- Detta ämne har 17 svar, 1,069 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 8 månader sedan av Nyman.
-
FörfattareInlägg
-
22 augusti, 2006 kl. 11:18 #1089NymanDeltagare
Har ganska nyss köpt en GT -99 och den går riktigt bra. Men här om dagen upptäckte jag något konstigt.. låg på 5:an å körde i ca 80. ganska lågt varvtal 2-2.5k.. när jag sedan tröck till på gasen så frivarvade motorn..?
Liknande har inträffat när man gör en “långsam” acceleration på 4:an när man når drygt 3000 varv “frivarvar” den till ca 4000 för att sedan gå ner till dryga 3 igen och efter det sticker den med bra driv…
Jag upplever det som att den “slirar” på kopplingen. Kan lamellerna vara dåliga?
Har aldrig förut vart med om något liknande på en manuel växlad bil, någon som har och i så fall vet vad det beror på?Tacksam för svar
// Simon
22 augusti, 2006 kl. 11:22 #42345SecretAgentManDeltagareKopplingen är slut – bara att byta.
/J
22 augusti, 2006 kl. 11:29 #42356NymanDeltagareär de lamellerna eller hela kopplingen?
Vad går ett sådant byte på?
22 augusti, 2006 kl. 11:34 #42346SecretAgentManDeltagareMan kan byta lamellen, men jobbet brukar kosta såpass att få vill chansa – och ev. behöva riva ned lådan igen (en ny standardkoppling, komplett med allt brukar landa runt 4000:-, plus jobb…här diffar det, men de flesta räknar en dags jobb på en man).
Se till att inte bli pålurad en sinterlamell eller liknande, det skall vara en organisk lamell, och bäst för standardbilar är faktiskt originalkopplingen, lådorna gillar inte elakt ingrepp från raceprylar.
/J
22 augusti, 2006 kl. 13:10 #42357NymanDeltagareTack så jätte mycket för hjälpen!
Ett par funderingar till bara.
Vilka servar subaru och vet du om det finns någon sådan verkstad i närheten av Avesta?Är de farligt (kan de skade flera saker) att avvakta med bytet ett par månader? Detta framför allt av ekonomiska skäl då jag ganska nyss köpte bilen..
22 augusti, 2006 kl. 14:28 #42353DesenDeltagareRåkade själv ut för samma sak nyligen.
Lamell och tryckplatta är bara att byta. Kostar ca 2200+moms. Troligtvis behövs inte urtrampningslagret bytas utan enbart smörjas.
Behövs urtrampningslagret bytas kan du köpa ett från autoexperten för ca 700 kr. Subaru orginal kostar ca 2700 kr.Det är inte säkert att de debiterar dig en hel dag för bytet. Hör med din subaruhandlare vad de brukar debitera för ett kopplingsbyte.
Kör försiktigt och försök låt bli att slira på kopplingen.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9922 augusti, 2006 kl. 15:42 #42358NymanDeltagareTack för tipset.. men om jag räknar lite snabbt så hamnar ditt förslag på ca 3500 + arbete.. och enl. förra skribenten går en ny koppling på 4000 + arbete
Då bör de väl vara bättre att byta hela kopplingen?
Är det bara rena Subaru verkstäder som servar subaru eller finns det någon annan som servar subaru?
återigen, tack för era tips..
22 augusti, 2006 kl. 16:19 #42354DesenDeltagareDet finns verkstäder som ger sig på alla märke o skruvar. Men jag skulle nog rekommendera att du lämnar till en auktoriserad, De har mer vana på detta och gör det då säkert snabbare än någon som aldrig bytt på en impreza tidigare.
En mekaniker som är van vid impreza är ju även bättre på att se om där finns andra problem medans han mekar.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9923 augusti, 2006 kl. 07:45 #42352backfeedDeltagareJag håller i stort sett med, men mina personliga erfarenheter av märkesverkstäder är att de alltid försöker ta så mycket som möjligt betalt och hittar på allt möjligt tjafs att fixa som egentligen är helt onödigt, plus att de inte sällan håller en arrogant stil pga att de vet att de får kunder vad de än gör.
Men vad gäller kopplingsbyte skulle jag förmodligen också anlita auktoriserad verkstad, om inte annat borde de kunna utföra jobbet snabbare. Begär offert.
-= Impreza GT -99 =-
23 augusti, 2006 kl. 08:21 #42349ManorDeltagareDu kan ju alltid kontakta Jerry (SecretAgentMan på forumet) och fråga om han kan fixa bytet.Han tar också hem en koppling som är bättre än original…till ett bra pris.
23 augusti, 2006 kl. 08:45 #42359NymanDeltagareÅter igen tack för all hjälp.
Ser ut som det här kommer lösa sig men behöver nog göra det ganska snart då de blir oftare och oftare under acceleration just nu…23 augusti, 2006 kl. 13:23 #42351mokenDeltagareOm du kör för mkt med slirande koppling är det stor risk att du “bränner”sönder svänghjulet, det blir överhettat och får en blånerad yta, kan få stressprickor osv… Det blir dyrare då om verkstaden måste ta ner svänghjul och svarva eller ännu värre byta.
Kör utan att bygga turbotryck alls så borde det inte slira… Och bli ganska låg bränsleförbrukning också 🙂
23 augusti, 2006 kl. 14:11 #42360NymanDeltagarejajo, men hur kul är de å köra utan att bygga turbotryck då?
men de är helt sant, ligger man på så “klen” acceleration så slirar de ju inte…23 augusti, 2006 kl. 16:22 #42350ManorDeltagarejajo, men hur kul är de å köra utan att bygga turbotryck då? men de är helt sant, ligger man på så “klen” acceleration så slirar de ju inte…
…och hur kul är det att ligga och slira koppling då :+. Byt kopplingen direkt så slipper du ju grubbla.
23 augusti, 2006 kl. 17:18 #42347SecretAgentManDeltagareDet är inte hela världen om man förstör ytan på svänghjulet…det är ett par bult att lossa det, ett lager att slå ur (det följer nästan
alltid med ett nytt pilotlager till ingående axel med eftermarknadskopplingar – exedy, spec, mfl – och tuffa it-meckar som en annan har drällvis med både urtrampningslager i gott skick, och pilotlager över :D).Sist jag fick mitt svänghjul ordnat kostade det mig 400:-. 🙂
Men, det är bättre att ordna det nu, kopplingen blir inte bättre om den slirar så eländigt (bäst vad det är tar du dig inte fram alls).
/J – skall kolla med subaruhandlarn’ imorgon vad det exakta priset är på originalkopplingen. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.