SSC Allmänt snack Träffar Regler och schema inför Gelleråsen

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13801
    SecretAgentMan
    Deltagare

      Hej!

      Jag vet att det redan finns en tråd, men anser det vara bättre att skapa en ny. Så det så. 😀

      Saxat ur inbjudan via mail från Christian ”Vad är lustgas” Lange (ordf. FMCS).

      ”Välkommen till Ford Motorsport Club Sweden´s banträff på Gelleråsen den 18:e juli

      Ford Motorsport Club Sweden hälsar dig välkommen till banträff Gelleråsen.
      För allas säkerhet och trevnad bör Du vara insatt i all information i denna skrivelse. Läs banträffens regler extra noga! Överträdelse av dessa regler kan i värsta fall resultera i avstängning från banan.

      Denna banträff ger dig som medlem i FMCS , HPC och SSI möjlighet att köra på en av de roligaste banorna i sverige. Gelersåsen är en mycket utmanande bana. Arrangö r för denna banträff är Ford Motorsport Club Sweden i samarbete med Honda Performance Club och Svenska Subaru Impreza klubben.

      Kontaktpersoner under dagen:
      Banträffschef Christian Lange 0739866624
      Besiktningschef Mange 0704297374

      Inpassage på banträffen
      Två köer kommer bildas utanför depån där varje klubb har 2 funktionärer som tar hand om sina medlemmar. Funktionärerna numrerar varje bil som skall köra på bana, tar emot eventuella avgifter och delar ut information.

      Kö 1: FMCS, övriga klubbar och register

      Kö 2: SSI ,HPC

      Avgiften för övriga klubbar och register är 300 kr.

      Bankörning
      För att beträda banan måste Du uppfylla följande krav:
      · Inneha körkort utfärdat av vägverket.
      · Betalt eventuella avgifter
      · Medverkat i säkerhetsgenomgång
      · Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass
      · Bruka en enligt FMCSs förar -och fordonsregler godkänd bil
      · Använda hjälm och heltäckande bomullskläder

      För att behålla förmånen att köra på banan måste Du respektera de regler FMCS fastställt.

      Regler, rekommendationer och uppmaningar:
      Före Du beträder banan
      · Detta är INTE en tävling, detta är en förarutveckling. Tidtagning är förbjuden.
      · Bilens skall vara skattad, besiktigad, försäkrad och registrerad.
      · Bilens ljudnivå får ej över skrida 95dB. Ljudnivå över 95dB ger körförbud!
      · Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200°C
      · Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
      · Bilens alla rutor skall vara helt stängda.
      · Bilen måste klara bilprovningens säkerhetskrav.
      · Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning eller avåkning. T ex. lösa burkar, reservhjul etc.
      · Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat.
      · Lägsta krav på säkerhetsutrustning är hjälm och heltäckande bomullskläder, dvs. t-shirt, shorts etc. är förbjudet.
      · Kolla olja, vatten och bensin innan och efter ditt körpass. Bevaka vattentemp och oljetryck (för de bilar som är utrustade med oljetrycksmätare) under körning.
      · Öka däckstrycket 0,5-1kg jämfört trycket för ”vanlig” körning.

      Depåvakten har full befogenhet att vägra bilar tillgång till banan om detta anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå

      Passagerare
      Passagerare är förbjudna under alla körpass, utom följevarv och lugna timmen. Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren.

      På banan
      · Dina standardbromsar är (oftast) värdelösa! Dessa håller en jämn bromskraft endast några få varv. Känner du av en nedsatt bromsförmåga, kör av banan och kyl av bromsarna genom att köra en lugn kilometer på landsvägen.
      · Dina standarddäck är (oftast) värdelösa! Dessa överhettar snabbt vid hård körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av do m enligt ovan.
      · Använd huvudet! Utsätt inte dina ”medtrafikanter” för onödig fara. Var tydlig i din körning: använd blinkers, släpp förbi snabbare bilar etc.
      · Kör helst om på raksträckorna
      · Titta i backspegeln OFTA. Är någon snabbare än dig i kurvpartierna, släpp förbi dessa på lämpligt ställe, förslagsvis på raksträckorna även om du är snabbare på dessa!
      · Respektera alla flaggsignaler: Gul betyder fara/hinder, Röd avslutar körpasset, Svart betyder att Du måste köra av banan genast.
      · Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
      · Under ”lugna timmen” är all omkörning strängt Förbjuden! (ger svartflagg!)
      · Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av, minst 2 kurvor innan avfarten till depån.

      Flaggvakter
      · Du måste infinna dig vid depåns utsläpp minst 10 minuter innan ditt pass börjar.
      · Vi ser mycket strängt på att missa sitt pass, kan DU inte dyka upp i tid ligger det på DITT ansvar att se till att det finns en ersättare
      · Försäkra dig om komradions funktion.
      · Svartflagga alla bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt.
      · Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.
      · Stå kvar och flaggvarna kommande bilar vid olycka. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.
      Dagens Schema

      · Ca 08:00 Samling/insläpp (kom så tidigt som möjligt!)

      · 09:00 Förar möte (Alla som skall köra måste närvara)

      · 9:30-9:50 Följevarv – Buskörning/omkörningar ger avstängning!

      · 10:00-11:00 Rutinerade

      · 11:00-12:00 Orutinerade

      · 12:00-13:00 Lugna timmen (Omkörning STRÄNGT förbjuden)

      · 13:00-14:00 Rutinerade

      · 14:00-15:00 Orutinerade

      · 15:00-16:00 Rutinerade

      · 16:00-17:00 Rutinerade och Orutinerade”

      Väl mött på söndag, kom i tid, ta med hjälm och heltäckande bomullskläder – och se till att bromsar och däck är friska.
      Tänk på att det går åt vätska till er själva – och en stol är aldrig fel att ha med heller.

      /J

      #134470
      ExOrdis
      Deltagare

        Herr Banansvarig, är det boende planerat kvällen innan i Karlskogatrakten?

        #134465
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Kaarlo har bokat konferensstugan vid Lunedets camping (ett stenkast från banan) på lördag, kolla med honom om det finns platser kvar ni som är sugna.

          Alternativt finns möjligheten att hyra en liten stuga, eller tälta på samma camping.

          Som vanligt är det i alla fall grillning på schemat kvällen innan.

          🙂

          /J

          #134471
          ExOrdis
          Deltagare

            OK tack. Du var mig då en jäkel på att kasta sten. 😉

            Nedan är en mycket tankvärd text knyckt från Alfaklubbens forum:

            ”Inför bankörning _______________________________________________________

            Det viktigaste är att man inser sin begränsning. Ingen är född till racerförare och ingen blir det i och med att man har en snabb bil. Snarare tvärt om. Det är lättare att hitta gränserna och därmed självförtroendet i sin körning med en långsammare bil. Lämna prestigen och ”coolheten” hemma. Den har inte på en racerbana att göra.
            Innan man ger sig ut är det bra att gå varvet man ska köra. Det gör jag vart jag än kommer i världen även om jag kört där tidigare. Även på svenska banor går jag ett varv varje gång. Läs banans lutningar, genom kurvorna, hitta rakaste spåret och titta även utanför asfalten. Man hittar alltid något intressant eller skrämmande som man inte vill köra ut i. Konsekvensanalysera innan ni kör. Dvs är det värt att jaga den där tiondelen under bron på Kinnekulle med tanke på vad som händer om jag snurrar ut till vänster? Knappast!

            Rent körmässigt tänker de flesta fel. Man ska inte först hitta bromspunkterna utan utgångarna. Det är där tiden sitter först och främst. Tiden man tjänar under inbromsning och in i svängen är alltid mindre än den man kan tjäna genom en perfekt utgång. Inte pumpa med gasen genom svängarna utan hitta den punkt där man tidigast kan gå på fullt utan att behöva släppa i utgången. Sedan jobbar man sig bakåt och så fort man bromsar så sent att man tappar den punkt där man tidigare kunde gå på full gas så är man för sen helt enkelt. Samt, kanske viktigast av allt, det är betydligt säkrare att spara de sista tio metrarna med tanke på att de flesta kör av just för att man bromsar för sent. Spara bilen, kör mjukt och säkert och banträffen blir roligare. Den som bromsar senast är inte bäst.

            Bilen och säkerhet – Rätt hjälm, om möjligt även racingstol med sexpunktsbälte. Det är den första och bästa investeringen. Förr eller senare, till skillnad från vardagstrafiken, kör man av. Schumacher gör det, jag gör det och du kommer också göra det. Nästa steg är en hel eller halvbur. Ökar bilens prestanda dessutom genom bättre vridstyvhet. Se till att bromsarna är okej. Kanske lite hårdare belägg men även en racingbromsvätska. Elf har den bästa. 0586-32720. Stålspunna bromsslangar är inte heller fel. Däck bör inte vara helt nya och lyfttrycket högre än normalt. Det är inte värt att satsa stora pengar på trim och andra prestandehöjande saker. Personen bakom ratten avgör och en för snabb bil brukar ta slut på bromsarna och så är nöjet över allt för tidigt.
            Jag vill prioritera följande för en snabb gatbil. (Varför en STCC bil är lika snabb som en GT bil trots halva effekten? Svaret är chassis och bromsar)
            1. Säkerhet
            2. Bromsar
            3. Bromsar
            4. Bromsar
            5. Däck
            6. Chassis – Dämpare/fjädrar/krängningshämmare/vikt
            7. Motor
            Lycka till och kör förnuftigt, (det gjorde inte alltid jag vid mina första banträffar. Ett träff i räcket på Kinnekulle bl.a. med min ögonsten, en M3 E30).

            /Calle Rosenblad”

            #134472
            griml0ck
            Deltagare

              Bra skrivet! 🙂 Set ut som brosan ska komma ner med bilen nu. Får hoppas han vågar ta sig några varv iaf på lugna passet.

              #134473
              griml0ck
              Deltagare

                Var o lurkade runt på rejsa.nu och kom över en riktigt bra tråd med regler för omkörning (förbisläppning ;-)) på bana. Klart värt att ha i åtanke innan man beger sig ut på gelleråsen i helgen. Detta är ju regler som tyvärr nästan aldrig följs. Det är då väldigt få ggr jag blivit förbisläppt. Tycker man får för det mesta pressa sig förbi på rakorna. Vi kan ju visa att SSI kan detta iaf nu på gelleråsen. Lär vara en hel del grymma bilar o duktiga förare där, så man lär vara inställd på att få släppa förbi en del. Här är reglerna iaf (kanske ska kalla det tips så länge? Det är ju inte riktiga regler.. än iaf):

                1. Man kör INTE om, man blir FÖRBISLÄPPT.

                2. Den OMKÖRANDE (förbisläppta) har ANSVAR för att framförvarande uppmärksammat situationen och att förbikörningen sker på ett säkert sätt.

                3. Håll uppsikt i BACKSPEGLARNA.

                4. Om en bil kommit ikapp dig:
                4.1 SAKTA INTE NER plötsligt!
                4.2 BYT INTE ditt KÖRSPÅR plötsligt!
                4.3 VISA MED BLINKERS att du håller dig till kanten.
                4.4 FULLGASA INTE ut på raksträckorna utan håll igen tills bakomvarande kommer förbi.
                4.5 EN bil som kommer i kapp kör alltid SNABBARE än dig även om det inte känns så. DU bestämmer NÄR OCH VAR du släpper förbi honom men det är din skyldighet att släppa förbi honom så fort det är möjligt, t.ex. på nästa raksträcka!

                5. För att bli förbisläppt:
                5.1 HÅLL EN LUCKA till framförvarande bil
                5.2 Kör INTE OM innan framförvarande visat med blinkers att han har uppmärksammat dig.
                5.3 Kör bara om EN bil åt gången så att inte missförstånd uppstår.
                5.4 Om föraren framför inte märker att du vill förbi och fullgasar på rakorna i mer än 2 varv. Då kan man BLINKA KORT MED HELLJUSET för att uppmärksamma framförvarande på att du vill köra förbi.

                Original tråden: http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6247&highlight=regler+omk%F6rning

                Fast vi kan väl hålla våran diskussion här hoppas jag 😉

                Det ang. att blinka med helljusen behöver man nog bara göra om föraren framför inte verkar fatta alls att du vill förbi. Ändrade det i reglerna i punkt 5.4. Så inte alla far omkring o blinkar med helljus så fort dom kommer upp bakom nån. Kan tillföra onödig stress på framförvarande förare (som kan vara nybörjare). Annars verkade alla reglerna väldigt bra 🙂

                Kanske nått att ha med som regler (tips) på våran banträff på kinnekulle?

                Nån fler som har synpunkter på dessa?

                #134469
                Strat
                Deltagare

                  Mycket nyttigt att läsa här! Punkt 1 och 2 ovan säger väl allt, och går snabbt att dra på förarmötet innan. Med tanke på allt grinigare försäkringsbolag kanske man borde köra stenhårt på det?

                  Om det händer nåt tråkigt känns det nu lite som att en del regler måste redas ut, om inte t om hittas på, efteråt.

                  #134468
                  OzO
                  Deltagare

                    Finns många bra texter om banåka + regler lite här och var. Däremot inför söndagen och Gelle så gäller de regler som kan läsas i första posten och de som förmedlas ut på förargenomgången. Inga andra!

                    Är dock inget fel att läsa så mycket man kan om banåka innan man ger sig ut…

                    _______________________________________________________________________________
                    ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

                    #134466
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Du har helt rätt Göran. 🙂

                      Det finns massor med bra tips – dock är det svårt att få allt på pränt, och att folk skall orka läsa ett häfte med förhållningsregler.

                      Istället brukar vi köra det lite på frihand vid förarsammanträdet (som är obligatoriskt, och man skall lyssna på vad vi försöker få ut).

                      Sunt förnuft råder därute, och i det ingår saker som att man släpper snabbare bilar (mången dragraceraket har irriterat snabbare kurvbilar ut på rakan) där det passar, och den som kör om är ansvarig.

                      Samsas och ha kul, med respekt för varandra och farten är det som gäller.

                      🙂

                      /J

                      #134474
                      griml0ck
                      Deltagare

                        Detta har ju dock inte funnits på paper tidigare. Folk vet ju inte riktigt vad som gäller. Vi har ju diskuterat detta inom våran klubb tidigare. Men det kommer ju mycket folk från andra klubbar och även utomstående, som även kan vara nybörjare och oinformerade. Kanske skulle vara nått att ha nerskrivet till våran träff ändå? Så slipper man missförstånd. Behöver kanske inte vara allt som jag kopierade från rejsa, men man kan ju jobba ut nått med den som mall.

                        Gör ju inge skada iaf.. förhoppningsvis bara nytta.

                        Men jag är ju inte banansvarig.. bara ett förslag 🙂

                        #134467
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Nej visst är det bara bra med regler och förhållningsorder – men hur många läser våran nedbantade version vi har idag och tar till sig informationen?

                          Målet har varit att hålla reglementet på en A4:a – sedan kan naturligtvis innehållet ändras, dock inte i år då tanken har varit att köra gemensamma regler och papper med de 2 andra klubbarna.

                          Men det som står i det du klistrade in Johan brukar vara det vi kör vid förarmötet – så jag förstår inte riktigt problemet. 🙂

                          /J

                          #134475
                          griml0ck
                          Deltagare

                            Var inget problem tänkte bara det kunde hjälpa.

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.