Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14829
    nisse
    Deltagare

      var får jag tag på motståndet och var i kontakten ska jag koppla det?

      #153703
      griml0ck
      Deltagare

        Den här tråden har man missat! Mycket bra info kjella! Har ju sett XX antal rattar man dreglat lite över ;). Senast såg jag en Momo med samma märke i mitten som original ratten. Fast den kostar 2800 men ack så bra den skulle se ut monterad i bilen :7 .

        #153706
        xmax
        Deltagare

          nisse!
          fråga på en verkstad om du få köpa en dummie till airbagen (har för mej att den kallas så). nu vet jag inte hur det är på imprezan men vissa bilar måste man vänta en ca kvart innan man skruvar bort den. och sitt inte i stolen lr häng över ratten när du skruvar airbag!!!
          vet av en som sköt in revbenen, han levde inte många minuter efter det.

          #153704
          nisse
          Deltagare

            en dummie, vad innebär det? en kontakt som man kopplar på kontakten? någon som vet om detta finns till imprezan?

            #153707
            xmax
            Deltagare

              det är motståndet som dom pratar om längre upp. den kallas för dummie. alltså bilen tror att det sitter en airdag där fasst det inte gör det.

              #153705
              nisse
              Deltagare

                IM hade inga dummies… några tips på vart man får tag på motståndet och om det ska vara 2,3?? finns det bara 2pinnar i airbag kontakten(inte så troligt 🙁 ) så vilka pinnar ska man sätta det på.

                #153702
                ExOrdis
                Deltagare

                  LAST EDITED ON Aug-02-01 AT 12:05PM (GMT) by OzO (admin)
                  Jag har tänkt att göra som David Halldén och skaffa riktig ratt.

                  Har kollat med IM och BP hur man gör det den ”mjuka” vägen utan att använda Gerbern.

                  1. Koppla bort batteriet.
                  2. Lossa Airbag delen från ratten, sitter med två skruvar från sidan.
                  3. Koppla ur kontakten på rattaxeln till airbagen.
                  4. Ta bort ”bussratten”. Går att lagra utan risk enligt IM.
                  5. Montera ett 2,3 ohms motstånd i kontakten under ratten för att lampan och passagerarkudden ska fungera, isolera ordentligt.
                  6. Koppla in tutans plusledare (Grön eller vit) och tutkontakten på Snap-on navet, isolera ordentligt.
                  7. Montera Snap-on navet.
                  8. På med ratten
                  9. Tillbaks med batteriet.
                  10. Testa både tuta och blinkersretur.
                  11. Starta. Dessutom rör inte gaspedalen under 10 minuter efter start…

                  Ovanstående är inget IM rekommenderar men är motsvarande procedur för att
                  koppla ur passagerarairbagen för den som ska ha barnstol placerad fram. (Huga)

                  Bilprovningen kräver registrering för detta, men eftersom det går enkelt att återställa om det blir knorr vid kontrollbesiktning går det att ”dröja lite” med detta. Förmodligen är det inga problem då mer uppmärksamhet riktas mot passagerarsidan, och varningar för att placera barnstol där med aktiverad SRS.

                  Själv tänker jag ha en läderratt för vardagsbruk och en mocca för högtidsstunder.

                  En lämplig komplettering till detta är fyrpunktsbälte, eftersom det är vanligt att utan airbag slå huvudet i ratten vid en krock med orginalbälte.

                  /K

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.