Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1198
    Ekblad
    Deltagare

      Min bil (GT -00) startar inte ;(

      Allt började mad att jag va påväg hem i söndas. Jag har ett extra lamdautag på min DP och det satt en plugg där i tills i söndas. bilen lät mycke men annars gick den bra. tog bilen till jobbet i måndas (ingen plugg hemma, dessutom behövdes nya gängor) inge problem dit men när jag skulle hem så kom jag ungefär 100m innan bilen dog. vid startförsök hände inget fast jag koppla ganska fort att den feta ut bänsleblandningen rejält. försökte inte mer uten bogsera bilen så jag kunde stå inne och pilla. i med en ny plugg i DP´n och ett start försök. inte ett liv förutom en smäll i avgaset när jag slog på tändningen. tänstiften körda? ja de va dom men nu sitter nya (7or) i.
      Nu till de verkliga problemet… när man ska starta bilen ger den en (1) gnista precis när man slår på tändnigen sen när man går på starten är de helt dött inte ett liv.(har kollat på 2 stift).

      funderar på verkstad men jag kör ju på Possumlink så dom kan la inte läsa felkoderna?

      Moderator-edit: Ämne justerat, flyttat till rätt avdelning & efterföljande post raderad (inga annonser här).

      /andreas

      #43417
      Twinturbo
      Deltagare

        Har du laddat batteriet efter det att du stått och tuggat på startmotorn?
        Kan vara så att det inte finns tillräckligt med ström för att tändstiften skall orka tända mer än precis i början…

        #43419
        Ekblad
        Deltagare

          Ja de är laddat. dessutom har en starthjälp andvänts

          #43418
          Twinturbo
          Deltagare

            Du har inte lyckats komma åt kontakten till tändgivaren när du bytte stift? Vet inte hur den sitter på Subaru, men det känns som att du inte har signal från den…

            #43420
            Ekblad
            Deltagare

              Det vet jag inte ska kika på de. återkommer

              #43416
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Du har kablage som går mellan batteri och spolarbehållaren, 2 kabelstammar som går upp i trakterna runt oljepåfyllningen – i den går allt vitalt…
                På andra sidan har du lite tampar till laddtrycksstyrningen m.m. – den kontakten sitter på luftboxens lock.

                Kolla att allt sitter som det skall här, det är det man kan komma åt när man grejar med stiften.

                Link använder kam, och vevlägesgivare för att synka tändningen, och vattentempgivaren för att bedöma om det är kallstart på G – lmm och lambda används inte (lambdan kan köras i closed loop, men ingen gör det då det fungerar riktigt illa).

                På 00:an sitter tändsteg och spolar i samma enhet, den svarta fyrkanten tändkablarna hänger på – den har en kontakt mot härvan även den, och den brukar ligga dragen under tändburken själv.

                🙂

                En pc, seriallink och linkprogrammet skulle inte vara fel, då ser du om du har kontakt med linken, och om du får vettiga värden på temp m.m.

                Något jag råkat på är mikrobrytaren som sitter på kretskortet, att den blir lite glapp, prova att vicka lite på 1:an och 4:an (kom ihåg hur de satt bara…) – det kan ge skumma fenomen (har med just kam och vevlägesgivarna att göra, och startspärren).

                /J

                #43421
                Ekblad
                Deltagare

                  Jag kan med glädje medela att Imprezan nu går :)bytte tändlägesgivarna och den starta med engång

                  bockar och bugar för alla tips

                  /andreas

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.