› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köpa nytt luftfilter.. Vilket?
- Detta ämne har 7 svar, 1,492 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 8 månader sedan av
MariaimprezaGT.
-
FörfattareInlägg
-
15 juli, 2007 kl. 21:42 #1310
danne_silver
DeltagareHar öppet luftfilter nu. Och det satt i när jag köpte bilen. Har även tänkt köpa ett nytt öppet.
Frågan är alltså. Vad ska man leta efter, när man kollar på engelska sidor tex.
Jag har en sv.såld GT ’98. Ska man köpa till en ”Impreza Turbo UK 1998” eller 94-97? Eller till en WRX? vad är det som passar på min Bolt-on? Om nånting ens gör det?
Mvh
16 juli, 2007 kl. 15:17 #44230danne_silver
DeltagareKommer detta filter att passa?
Impreza Turbo UK (1998) (57-0247)
18 juli, 2007 kl. 09:59 #44226Palm
DeltagareÄr osäker, kan du posta upp ett kort på motorummet är det lättare att avgöra om det skiljer något drastiskt mellan de äldre och nyare.
Rent generellt skulle ja säga att plocka bort ”snorkeln” som sitter i innerskärmen, dra en slang för kalluft från fronten och upp till orginal luftbox som du tex sätter i ett K&N panelfilter i. Fördelararna är att det är billigare, skyddat från vatten och fukt samt varm luft från motor rummet.
Jag har kört ett sådan k&n 57i kit på en tidigare bil men den drar förmodligen varmluft om du inte har den typen med avskärmning samt att det kan bli blött och måste underhållas mera. Det sägs ju att alla typer av öppna filter ökar risken för att luftmängdmätaren(lmm) rasar.
11 augusti, 2007 kl. 16:56 #44228subban
Deltagarejag har 57;an och har hänt att check engine lampan tänt för mig för att den får för varm insugs luft.
Så att rekomendera isf är att göra en avskärmning från motorn14 augusti, 2007 kl. 13:56 #44232larsallan
DeltagareMig veteligen är det ingen skillnad på UK filter & svenska, men om du är osäker kan du alltid ringa till http://www.streetperformance-butik.se/ Då får du ett filter som du vet passar. Blir säkert lite dyrare dock. Själv var jag inte särskilt nöjd med K&N 57i kittet. Tyckte det var dålig passform. Kabeln till lmm måste skarvas om man ska kunna ha lmm:n som det är tänkt & fästet längst ut på filtret passade inte alls så jag var tvungen & tillverka ett nytt. Bultarna som följde med var för korta också. Så det var många svordomar innan filtret var på plats.
14 augusti, 2007 kl. 16:00 #44227Palm
DeltagareMig veteligen är det ingen skillnad på UK filter & svenska, men om du är osäker kan du alltid ringa till http://www.streetperformance-butik.se/ Då får du ett filter som du vet passar. Blir säkert lite dyrare dock. Själv var jag inte särskilt nöjd med K&N 57i kittet. Tyckte det var dålig passform. Kabeln till lmm måste skarvas om man ska kunna ha lmm:n som det är tänkt & fästet längst ut på filtret passade inte alls så jag var tvungen & tillverka ett nytt. Bultarna som följde med var för korta också. Så det var många svordomar innan filtret var på plats.
Humm har också monterat ett sådant kit på min första bil men hade inga problem med något förutom att plastmojängen som man skulle fästa filtret på blev skev av värmen i motorummet, en polare gjorde en exakt kopia av den i aluminium så var det tätt sen. Vet att kablarna var sträckta men räckte gjorde dom utan att man behövde skarva.
15 augusti, 2007 kl. 17:13 #44231danne_silver
DeltagareKöpte ett K&N 57i från scoobyworld. Valde det som är till en UK Turbo -98. Och det passade på min GT -98.
15 augusti, 2007 kl. 19:55 #44229MariaimprezaGT
Deltagare -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.