- Detta ämne har 9 svar, 1,545 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
23 januari, 2004 kl. 18:51 #11198ToniDeltagare
Jag köpte nyligen rallyguiden och har funderat lite efter att ha läst den. Tyvärr är jag nu pessimistisk om Svenska Rallyts framtid som stort publik-evenemang i Sverige och kanske t o m om rallyts vara eller inte.
Orsaken är de nya säkerhetskrav som kommer ifrån FIA och som innebär att man FÖRBJUDER PUBLIK ÖVERALLT PÅ STRÄCKAN utom de särskilt utpekade publikplatserna. På flera specialsträckor finns bara en, två eller tre sådana platser på hela specialsträckan. Övriga ställen skulle alltså vara förbjudna. Tidigare år har alla de tiotusentals åskådarna kunnat parkera valfritt där de funnit plats vid start, mål eller tillfartsvägar och sedan efter att man promenerat fram till sträckan så har man kunnat promenera en kilometer in utmed sträckorna tills man hittat bra åskådarplatser. I år är det slut med det och jag kan se framför mig hur funktionärer bråkar med förtvivlade åskådare som vill hitta en annan plats eftersom de står längst bak och inget ser.
Jag kan också se framför mig hur tiotusentals bilar alla försöker ta sig till dessa fåtal publikplatser, hur det blir ännu värre trafikstockning på vägarna när alla ska till samma ställe, hur det sedan inte räcker med P-platser till alla och slutligen hur alla dessa tusentals människor står i 20-dubbla led på en liten avgränsad publik-plats.
Detta system riskerar leda till att alla förstagångsbesökare får en dålig upplevelse samtidigt som den som varit med förut börjar tycka att rallyt förlorar sin charm när man måste stå i en jättelik folksamling. Detta i sin tur leder till färre publik och färre intäkter. Alternativt kommer rallyt tvingas begränsa publikinsläppet, sälja ett begränsat antal numrerade biljetter till publikplatserna, allt för att undvika uppretade åskådare som betalt för rallypass eller entrébiljett men inte kunnat se något för alla människor.
Själv har jag bestämt mig för att inte köpa rallypasset i år samt att ägna fredagen åt att vandra i skogen….
Ni ska nämligen veta att Allemansrätten ger envar rätt att obehindrat ha rätt att röra sig i skog och mark VAR MAN VILL. Om jag sen under mina skogsvandringar råkar komma ut nånstans till en avlyst rally-sträcka, ja då får jag väl helt sonika avvakta där tills tävlingen är över och jag i lugn ro kan fortsätta min skogsvandring 😮 😛23 januari, 2004 kl. 19:06 #122278LegacyLarsaKeymaster>>Själv har jag bestämt mig för att inte köpa rallypasset i år
>samt att ägna fredagen åt att vandra i skogen….
>Ni ska nämligen veta att Allemansrätten ger envar rätt att
>obehindrat ha rätt att röra sig i skog och mark VAR MAN VILL.
>Om jag sen under mina skogsvandringar råkar komma ut nånstans
>till en avlyst rally-sträcka, ja då får jag väl helt sonika
>avvakta där tills tävlingen är över och jag i lugn ro kan
>fortsätta min skogsvandring 😮 😛PRECIS!!!
Vi (till största delen)svenskar vet ju vad allemansrätten är, så se till att utnyttja den! Jag kommer att göra det!
/Larsa
23 januari, 2004 kl. 22:48 #122283christopherDeltagareDet är jui ett sätt att se på saken……
Själv köpte jag passet innan jag hörde om avspärrningarna men alltid bra att stödja rallysporten. Mycket pengar men litet paket och dålig karta:-(
/
fraSSe24 januari, 2004 kl. 11:03 #122285NiklasDeltagarePasset kan man köpa om man vill. Sen om man går in i publikfållan eller om man går genom skogenär upp till var och en.
Jag kommer se totalt en eller två sträckor så något pass för flera hundra blir det inte för mig. Om jag skulle varit på plats i tre dagar kunde jag övervägt det dock. Det är ju en fin plats där man kan få autografer skrivna. 😉
24 januari, 2004 kl. 12:41 #122279ToniDeltagare>Själv köpte jag passet innan jag hörde om avspärrningarna men
>alltid bra att stödja rallysporten.Det är just eftersom jag ÄR så mån om rally som publiksport som jag i år kommer låta bli att köpa passet. Det gäller att sända ett så kraftigt budskap som möjligt till Svenska rallyts organisation att detta är FEL VÄG att gå. Dessutom vill jag kunna med gott samvete avbryta och åka hem om mina värsta farhågor besannas redan på fredag-lördag…
Jag har naturligtvis ringt och pratat med rally-organisationen innan jag bestämde mig för denna protest. Men eftersom dom inte verkade visa någon som helst insikt om vilka stora problem dom riskerar så återstår inget annat än att ge dom något att tänka på. Om det befarade kaoset infinner sig och den trogna publiken protesterar genom att antingen utebli eller låta bli att betala för passet, så får det förhoppningsvis genklang då mer än 50% av publiken lär bestå av såna som har varit på rally förut och många av dessa vill hitta sin “egen” plats i skogen att sitta och trivas. Jag kan inte se framför mig att “gubbarna med termos” kommer acceptera att stå längst bak i tiodubbla led bland flera tusen åskådare.
Tro nu inte att jag inte har förståelse för säkerhetsaspekten dock. Men rent konkret så fruktar jag att rally-organisationen inte insett de fulla konsekvenserna av att så kraftigt reducera antalet tillgängliga publikplatser samtidigt som man gladeligen säljer obegränsat med biljetter och pass. Det som riskerar hända är ju anarki både i och utanför publikområdena, med värre säkerhetsproblem än någonsin när folk inser att dom inte kan se bilarna för att allt folk står på samma ställe. Jag var på Colin’s Crest förra året och det var en försmak av hur det kommer riskera bli på ALLA publikområden.
Det man skulle ISTÄLLET ha gjort var naturligtvis först och främst att ansöka om att få avverka skogen 50-100 meter på varje sida om vägen på minst 4, helst fler, populära åskådar-ställen. Detta så att förutsättningar finns att publiken kan se samtidigt som funktionärerna kan ha ett säkerhetsavstånd där man kan se att ingen gömmer sig bakom en träddunge för nära sträckan. Dessa ställen skulle då ha en sträckning minst cirka en kilometer utefter sträckan. Utmed hela denna sträcka skulle man antingen byggt provisoriska läktare eller skyfflat upp jordmassor så att en naturlig läktar-sluttning bildats. Därefter skulle man bygga ut trafik-insatserna kraftigt med funktionärer på motorcyklar med dubbdäck som kunde dirigera och med kom-radio se till att allt flyter och att tillfartsvägarna sväljer all publik.
Först då kunde man BÅDE ha åstadkommit säkerhet och ett bra publikrally. Som det nu är riskerar man misslyckas med båda.När jag ser att man bara har en enda publikplats på hela Sågen-sträckan, bara två publik-platser på Torntorp-sträckan (varav man tänker sig ha pendelbuss mellan parkeringsplatsen och sträckan som ligger 2km därifrån), ja då blir jag mycket pessimistisk. Jag ser framför mig hur det som alltid är en strid ström med bilar som ska parkera, hur det sitter 2-4 åskådare i varje bil och funderar på hur alla dessa ska kunna åka i en buss 2 km fram till sträckan – inte ens tio bussar skulle räcka när tillströmningen är som värst. Och det kan ju vem som helst räkna ut att dom inte kan ha tio bussar som kör på små skogsvägar bland publik som dessutom tröttnat att vänta på bussen och valt att gå till fots de 2km.
Men jag HOPPAS såklart att jag har fullständigt fel i min tro!
Då är jag den förste att anmäla mig till Svenska rallyt 2005!25 januari, 2004 kl. 20:45 #122281SsoDeltagareTill att börja med, jag är precis lika negativ till dom nya publikzonerna som ni andra, men det finns ett problem med att köra med “allemansrätten gäller”, dom har ju nämligen hotat att stryka sträckan om det finns folk utanför publikzonerna. Jag räknar dock kallt med att det är ett ganska tomt hot, men omöjligt är det inte att dom stryker nån sträcka för att statuera exempel..
Sen blir man ju lite matt att det är FIA som har kommit på det hela, kan inte påstå att jag tyckte publiken stod bättre än vanligt på helgens bilder från Monte…
Publikzonerna (åtminstone C-zonerna) kommer dock att vara ganska utsträckta vad jag har hört, några kilometer i vardera riktning om man går på i ett vägbyte. Ett stort problem är dock att vägen kommer vara totalförbjudet område att gå på, nästan så man hoppas att det inte kommer så mycket mer snö…
Nåja, jag ska försöka vara optimist innan jag är bevisad motsatsen, men det känns svårt i år…/Stefan
26 januari, 2004 kl. 14:33 #122280ToniDeltagare>köra med “allemansrätten gäller”, dom har ju nämligen hotat
>att stryka sträckan om det finns folk utanför publikzonerna.
Det man undrar då är ju dels hur dom kan ha fått den befängda idén att det är folk på GLEST publikbemängda platser ute i skogen som utgör säkerhetsrisker snarare än populära områden?>Sen blir man ju lite matt att det är FIA som har kommit på
>det hela, kan inte påstå att jag tyckte publiken stod bättre
>än vanligt på helgens bilder från Monte…
Det såg rent hemskt ut. Förstår alls inte hur FIA kan ha den minsta lilla synpunkt på Svenska efter detta. Det är ju en bättre säkerhet på de sämsta ställena jämfört med det mesta man såg på TV ifrån Monte!>Publikzonerna (åtminstone C-zonerna) kommer dock att vara
>ganska utsträckta vad jag har hört, några kilometer i vardera
>riktning om man går på i ett vägbyte.
Hoppas du har rätt. Då blir det kanske drägligt ändå. Men jag tvivlar tyvärr då vi riskerar se ännu större invasion av Norrmän än förr om året.26 januari, 2004 kl. 20:26 #122282SsoDeltagare>>köra med “allemansrätten gäller”, dom har ju nämligen
>hotat
>>att stryka sträckan om det finns folk utanför
>publikzonerna.
>Det man undrar då är ju dels hur dom kan ha fått den befängda
>idén att det är folk på GLEST publikbemängda platser ute i
>skogen som utgör säkerhetsrisker snarare än populära
>områden?Önskar jag hade ett svar på den frågan 🙁
>>Publikzonerna (åtminstone C-zonerna) kommer dock att vara
>>ganska utsträckta vad jag har hört, några kilometer i
>vardera
>>riktning om man går på i ett vägbyte.
>Hoppas du har rätt. Då blir det kanske drägligt ändå. Men jag
>tvivlar tyvärr då vi riskerar se ännu större invasion av
>Norrmän än förr om året.Invasionen av norrmän kommer vara extrem i år ja, skulle tro det blir fler norrmän i sverige än i norge den helgen…
Nåja, den som lever får se, förhoppningsvis kan det bli en lika positiv upplevelse som vanligt även fast det ser dystert ut.
29 januari, 2004 kl. 07:46 #122284BadAssDeltagareFörutom det brutala åskadarkaos som kommer att uppstå vid publikplatserna finns ett i mitt tycke ännu större problem:
Vad händer när det blir avåkningar på ställen utan publik? Står det en bil över vägen är det ju bara att bryta sträckan, och det tycker jag vi fick nog av förra året, eller? Eftersom det inte finns några avåkarböjar där publikplatserna finns så är detta ett problem som kommer att leda till flera strukna sträckor i år! Vi plåtgamar måste helt enkelt finnas på plats i skogen för att lyfta bilar!!Mycket vandring i skogen lär det bli………………..
29 januari, 2004 kl. 08:24 #122286NiklasDeltagareKommer det finnas vägvakter längs vägarna ändå eller de kommer endast stå vid publikplatserna?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.