› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Kamremm
- Detta ämne har 16 svar, 1,229 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 8 månader sedan av
Rudis.
-
FörfattareInlägg
-
29 augusti, 2008 kl. 20:17 #10759
Rudis
DeltagareHej alla glada.
En snabb fråga på en sen fredag kväll. När ska kamremmen på en WRX
-01 bytas. På gt:n ska den väl bytas vid 10 000 mil lr var femte år, man tycker ju att det borde vara samma på wrx:n men man kan ju ha fel.Rudi
29 augusti, 2008 kl. 20:58 #118495Wiklundh
DeltagareDet är samma.
29 augusti, 2008 kl. 21:09 #118504Rudis
DeltagareDet är samma.
Tänkte det. Va och kollade på en bil som hade gått 13 000 utan att ha fått den bytt. Vad skulle ett byte gå på med alla delar delar?
29 augusti, 2008 kl. 22:11 #118496Janne248
DeltagareFör att vara korrekt så tror jag det är 10500 mil (service vart 1500 mil) iaf på MY04. Eller 48 månader efter leverans, vilket kommer först.
De som har bytt på auk. Subaru verkstad säger att det kostar runt 10kkr (iaf i samband med 10000 mil service)//Janne – med en MY04 som snart gått 6000 mil och har just nu 48 månader sedan leverans.
30 augusti, 2008 kl. 11:19 #118498Manor
Deltagare…för mig är det om 1000 mil dags för kamremsbyte nummer 2. Jag misstänker att även remspännarna behöver bytas denna gång för säkerhetsskull.
30 augusti, 2008 kl. 11:35 #118499lunkan
DeltagareMaterialkostnaden kan jag uppskatta till 2-3500:- ungefär beroende på hur många av rullarna som måste bytas, ingen idé att snåla med rullarna då det kan bli dyrt i längden!
30 augusti, 2008 kl. 13:04 #118505Rudis
DeltagareMaterialkostnaden kan jag uppskatta till 2-3500:- ungefär beroende på hur många av rullarna som måste bytas, ingen idé att snåla med rullarna då det kan bli dyrt i längden!
jo det stämmer, hade varit tråkigt om remmen går av efter ett byte på grund av att man har snålat. Vart kan man hitta materialet till bilen?
Rudi
30 augusti, 2008 kl. 14:19 #118500lunkan
DeltagareDen lokala Subaru handlaren såklart 😉 Plocka isär o kolla vilka rullar som måste bytas sen är det bara beställa, bilen får ju stå några dagar tyvärr om dom inte har på hyllan 🙁
30 augusti, 2008 kl. 19:13 #118506Rudis
DeltagareDen lokala Subaru handlaren såklart 😉 Plocka isär o kolla vilka rullar som måste bytas sen är det bara beställa, bilen får ju stå några dagar tyvärr om dom inte har på hyllan 🙁
Ok jag trodde det fans nån billigare alternativ. Men det är klart värt pengarna och så vet man att det inte är nån dålig kopian.
Jag tänkte M-testa bilen innan det blir nån affär, kollar dom inte skicket på remmen då?
Rudi
30 augusti, 2008 kl. 19:17 #118497Janne248
DeltagareJag tänkte M-testa bilen innan det blir nån affär, kollar dom inte skicket på remmen då?
Svårt att tänka mig att dom plockar isär bilen för att kontrollera ”interna” delar. Men vet ej, har aldrig M-testat nån bil.
/J
30 augusti, 2008 kl. 19:36 #118507Rudis
DeltagareSvårt att tänka mig att dom plockar isär bilen för att kontrollera ”interna” delar. Men vet ej, har aldrig M-testat nån bil./J
Nej det låter lite överdrivet kanske.
Du sa att den stora service ligger på ca 10kkr men är det bara kamremmen som ingår i den serviceneller byter dom andra grejer också, isf vad?
Rudi
30 augusti, 2008 kl. 19:56 #118501lunkan
DeltagareDen stora servicen så byts alla vätskor, remmar + att det säkert kollas en del saker oxå. Det är kamremmsbytet som gör den servicen så dyr då det sticker iväg i kostnad både för material o arbetstid.
30 augusti, 2008 kl. 20:01 #118508Rudis
DeltagareDen stora servicen så byts alla vätskor, remmar + att det säkert kollas en del saker oxå. Det är kamremmsbytet som gör den servicen så dyr då det sticker iväg i kostnad både för material o arbetstid.
I see. Det ät ju bara att ringa subaru och fråga efter priser så vet man men dom har ju inte öppet över helgen och jag e så sugen på att köpa bilen.
3 september, 2008 kl. 09:52 #118503whitestripe
DeltagareDen stora servicen så byts alla vätskor, remmar + att det säkert kollas en del saker oxå. Det är kamremmsbytet som gör den servicen så dyr då det sticker iväg i kostnad både för material o arbetstid.
det är ju det som är lite konstigt för ett kamremsbyte på en boxer är inte särskilt svårt… det är ju inte ens trångt….
´Bara allt står rätt så är det ju piece of cake.
För en van Subarumekaniker så bör det inte ta över en timme att byta kamrem och alla rullar.
3 september, 2008 kl. 16:14 #118509Rudis
DeltagareDen stora servicen så byts alla vätskor, remmar + att det säkert kollas en del saker oxå. Det är kamremmsbytet som gör den servicen så dyr då det sticker iväg i kostnad både för material o arbetstid.
det är ju det som är lite konstigt för ett kamremsbyte på en boxer är inte särskilt svårt… det är ju inte ens trångt….´Bara allt står rätt så är det ju piece of cake. För en van Subarumekaniker så bör det inte ta över en timme att byta kamrem och alla rullar.
Nej jag håller med. Jag bytte det på min gamla impreza, jag hade ju fassan där som hjälp men det va inte svårt alls, Viktiga är bara att ställa motorn rätt innan man tar av den gamla och inte röra motorn efter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.