SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Styling / Tillbehör / Bilvård Huvgälar öppna eller stängda?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15065
    evenator
    Deltagare

      Undrar om det har någon funktion eller bara utseende med ”huvgälarna” på min Impreza GT -00. Nu i orginal utförande är de stängda underifrån med en metall platta med skummlist. Får man nån bättre kylning om man öppnar dom eller ska man låta bli att öppna och stänga ute smuts och fukt istället?

      #155653
      MickeM
      Deltagare

        Om jag inte minns fel så tror jag att de måste vara där för utseendets skull eftersom de finns på WRC-versionen, på något sätt. Original finns det ett enormt stort 5mm’s hål för vattenavrinning! 🙂 Men vad som som händer om man har dem öppna som du säger, har jag ingen aaaning om! Det rinner väl in en massa vatten på motorn!?

        #155654
        zeaflower
        Deltagare

          de e väl onödigt o släppa in mer smuts än nödvändigt? även om de känns lite wannabe över dom när de plåt bakom dom…
          /zeaflower,

          #155655
          Niklas
          Deltagare

            Kan man ha orginal-gälarnas plast/plåt-skydd under när man har 22B-gälarna monterade? Det finns en hel del godsaker man vill skydda, höger sida ett framtida konfilter, vänster sida batteriet.

            #155650
            Janne248
            Deltagare

              Alien: Svar JA. Jag har det.

              #155656
              Niklas
              Deltagare

                Tufft!

                Skydden har kanske inget med gälarna att göra utan sitter i egna fästen i huven på undersidan?

                #155646
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  (skrattar gott)

                  Ehrm, grabbar…har ni observerat fronten och alla dess hål?
                  Vad tror ni händer en regnig dag på motorvägen när ni ligger bakom…säg en långtradare?
                  Tror ni att skyddsplåtarna gör stor skillnad ovanpå huven när ni har i stort sett öppet rätt in i grillen?

                  Jag med flera har kört utan dem LÄÄÄÄÄÄNGE utan att det varesig blir skitigare, eller leder till problem.

                  Är man lite harig av sig grejar man en skyddsplåt över batteriet (i icke-ledande material naturligtvis) och något liknande över luftmassemätaren.

                  /J

                  #155657
                  Niklas
                  Deltagare

                    Jag snackar inte om skit i motorn utan risken för att folk skall få det enklare att komma ner i motorn och ####a till grejor…och eventuellt ett vått konfilter.

                    #155647
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      …och därför nämndes biten runt skyddsplåtar för batteriet (stöldrisken), och något över LMM/filter. 🙂

                      Det är en klar fördel att få ut varmluften under huven, och där gör faktiskt hålen skillnad IMHO (det är bara att kika på ”pelarna” av vibrerande varm luft som strömmar upp där efter lite inspirerad körning).

                      🙂

                      /J

                      #155658
                      Niklas
                      Deltagare

                        Sånt har jag aldrig sett…menar du att man kan varva över 1000rpm? 😀

                        Skämt o sidor, tankarna och erfarenheterna tycks gå isär vad det gäller hål ner i huven vid gälarna eller inte. Precis som konfilter vs panelfilter… 🙂

                        #155648
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Visst gör de det, jag har ju bara erfarenhet av 3 år utan plåtarna, året runt, utan skyddsplåtar – men vad vet jag. 😉 😛 😀

                          /J

                          #155659
                          Niklas
                          Deltagare

                            INGET!!! }(

                            😛

                            #155652
                            Tengil
                            Deltagare

                              Men äventyrar man inte luftfiltret om man man tar bort dem.
                              Står bilen stilla och det regnar.

                              Så borde ju vattnet komma rakt på luftfiltret.
                              Det kan ju inte vara allt för bra i längden:(

                              #155660
                              Niklas
                              Deltagare

                                Tengil: Det var ju den poängen jag försökte belysa. Varför tomgång? Tänk dig att du parkerar utomhus en dag och det börjar regna. Efter X antal timmar kommer du tillbaka med ett konfilter som är lika fuktigt som Jerrys byxor efter turen med 22Ban i England… 😉

                                #155649
                                SecretAgentMan
                                Deltagare

                                  Om man studerar lösningen så är det ingen större risk för detta….

                                  1. Hålet är inte direkt stort, det skall regna som FASEN för att det skall hända något. 😀

                                  2. Luftfiltren hamnar inte direkt under hålet på de kit jag kikat på (Pipercross, K&N och HKS).

                                  🙂

                                  Men – återigen, det är bra att släppa ut varmluften (och de gör det), men är man oroad smäller man ihop en skyddsplåt att bulta ovanför filter och batteri…eller så skiter man i det helt och hållet.

                                  /J

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.