkar så skulle jag välja en färg som går lätt att få tag på i stor burk.

Lycka till, och håll tummarna för mitt lackningsarbete…

mvh Mats N

Manor
        Deltagare

Hej igen !

Jag hittade denna länk som beskriver hur man kan rädda kanstötta fälgar (som min…fast min var skadad ett 3/4 varv :-().
          http://www.bmwtips.com/tipsntricks/wheel-repair/wheel-scuff-repair.htm

Jag har nu tagit bort maskeringstejpen. Det är en lackkant som måste poleras ner (som jag hade räknat med). Tyvärr var den silvriga fälgfärgen för silvrig…den skulle helst ha varit lite mörkare för att bli perfekt. Det ser däremot väldigt mycket bättre ut än tidigare, och kanske kan det se bra ut efter lite våtslipning med efterföljande rubbing/cleaner. Fungerar inte det så gör jag om arbetet nästa vår…nu vet jag ju hur det går till :).

mvh Mats N

Manor
          Deltagare

Hej igen !

Jag åkte och köpte en lite ”gråare” silverfärg, och jag tycker att jag fick till fälgen riktigt bra. Underarbetet kunde jag ha gjort lite bättre, men det var ju första gången som jag försökte :).

Spacklet hette Hagmans Snabbspackel och inte stålspackel som jag skrev tidigare.

Så här ser slutresultatet ut…men det är ju inte så lätt att se något på en bild precis…
            http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Impreza-2005/IMG_0004.thumb.jpg

mvh Mats N

NJ
            Deltagare

Jag funderar på att spackla upp och lacka mina fälgar för dom är lite kantskavda här och där. Är det nån här som har erfarenheter av att spackla fälgar? Vad ska man använda för spackel? Jag funderar sedan på att lacka dom i guld, nån som har nån bra färgkod eller är det bara att åka till lackeraren och spana?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.