› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › STRI DSD. Någon som vet något om dessa?
- Detta ämne har 9 svar, 1,113 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 9 månader sedan av
Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
1 november, 2007 kl. 19:21 #1390
Carpe_Me
DeltagareMin Autometer laddtrycksmätare gick i förstidspension så jag tänkte ta tillfället i akt och skaffa mig ett par elektroniska mätare.
Så är det någon som vet något om STRI´s DSD serie?
Är sugen på laddtryck, oljetemp och oljetempsmätaren.Hur kopplas dessa mätare in?
Behöver man en kontrollbox till dessa som Defi har?
Är givaren till oljetemp mätaren bolt-on?Är det någon skillnad på SLM och CS?
Vart kan man få tag på en ”defi pod” liknande hållare till mätarna som inte kostar smurf med pengar?
1 november, 2007 kl. 19:56 #44659Nikke McRae
DeltagareJag kör med DSD SLM2. Köpte dem för över ett år sedan från Streetpower (med Imprezaklubbsrabatt), och då var man lite halvnöjd för mätarna krånglade lite. För ett par månader sedan fick jag alla mätare utbytta gratis mot en uppdaterad utgåva. De fungerar perfekt och är exakta. Helt klart prisvärda!
SLM är såkallade Smoke Lens Meter, alltså de är helt svarta när de är avstängda. Tufft! :7
CS är samma mätare fast utan Smoke linsen.De har ungefär samma funktioner som Defi. De visar upp Peakvärden och varnar vid angiven punkt. De har även På och Avstängnings ”cermoni”, dvs mätarna kör en liten show när du slår på eller av tändningen.
De behöver ingen kontrollenhet, utan kopplas ihop på valfritt sätt. För dem som har tummen mitt i handen så är Defi lite bättre, för då kopplas bara en kabel in i kontrollenheten, sen går det bara en kabel emellan mätarna. Med Stri så måste du själv se till att koppla ihop rätt färger, men det fixas lätt med grejer från t.ex. Biltema.
Oljetempsgivaren monterar du bäst i Subarus egna adapter ovanpå blocket, under IC’n ovanför cylindern som sägs gå varmast. Subarus artikelnr är 11024AA111 o kostar 128kr. (sök lite här på forumet)
Oljetrycksgivaren passar bolton istället för orginalgivaren som sitter under generatorn.
Finns även en adapter hos Streetpower som sätts emellan block och oljefilter. Mycket enkel installation. Men det är inte bästa stället att mäta temperatur eftersom filtret kyls av luften som strömmar under bilen.Har även en 5Led Shiftlight från STRI som man bara pluggar in i cigguttaget eller, som jag, kopplar in dem tillsammans med mätarna. Hur den nu fungeras, så fungerar den klockrent!
Allt detta finns hos vår klubbsponsor Streetpower.se
De kan nog ordna fram en mätarhållar pod åt dig med, jag köpte min där iallafall för 1200:-.
Om du är medlem i klubben så får du 10% på grejerna också.Hoppas du är nöjd med svaret. 😉
1 november, 2007 kl. 20:21 #44662Carpe_Me
DeltagareLåter lovande.
Får ta och koppla in det där jag har min autometer oljetempsgivare då.
Mecket blir inga problem, vill bara veta vad jag kommer stöta på innan jag väl sitter där och skruvar.
Kul grejj är ju att dom som har haft bilen innan mig gillade färglada sladdar så en och samma ledning har typ 49 olika färger }(.Tar man värdena till turbotrycksmätaren från styrboxen i bilen eller tar man det via plenumet likt en mekanisk mätare?
hittade en billig Nooze hållare nu, funderar på ifall man ska ha någon annan mätare än oljetrycksmätaren. Känner att den är lite onödig.
Blir ju omkring 2300:- för 3 mätare iom att dom hade en ganska så trevlig rabatt för oss SSI´are (kan ju ha räknat fel).
Edit: Ah just det. Har mätarna något slags minne?
Vorre kul att kunna mickla med bilen, köra en test repa och sen kolla vad värdena har peakat på istället för att stirra på mätarna medans man kör.1 november, 2007 kl. 21:13 #44656syke
BlockeradLåter lovande.Får ta och koppla in det där jag har min autometer oljetempsgivare då.Mecket blir inga problem, vill bara veta vad jag kommer stöta på innan jag väl sitter där och skruvar. Kul grejj är ju att dom som har haft bilen innan mig gillade färglada sladdar så en och samma ledning har typ 49 olika färger }(.Tar man värdena till turbotrycksmätaren från styrboxen i bilen eller tar man det via plenumet likt en mekanisk mätare?hittade en billig Nooze hållare nu, funderar på ifall man ska ha någon annan mätare än oljetrycksmätaren. Känner att den är lite onödig.Blir ju omkring 2300:- för 3 mätare iom att dom hade en ganska så trevlig rabatt för oss SSI´are (kan ju ha räknat fel).Edit: Ah just det. Har mätarna något slags minne?Vorre kul att kunna mickla med bilen, köra en test repa och sen kolla vad värdena har peakat på istället för att stirra på mätarna medans man kör.
Yes det finns minne. Du kan trycka på en knapp för att se peakvärdet.
Laddtrycket tas från plenumet som en mekanisk mätare, men slangen går till en givare som du sätter någonstans i motorrumet, inte hela vägen fram till mätaren.
1 november, 2007 kl. 21:16 #44660Nikke McRae
DeltagareLåter lovande.Får ta och koppla in det där jag har min autometer oljetempsgivare då.Mecket blir inga problem, vill bara veta vad jag kommer stöta på innan jag väl sitter där och skruvar. Kul grejj är ju att dom som har haft bilen innan mig gillade färglada sladdar så en och samma ledning har typ 49 olika färger }(.Tar man värdena till turbotrycksmätaren från styrboxen i bilen eller tar man det via plenumet likt en mekanisk mätare?hittade en billig Nooze hållare nu, funderar på ifall man ska ha någon annan mätare än oljetrycksmätaren. Känner att den är lite onödig.Blir ju omkring 2300:- för 3 mätare iom att dom hade en ganska så trevlig rabatt för oss SSI´are (kan ju ha räknat fel).Edit: Ah just det. Har mätarna något slags minne?Vorre kul att kunna mickla med bilen, köra en test repa och sen kolla vad värdena har peakat på istället för att stirra på mätarna medans man kör.
Turbotrycksmätaren har en givare som kopplas in på den lediga nippeln brevid vakuumslangen till dumpen. Sen går signalen i ledningar till mätaren.
Japp, mätarna sparar Peakvärdena, iallfall DSD mätaren.
2300 låter lite väl billigt. Borde landa runt 4000 med rabatt om du väljer DSD. Ändå billigt i jämförelse med Defi som du får ge 7-8000 tusen för. 🙂
1 november, 2007 kl. 21:26 #44663Carpe_Me
DeltagareOk va bra, då är det ju inga konstigheter alls med dom dära mätarna.
jo räknade rätt på sätt och vis, räknade på två mätare, laddtryck och oljetemp. Med oljetrycksmätaren landade det på 3110:-!
Stod på sponsorsidan att dom lämnar 25% rabatt!Edit: glöm det sista, kom precis på, varvräknade och avgastemp…
1 november, 2007 kl. 21:29 #44657syke
BlockeradEGT = Exhaust Gas Temp d.v.s. avgastemp om jag inte är ute och cyklar .. tachometer .. hmm .. varvräknare?
1 november, 2007 kl. 21:36 #44664Carpe_Me
Deltagarejo precis så det var, kom på det ganska precis när du svarade på det.
Men vad tror ni om laddtryck, oljetemp och vattentemp?
Får nog bli SLM II.
föresten, vad är skillnaden på deras ”White och amber”?
Gissar på att det har något med belysningen att göra, kanske att man kan byta färg på ”amber” modellen?2 november, 2007 kl. 07:19 #44658Adam K
DeltagareViktigast är boost, oljetryck (eftersom originalmätaren varnar på alldeles för lågt tryck) och avgastemp (ger en lite bakvänd ’lamda’, avgastempen ökar när det går magert) eller oljetemp (vattnet kan koka bort men oljan kan bli för varm för att smörja…)
2 november, 2007 kl. 19:14 #44661Nikke McRae
DeltagareHåller med Adam. Vattentemp har ju redan bilen. Turbotryck, Oljetryck och Oljetemp är bra o börja med. Ska du mappa o fippla så är EGT bra o ha.
White är vit/blå bakgrundsbelysning.
http://www.streetpower.se/pub_images/large/svart-boost_440.jpgAmber är gul/orange bakgrundsbelysning.
http://www.streetpower.se/pub_images/large/A-boost_467.jpgHär är en film med en Impreza STI med Amber-mätare (Youtube):
http://www.youtube.com/watch?v=v47YvhqbXwA -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.