› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Hur fixa givaren till oljetemp??
- Detta ämne har 14 svar, 894 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av Mats.
-
FörfattareInlägg
-
23 september, 2004 kl. 09:18 #15249MatsDeltagare
Her precis beställt dom viktigaste mätarna att ha i bilen. Turbotryck och oljetemp. Nu till frågan. Vart är det bäst att montera tempgivaren till oljan? Har hört om några som fixat den i bottenpluggen i tråget, Alien du hade väl den där? Har du bilder på hur du fixade det.
Kommer man att få rätt temp långt där nere? Hade ju gärna haft givaren uppe vid dom vitala delarna som topparna eller turbon.Kom med förslag o idéer.
Mats GBG
Svart e snyggast23 september, 2004 kl. 09:28 #157261SecretAgentManDeltagareDu har en plugg sitter i blocket precis vid utloppet på turbon – kika långt ned på blocket, så ser du en insexplugg.
Artikelnummer på adaptern från Subaru har jag inte i huvudet, men tror att det postats på detta forum tidigare.Har man den vid bottenpluggen får man lite halvunderliga värden om fartvinden kommer åt att kyla.
/J
23 september, 2004 kl. 09:43 #157272NiklasDeltagareKan man inte få missvisande värden om man sätter den i blocket vid turbon? Hörde mig för om båda lösningarna innan jag monterade.
Sen har jag ju Autometer mätare och de är ju så jävla dåliga så de ger ju ändå fel värden så lite mer fel gör ingen större sexuell betydelse.
23 september, 2004 kl. 09:46 #157268MatsDeltagareJag har köpt samma mätare som du har Alien. Visar dom så jävla fel då? Tänkte mest på fartvinden som SAM skrev om. Tycker det låter bra att ha den nära turbon. Det är ju den som vill ha ljummen o go olja, inte för kall o inte för varm…:+
Mats GBG
Svart e snyggast23 september, 2004 kl. 10:17 #157273NiklasDeltagareSkämtade lite, vissa tycker ju att AM är dåliga/sämre. Jag är nöjd med mina.
Skulle vara intressant att veta hur mycket temperaturskillnaden är mellan oljepluggen och blocket. Fast det lär vi aldrig få reda på, ingen bil är väl utrustad med två oljetempmätare med sensor i pluggen och i blocket.
Sen kan man ju fundera över fartvinden. Visst är det en faktor som kan spela in men det är ju knappast så att oljepluggen sitter som motorns lägsta punkt. Den sitter ovanför/innanför skyddskåpan. Skulle fartvinden inverka där så skulle turbons värmestrålning kunna inverka på samma sätt om man monterar den i blocket.
Jag monterade min i pluggen för jag ville ha en fingervisning på hur varm oljan var istället för att inte veta alls. Om det sen inte stämmer på en decimal när så känns det som det kvittar. 10 grader hit och dit lär inte spela så stor roll, däremot om oljan är under 50 grader eller närmare 100 grader kan vara intressant.
23 september, 2004 kl. 10:31 #157262SecretAgentManDeltagareSå här ur minnet så diffar det rätt rejält, oljemätaren fyller en funktion om man använder sin bil förutom att visa när oljan är uppe i normal arbetstemperatur.
Den visar när man bör ge sig med gasandet, då oljekylaren är lite sisådär. 😀
Men som sagt, det gäller bara om det går hårt. 😛 :* :7 😀 :+
/J
23 september, 2004 kl. 10:33 #157274NiklasDeltagareDet gör inte min, har aldrig använt 5an. 😀
23 september, 2004 kl. 10:36 #157266SubbaristDeltagareDet rätt Äljen 😀 blir nog billigast så…
23 september, 2004 kl. 11:52 #157263SecretAgentManDeltagareNu var det inte höghastigetsövningar jag hade i åtanke, utan attack-åka på bana/krokig väg/konbana etc.
/J
23 september, 2004 kl. 12:30 #157267SubbaristDeltagare>Nu var det inte höghastigetsövningar jag hade i åtanke, utan
>attack-åka på bana/krokig väg/konbana etc.
>
>/JJag menade allt det där med srtip, bana, konbana, krokiga vägar m.m. det blir billigast om man inte trycker på, kolla bara på min bil 😀 fast jag är ruggigt imponerad av hur mcyket misshandel originalmotorn klarar av innan den tackar för sig }(
23 september, 2004 kl. 13:48 #157269MatsDeltagareSAM -> Tänkte du montera denna i samma plugg du tipsade om i ditt förra inlägg? Man kanske borde åka till Volvohandlarn o kolla lite.
Mats GBG
Svart e snyggast23 september, 2004 kl. 14:12 #157264SecretAgentManDeltagare..det beror alldeles på vad det är för gänga på bitarna. 🙂
”Originaladaptern” har nästan samma stigning som en amerikansk 1/8″ NPT – men den är inte konisk.
Men jag vet att det går att använda den i alla fall om man tar i lite, och använder gängtätning/lås./J
23 september, 2004 kl. 17:18 #157270MatsDeltagareDu får förlåta den ovetande då han inte vet hur dumma frågor han ställer…
För o reda ut allt ordentligt.
Vad är det för gänga i blocket på EJ20 och vilken dimension? Jag skall försöka vrida dit en elektrisk autometer givare. Har fattat så långt att jag måste ju borra ett hål i ”lambda bulten” o gänga fast givaren. Men jag är ju inte sådär jättesugen på att ”ta i lite ordentligt” när man ska dra fast nåt i blocket med en gänga som e lite sådär. Skulle ju kännas halvbra om man lyckades dra sönder gängan i blocket o sen får åka runt med sporadiska oljeutsläpp som följd. Om inte annat kan man ju få nån miljönisse efter sig:+Mats GBG
Svart e snyggast23 september, 2004 kl. 17:42 #157265SecretAgentManDeltagareM18x1,5 om inte minnet sviker, samma lika som lambdapluggar.
/J
29 november, 2004 kl. 10:14 #157271MatsDeltagareEfter lite sproadiskt sökande har jag äntligen fått tag i en sexkants bult med dimensionerna M18*1,5*30. Nu till den stora frågan. Hur lång skall bulten vara? alltså hur mycket ”gänga” skall det finnas? Tänkte närmast på hur långt in i blocket bulten får gå. E inte sugen på att pilla ur den gamla bara för att se att min är för lång.
Alltså hur lång får bulten maximalt vara för att inte stoppa oljeflödet i motorn eller ta i nåt annat livsviktigt där inne…;)
Mats GBG
Svart e snyggast -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.