› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Etanol konvertering
- Detta ämne har 6 svar, 2,491 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 9 månader sedan av
izual.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2008 kl. 21:14 #1513
Kofoten
DeltagareHej
Hur många här kör sina impreza gt -00 (även ni andra)
på etanol?Nån som provat att konvertera?
Finns ett antal olika boxar som man kopplar till spridarna.
Här är en jag kikat på:http://www.etanol-i-tanken.nu/
http://www.etanolkonvertera.nu/
De fleta har även en kallstarts funktion som hjälper till
under +10 grader. just denna kopplas till lambdsonden.
Under noll rekomenderas motorvärmare. Men under vintern så
blandas det i mer besin i etanolen.Även mer info på http://www.etanol.nu
19 juni, 2008 kl. 12:29 #45313Adam K
DeltagareDet finns minst ett halvdussin, kanske ett tiotal som har etanolkonverterat sina imprezor och som är mer eller mindre aktiva här (inte jag)
Större spridare (och soppapump) och en mappning så har du 20-50? hp/nm till och betydligt kortare aktionsradie 😉19 juni, 2008 kl. 12:49 #45317izual
DeltagareHur mkt är lämpligt att blanda om man har en stort sett standard GT ?
19 juni, 2008 kl. 14:17 #45314Nikke McRae
DeltagareJag kör min GT på E85. Den har fått större spridare, soppapump och en mappning för E85.
Det funkar väldigt bra. Tjänar 3-4 kr/mil vid dagens priser (E85: 1,6liter/mil – 98: 1,25/liter/mil).
Det ända som känns lite osäkert nu är kallstarterna, som är lite tjuriga. Jag ska se om någon mappare kan choka till kallstartsmappen lite, för o se om det blir bättre. Eventuellt blir det en bränsledriven värmare till vintern.Vet inte hur väl en sådan box som du kollar på lirar med en turbomatad prestanda bil, men någon måste ju vara den första.
Det verkar ju lovande att den hjälper till vid kallstarter.19 juni, 2008 kl. 15:27 #45316Kofoten
DeltagareKul att det verkar funka bra för dig.
Vet att någon av dem även tar upp en speciell variant
för just boxer motorer.Kallstarten har en tempgivare som ser till att det spruta in
mer bränsle vid start har jag för mig.
AutoFFV är den variant som verkar mest lovande, då den går via
lambdsonden = spelar ingen roll om du kör på bensin eller etanol, eller 50 – 50.Har ingen Impreza i dagsläget, men är lite sugen.
Funderar just nu på att konvertera vår V70.
Upp till 50 – 50 sägs det gå bra att blanda okonverterat, men börja med 80 – 20 och prova att öka efterhand.
Går man helt över till etanol bör man byta bränslefilter, olja + filter efter några tankningar. Sen vanliga intervall.
Och det här med att etanol skulle vara agresiv stämmer inte, har bara en viss ”renande” effekt.
Ps. eftersom jag är såhär possitiv till detta kan man ju undre varför jag inte konverterat än…
19 juni, 2008 kl. 17:17 #45315specialized
DeltagareHur mkt är lämpligt att blanda om man har en stort sett standard GT ?
Du bör inte blanda i något alls om du inte har 100 %:ig koll med bredbandslambda & på avgastemp ,förbränningstryck ..mm.mm.
De flesta här inne tror jag håller med…:)
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉19 juni, 2008 kl. 17:36 #45318izual
DeltagareHur mkt är lämpligt att blanda om man har en stort sett standard GT ?
Du bör inte blanda i något alls om du inte har 100 %:ig koll med bredbandslambda & på avgastemp ,förbränningstryck ..mm.mm.De flesta här inne tror jag håller med…:)Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉
Då skippar jag det mao.
Fan det är ju som en käftsmäll varje gång man skall tanka, 98’an kostar 14;38 här och bilen är ju ganska törstig som en annan kör 🙁
Men det är smällar man får ta om man skall köra riktig bil :9
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.