SSC Allmänt snack Allmänt småprat Köpråd Subaru Impreza GT GC8 99

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10977
    Halvorsen
    Deltagare

      Tjenare ny här och ny i subaru världen, och tänkte gå från tyska BMW till subarun och börja köra lite mer roligt 🙂

      Fastnade för den här http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_impreza_GT_GC8_22649786.htm?ca=4&w=3

      Dock är jag väldigt ovetande om dessa bilar, och vad som är rimliga priser och vad man bör tänka på? någon som har några tips till vad jag ska söka och tänka på?
      är priset bra eller aldeles för högt?
      någon som ägt den? kört den eller tittat på den?
      ja allt som kan komma till användning skriv gärna här 🙂
      vanliga fel allt 😛

      mvh halvorsen

      #120325
      Halvorsen
      Deltagare

        Och skriv gärna vad namnet betyder? GT GC8 ? vad betyder detta?
        något fake eller special version eller bara något annat?

        #120319
        Christian S
        Deltagare

          GT är vilken modell det är och GC8 är kaross typen.

          #120306
          Janne248
          Deltagare

            Hmm, UEL …, är det inte Mats / Daniel83’s gamla bil?

            #120320
            edbe
            Deltagare

              Och modellen GT (´99) innebär att den har turbo och 218hk original.

              Jag köpte en impreza ganska ovetande i slutet av sommaren, och har efter det läst en hel del på forumet. Hade jag köpt en impreza idag hade jag kunnat välja en som passar mig bättre med de modifikationer som jag velat ha.

              De flesta imprezor verkar ha blivit pillade med en hel del och jag tror detta även gäller din. Sök efter alla de grejer som det står att den bilen har här på forumet så får du kanske en bättre förståelse för vad det är för bil och vad som är påkostat eller ej.

              Kolla även upp tidigare ägare via reg numret, men det är ju svårt att veta hur det sett ut innan import. Service och besiktnings dokumentation!

              Viktigast är väl ändå att du provkör! 🙂

              Nu är de här lite dyrare men de skulle nog jag ha kollat lite närmre på om jag skulle köpa idag…

              Verkar vara original föutom de fina fälgarna 😛 :
              http://www.blocket.se/ostergotland/Subaru_Impreza_GT_21906900.htm?ca=4&w=3

              Drägglat över den här på garaget och tycker den verkar riktigt fin.
              http://www.blocket.se/goteborg/Subaru_Impreza_GT_23388497.htm?ca=4&w=3

              #120314
              alrik
              Deltagare

                Hmm, UEL …, är det inte Mats / Daniel83’s gamla bil?

                Visst är det Daniels gamla bil. Så annonsen stämmer inte riktigt eftersom den är bankörd. 🙂

                Jag skulle personligen lägga några kronor mer och få en bil som inte rullat den mängden mil. Visst en dieselkombi som har 20-25k mil har jag handlat och skulle göra igen men en bil som alltid gått hårt skulle jag tveka på.

                Bland dom billigate på blocket skulle jag passa mig för, är väldigt sällan man gör klipp på bra saker…

                En bra bil tror jag. Sluppit det mesta av saltet på vintern också. Kolla när kanmremmen är bytt bara
                http://www.blocket.se/lulea/Subaru_Impreza_GT__Rallybla__22490877.htm?ca=4&w=3&last=1

                /Mikael

                #120326
                Halvorsen
                Deltagare

                  Ok så en impreza har ingen längre livslängd alltså? 24000 mil verkar inte mycket för mig personligen,? samt Kamrem bytt vid 22100mil, då byttes även alla rullar, timing-belt, vattenpump och thermostat. ny mellan diff för 2 år sedan. Alla byten gjorda hos Fürstenhoff Motor AB i Stockholm. det verkar ju också väldigt bra samt att den har en väldigt fin historik,

                  Så förra ägaren hade den som Banbil? i vilket sammanhang kördes den på bana 220 hk verkar ju inte så mycket på en bana?

                  dom andra bilarna ni länkade var lite för högt pris, jag tycker redan denna bil va dyr eftersom jag var ute efter en bilig bil egentligen hehe, dock fastnade på jag att den är svart och riktigt fin, och verkar vällskött, men jag får konfrontera honom med att bilen är Bankörd helt enkelt. och höra vad han säger då,

                  vad bör man tänka på vid köp av en subaru? tex visste han inte när turbon var bytt senast, och diverse sådant? hur ofta bytts turbon i en subaru?
                  är det något vidare drag i en subaru på 220 hk?
                  klarar den av en fyrhjulsställ hehe,

                  GC8 Vad är det för speciell kaross mot andra subaruerna då?
                  finns det någon sida man kan läsa om dessa bilar? och lära sig lite snabbtt

                  mvh halvorsen

                  #120307
                  Manor
                  Deltagare

                    Hej !

                    Med banbil menas nog bara att en tidigare ägare körde med den på de bandagar som anordnades av klubben. Det bör inte innebära några större problem med det annat än ett ökat slitage av främst bromsar och däck som jag ser det.

                    Jag uppfattar inte +20000 mil heller som ett problem. Är bara servicar gjorda och gärna några extra oljebyten så är det inget att grubbla på. Min GT har gått 20500 mil och är ”still going strong”.

                    Som alltid så bör man väl inte bara stirra sig blind på priset. Skicket och utrustning bör vara betydligt intressantare. Därmed inte sagt att den GT du länkar till skulle vara dålig på något sätt. Om den ser bra ut och har den utrustning du önskar så kan den väl vara helt ok.

                    GC8 är alltså det tekniska namnet på KULT modellen…därefter kom ”glosöga” 2001 följt av nya varianter 2003, 2007 och nu 2008 års karosstyp. Ibland har det varit större förändringar och ibland lite mindre.

                    220hk (eller rättare sagt 218hk) duger riktigt bra. 4-hjulsdriften borgar för bra 0-100 siffror, men i högre farter är det sämre med tryck. En EcuTek:ning + 3″ avgassystem gör en stor skillnad enligt de som provat…trimning efter det innebär främst turbobyte och då börjar växellådan som inte gillar vridmoment att ligga risigt till.

                    #120327
                    Halvorsen
                    Deltagare

                      Tack detta inlägg gillar jag oerhört,
                      som sagt jag är HELT ny på subaru, och vet inte vad man bör förvänta sig på utrustning?
                      vad finns det för slags utrustning som man bör vilja ha i denna bil?
                      som sagt bilen hade uppställt laddtryck och bör ligga någonstans runt 240 hk 300nm gissar han på med 3 tum och allt,
                      låter ju rimligt, och det duger ju helt för mig som sagt,

                      vad tror ni om bränsleförbrukningen på en sådan? kan man komma under litern på långkörning eftersom bilen kommer att användas som sportis/BRUKIS och allt i ett dvs 🙂

                      mvh halvorsen

                      #120308
                      Manor
                      Deltagare

                        Tack detta inlägg gillar jag oerhört, som sagt jag är HELT ny på subaru, och vet inte vad man bör förvänta sig på utrustning?vad finns det för slags utrustning som man bör vilja ha i denna bil?som sagt bilen hade uppställt laddtryck och bör ligga någonstans runt 240 hk 300nm gissar han på med 3 tum och allt,låter ju rimligt, och det duger ju helt för mig som sagt,vad tror ni om bränsleförbrukningen på en sådan? kan man komma under litern på långkörning eftersom bilen kommer att användas som sportis/BRUKIS och allt i ett dvs :)mvh halvorsen

                        Hej igen !

                        Med utrustning menar jag exempelvis platsprylar såsom spoilers, gälar etc., ballare fälgar, stereoprylar och sist men inte minst extramätare till tusen :9.

                        En importerad GT kanske inte har sollucka som de svenssålda och heller inte AC som de flesta svensksålda har/hade. Vad detta är värt för dig kan bara du avgöra.

                        Ett uppställt laddtryck är en risk som allt annat. Oftast används en s.k. Dawes Device som sätts på 1.1bar och som ger ett stabilare tryck (inte så pendlande som originalprylarna). Nackdelen är att vid ett fel som ECU:n uppmärksammar så försöker den att ställa ner trycket till ett ”limp-home-läge”…då dessa grejer är ersatta av Dawes Devicen så kommer inte laddtrycket att sänkas vilket i värsta fall kan ge ett motorras. En klassiker är att luftmassemätaren (LMM:en) successivt går sönder. Detta behöver inte resultera i att checkengine lampan lyser men ECU:n kan ändå uppmärksamma problemet och försöka att sänka trycket. Farorna ska väl inte överdrivas…många har kört med Dawes Device länge utan bekymmer, men man ska vara medveten om att det finns en viss risk åtminstone.

                        Bränsleförbrukningen går att hålla nere, men då får man räkna med att köra lugnt. Mitt personliga rekord är 0.75 l/mil på en långkörning och 0.88 l/mil i till-och-från jobbet resor. I normalfallet så klarar jag mig runt litern per mil, men gasar man mycket och/eller kör snabbt så drar det betydligt mer.
                        2 l/mil har jag lyckats med när jag drog husvagn (1150 kg) i storm i somras…normalt så drar den 1.5 l/mil med husvagnen bakom :-).

                        #120328
                        Halvorsen
                        Deltagare

                          mhm ja man får väll ta och testa den, den verkar ju som sagt rugigt fin, älskar bilen, lite andra lyktor och sånt på den så blir den nog underbar,
                          tack för information ska ta och titta lite på detta 🙂

                          mvh

                          #120315
                          alrik
                          Deltagare

                            Ok så en impreza har ingen längre livslängd alltså? 24000 mil verkar inte mycket för mig personligen,? samt Kamrem bytt vid 22100mil, då byttes även alla rullar, timing-belt, vattenpump och thermostat. ny mellan diff för 2 år sedan. Alla byten gjorda hos Fürstenhoff Motor AB i Stockholm. det verkar ju också väldigt bra samt att den har en väldigt fin historik,Så förra ägaren hade den som Banbil?

                            Hur långt är ett snöre? 🙂

                            24000 mil med en bil som generellt brukas hårt sliter på grejerna. Man får räkna med att en Impreza inte är gubbkörd utan mer ungdomskörd med allt vad det betyder. 24k mil på en 240 altenativt en normal familjekombi är väl inte något att hänga upp sig på för dom har generellt gått lugnt. Dock är det ju bara mina tankar…

                            Skönt att kamremmen är bytt med alla rullar osv för då slipper du ju de på ett tag.

                            Daniel körde bilen på bana med klubben och diverse andra träffar. 220hk duger utmärkt att åka bana med, är inte den med mest effekt som kommer snabbast runt ett varv…

                            Ang. bränsleförbrukningen så låg jag runt 1,2 l/milen med GT jag hade förut. Då var det mestadels till och från jobb samt lite längre svängar.

                            Kolla upp försäkring innan du handlar en GT är ett tips. Vill inte påstå att ägandet av en impreza är billigt.

                            #120329
                            Halvorsen
                            Deltagare

                              Berätta mer av detta? specialversioner? några andra modifikationer än blåa dörrsidor och färg?

                              jag är som sagt RIKGIT fäst vid denna bil och som det ser ut nu så blir det affär i slutet av veckan 😛 och då blir det

                              Ken Block Vs Halvorsen 😉

                              Blir lite modifikationer på bilen ska bli ren banbil 😛 och tyvärr brukis 🙁 men blir ju kul allfall 😛

                              #120311
                              Mats
                              Deltagare

                                Dubbelpost…

                                #120312
                                Mats
                                Deltagare

                                  Vill du veta mer om bilens historia så kan du slänga ett mail på lindholm.mats (a) gmail.com
                                  Det var jag som tog in bilen från Luxemburg och sen sålde den till Daniel…

                                  Mats
                                  Type R ’99

                                  _________________
                                  ”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
                                  – Homer J Simpson

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.