› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Montera vinge!
- Detta ämne har 25 svar, 2,068 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
jraberg.
-
FörfattareInlägg
-
1 juli, 2004 kl. 16:19 #15220
Hulken
DeltagareSka till och montera en prodrive vinge och undrade hur ni har gjort med era vingar med fastsättningen? Vad ska man använda för att sätta fast den? Ska man ha lim, cilicon eller tejp…..Vad är bäst???
Jag har sökt efter info men hittade inget som jag tyckte hjälpte.Tacksam för svar!
/Magnus1 juli, 2004 kl. 16:49 #157080Niklas
DeltagareSkruvar kanske?
1 juli, 2004 kl. 17:11 #157068Hulken
DeltagareJaja, det är väl klart…..men helst så ska man väl limma eller nått???
1 juli, 2004 kl. 20:53 #157069Hulken
DeltagareFinns det ingen som har nått tips???;( ;( ;(
1 juli, 2004 kl. 22:25 #157074down_the_drain
Deltagareanvänd inte silicon, innehåller syra så det e inget fint för lacken 🙁 Jag skall ta o montera min WRC vinge inom snar framtid. Det som skulle tänkas behövas är följande…
konsika borr (till min vinge 7mm samt 10mm)
nån mm tjock dubbelhäftande tejp (typ skumgummi el liknande)
vanlig eltejp
Vanlig tejp används för att inte lacken skall fräsas sönder när man borrar med koniska borr. Skummgummit sätts under bena för att få lite mjukt mellan benet o luckan.
Mina idèer, kanske inte perfekta men skulle tro att de fungerar.
/Peter
1 juli, 2004 kl. 23:17 #157070Hulken
DeltagareDå blir det till att skaffa lite dubbelhäftande tejp….
Är det nödvändigt att borra ett till hål eller räcker det med de som finns?
tack så mycket för rådet!:-)
/Magnus
2 juli, 2004 kl. 00:15 #157075down_the_drain
Deltagare>Då blir det till att skaffa lite dubbelhäftande tejp….
>
>Är det nödvändigt att borra ett till hål eller räcker det med
>de som finns?
>
>tack så mycket för rådet!:-)
>
>/Magnusmin vinge har två håll från början men jag skall borra ett till för säkerhets skull. Vill juh inte att den skall flyga av på motorvägen 😛
/Peter
2 juli, 2004 kl. 05:50 #157081Niklas
Deltagarehttp://www.shellkonto.nu/alien/gallery/040214/07.jpg
’NUFF SAID! 😛 :+
Enda anledningen till att man har tejp eller silikon där vingen har kontakt med bakluckan är för att förhindra vatten som letar sig in under. MEN om man inte har sådant skydd så försvinner vattnet lika fort som det kommer dit. Jag har endast skruvat fast min vinge och den sitter kvar i 200kmh utan problem och aldrig något problem med vatten som stannar kvar under vingen. Inte ens vid högtryckstvätt mellan vingen och luckan.
Var inte rädda för att göra hål i luckan, ni kommer ändå inte vilja ta bort en stor vinge från bilen – BORRA! :72 juli, 2004 kl. 09:50 #157067nisse
Deltagareinte ”tejp eller silikon”, TEJP endast tejp eller någon slags tätning avsedd för bilar… ALDRIG silikon…
2 juli, 2004 kl. 12:33 #157076down_the_drain
DeltagareAlien, lite lättare att fästa en sådan vinge som har en platta längs med backluckan. Då e debara att borra så många håll som det får plats. Annat e det med WRC vinge eftersom man bara har en begränsad yta att fästa mot bilen, (benen) Får bara hoppas att vingen sitter kvar när man kör sen 🙂
/Peter
2 juli, 2004 kl. 13:46 #157082Niklas
Deltagaredown_the_drain: WRC-vingen har samma konstruktion som den jag har, dvs en platta som ligger längs luckan mellan benen.
Orginal-vingen och Prodrive-vingen samt eventuella replikor är de som bara har två ben och övervinge.
När jag monterade min Prodrive-vinge använde jag de tre hålen från orginalvingen (kräver uppborrning av underplåten från insidan).
2 juli, 2004 kl. 13:56 #157077down_the_drain
Deltagareoki, nu e det en replika på wrc vingen som jag har, alltså samma som min lilla vinge med två ben o ingen mittenplatta. Skall nog fan få den att sitta kvar. Får dra ett var rep runt bakdelen o vingen på bilen bilen:P
2 juli, 2004 kl. 14:13 #157061jraberg
Deltagarelåter som du har samma funderingar som mig..
Prodrive vinge men inga hål i den och förmodligen inga islagsmuttrar förmonterade heller.
Hmm! fick tips att använda silicaflex tror jag det hette. sen får man väl åka till bauhaus och expander skruv(anv. till gips) så borde den väl sitta sen..
:9
Tack äljen för illustrationen 🙂
Vet du om prodrive originalvinge har bultar för-monterade?2 juli, 2004 kl. 14:24 #157083Niklas
DeltagareJag hade en ÄKTA Prodrive-vinge som hade metallgängade hål, tre i varje ben. Det låter inte bra om era vingar in fått inte skulle ha hål för montering.
Kom ihåg att en vinge har så pass högt vindmotstånd att det märks på bensinförbrukningen om man har en vinge eller ej.
Jag skulle ALDRIG montera en vinge med endast tejp eller silikon. Skulle inte vilja köra med en fastklistrad klump där bak på bilen i 200km/h och se att den börjar släppa… 😮 😮 😮
2 juli, 2004 kl. 15:13 #157062jraberg
Deltagareinga metallgängor(islagsmuttrar) som jag kan se. men man får samma effekt med expanderskruv(av metall givetvis) men jag tycker ändå att det känns lite klent. hehe, bensinförbrukning? vadå håller du koll på sånt 😀
funderar lite på en säkerhetslösning ovanpå allt det där(inte bokstavligt ovanpå) med wire som sitter såpass att man måste ta sönder vingen för att få med sig den hem.
nä vill inte heller att min vinge lossnar, jag fyllde min vinge med foam så den inte skulle böja sig i mitten när man kör bana(läs fort).
Får se hur det går ikväll.
-jr -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.