SSC Allmänt snack Allmänt småprat Kamremm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10759
    Rudis
    Deltagare

      Hej alla glada.

      En snabb fråga på en sen fredag kväll. När ska kamremmen på en WRX
      -01 bytas. På gt:n ska den väl bytas vid 10 000 mil lr var femte år, man tycker ju att det borde vara samma på wrx:n men man kan ju ha fel.

      Rudi

      #118495
      Wiklundh
      Deltagare

        Det är samma.

        #118504
        Rudis
        Deltagare

          Det är samma.

          Tänkte det. Va och kollade på en bil som hade gått 13 000 utan att ha fått den bytt. Vad skulle ett byte gå på med alla delar delar?

          #118496
          Janne248
          Deltagare

            För att vara korrekt så tror jag det är 10500 mil (service vart 1500 mil) iaf på MY04. Eller 48 månader efter leverans, vilket kommer först.
            De som har bytt på auk. Subaru verkstad säger att det kostar runt 10kkr (iaf i samband med 10000 mil service)

            //Janne – med en MY04 som snart gått 6000 mil och har just nu 48 månader sedan leverans.

            #118498
            Manor
            Deltagare

              …för mig är det om 1000 mil dags för kamremsbyte nummer 2. Jag misstänker att även remspännarna behöver bytas denna gång för säkerhetsskull.

              #118499
              lunkan
              Deltagare

                Materialkostnaden kan jag uppskatta till 2-3500:- ungefär beroende på hur många av rullarna som måste bytas, ingen idé att snåla med rullarna då det kan bli dyrt i längden!

                #118505
                Rudis
                Deltagare

                  Materialkostnaden kan jag uppskatta till 2-3500:- ungefär beroende på hur många av rullarna som måste bytas, ingen idé att snåla med rullarna då det kan bli dyrt i längden!

                  jo det stämmer, hade varit tråkigt om remmen går av efter ett byte på grund av att man har snålat. Vart kan man hitta materialet till bilen?

                  Rudi

                  #118500
                  lunkan
                  Deltagare

                    Den lokala Subaru handlaren såklart 😉 Plocka isär o kolla vilka rullar som måste bytas sen är det bara beställa, bilen får ju stå några dagar tyvärr om dom inte har på hyllan 🙁

                    #118506
                    Rudis
                    Deltagare

                      Den lokala Subaru handlaren såklart 😉 Plocka isär o kolla vilka rullar som måste bytas sen är det bara beställa, bilen får ju stå några dagar tyvärr om dom inte har på hyllan 🙁

                      Ok jag trodde det fans nån billigare alternativ. Men det är klart värt pengarna och så vet man att det inte är nån dålig kopian.

                      Jag tänkte M-testa bilen innan det blir nån affär, kollar dom inte skicket på remmen då?

                      Rudi

                      #118497
                      Janne248
                      Deltagare

                        Jag tänkte M-testa bilen innan det blir nån affär, kollar dom inte skicket på remmen då?

                        Svårt att tänka mig att dom plockar isär bilen för att kontrollera ”interna” delar. Men vet ej, har aldrig M-testat nån bil.

                        /J

                        #118507
                        Rudis
                        Deltagare

                          Svårt att tänka mig att dom plockar isär bilen för att kontrollera ”interna” delar. Men vet ej, har aldrig M-testat nån bil./J

                          Nej det låter lite överdrivet kanske.

                          Du sa att den stora service ligger på ca 10kkr men är det bara kamremmen som ingår i den serviceneller byter dom andra grejer också, isf vad?

                          Rudi

                          #118501
                          lunkan
                          Deltagare

                            Den stora servicen så byts alla vätskor, remmar + att det säkert kollas en del saker oxå. Det är kamremmsbytet som gör den servicen så dyr då det sticker iväg i kostnad både för material o arbetstid.

                            #118508
                            Rudis
                            Deltagare

                              Den stora servicen så byts alla vätskor, remmar + att det säkert kollas en del saker oxå. Det är kamremmsbytet som gör den servicen så dyr då det sticker iväg i kostnad både för material o arbetstid.

                              I see. Det ät ju bara att ringa subaru och fråga efter priser så vet man men dom har ju inte öppet över helgen och jag e så sugen på att köpa bilen.

                              #118503
                              whitestripe
                              Deltagare

                                Den stora servicen så byts alla vätskor, remmar + att det säkert kollas en del saker oxå. Det är kamremmsbytet som gör den servicen så dyr då det sticker iväg i kostnad både för material o arbetstid.

                                det är ju det som är lite konstigt för ett kamremsbyte på en boxer är inte särskilt svårt… det är ju inte ens trångt….

                                ´Bara allt står rätt så är det ju piece of cake.

                                För en van Subarumekaniker så bör det inte ta över en timme att byta kamrem och alla rullar.

                                #118509
                                Rudis
                                Deltagare

                                  Den stora servicen så byts alla vätskor, remmar + att det säkert kollas en del saker oxå. Det är kamremmsbytet som gör den servicen så dyr då det sticker iväg i kostnad både för material o arbetstid.

                                  det är ju det som är lite konstigt för ett kamremsbyte på en boxer är inte särskilt svårt… det är ju inte ens trångt….´Bara allt står rätt så är det ju piece of cake. För en van Subarumekaniker så bör det inte ta över en timme att byta kamrem och alla rullar.

                                  Nej jag håller med. Jag bytte det på min gamla impreza, jag hade ju fassan där som hjälp men det va inte svårt alls, Viktiga är bara att ställa motorn rätt innan man tar av den gamla och inte röra motorn efter.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.