› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Vilken prioriteringsordning skulle ni sätta på mätare?
- Detta ämne har 12 svar, 1,302 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
30 januari, 2005 kl. 21:49 #15312
p_ilis
DeltagareHej!
Om ni skulle sätta två eller tre av dessa mätare i er bil, vilka skulle ni välja?
*Turbotryck
*Bränsletryck
*Vattentemp
*Oljetryck
*Oljetemp
*AvgastempRangordning?
Mvh
Peter30 januari, 2005 kl. 21:58 #157576Kvarnis
Deltagare1#Knocklink
2#turbotryck
3#avgastemp lr WB lambda
5#oljetryck
6#oljetemp
7#bränsle tryck
8#vattentemp30 januari, 2005 kl. 22:15 #157581p_ilis
Deltagare>1#Knocklink
>2#turbotryck
>3#avgastemp lr WB lambda
>5#oljetryck
>6#oljetemp
>7#bränsle tryck
>8#vattentemp
Tack för svaret!
Finns Knocklink som vanlig rund mätare eller enbart som box med dioder?
Bredbandslambda är väl ganska dyrt? Är avgastemp likvärdigt?
Vilka fördelar finns det med att veta oljetrycket?
Har tittat på Defi BF-mätare som verkar riktigt schyssta! Antingen två i a-stolpen eller tre i mitten (defi pod). Det kanske är bäst med en knocklink-box och 2 el. 3 mätare då.
/Peter31 januari, 2005 kl. 07:16 #157583Niklas
DeltagareVilken som kommer först av turbotryck och knocklink är lite hugget som stucket och det beror på vad du tänkt göra med bilen men har du råd köper du båda samtidigt.
Sen tycker jag att oljetemp är viktigare än plats fem då det egentligen borde vara en mätare som sitter i bilen orginal så man slipper fundera på om motorn och turbon är redo för ”Imprezakörning”.*Turbotryck, Oljetemp – lika viktiga och borde suttit monterade orginal
*Knocklink – finns i motorn men inte med display
*Oljetryck, Avgastemp – kan vara bra att ha koll på
*Vattentemp, Bränsletryck – vatten temp finns i bilen orginal, ingen aning vilken av dessa mätare som är viktigast att köpa extra.31 januari, 2005 kl. 07:45 #157577Kvarnis
Deltagare>Tack för svaret!
>Finns Knocklink som vanlig rund mätare eller enbart som box
>med dioder?
Finns även som en analog mätare.>Bredbandslambda är väl ganska dyrt? Är avgastemp likvärdigt?
Jo ;):D, är väl iofs lite x-tremt med avgastemp&wb lambda i en standard bil.., en dan man börjar kliva över 300Bhp så är det dock inte dumt.
>Vilka fördelar finns det med att veta oljetrycket?
Igentligen en safty då olje trcykvakten inte varnar innan det är alleles försent typ vid 10psi.
>Har tittat på Defi BF-mätare som verkar riktigt schyssta!
>Antingen två i a-stolpen eller tre i mitten (defi pod). Det
>kanske är bäst med en knocklink-box och 2 el. 3 mätare då.
>/Peterär ju smak&tycke men utan allt för mycke moddnning så,
knocklink,turbotryck,oljetem lr tryck får man avgöra själv.31 januari, 2005 kl. 08:21 #157574Strat
DeltagareEdit: Asch, va inget… 😉
31 januari, 2005 kl. 08:39 #157584Niklas
DeltagareTänkte väl det, fyllo! 😀
/N – som skall bo sidan om Claes i Bullerbyn! 😀 :+ :7
EDIT: Andra gången jag trycker edit istället för quote. Har nog blivit för gammal för IT. 😮
31 januari, 2005 kl. 22:29 #157578pannan
Deltagare1. Laddtryck
2. Oljetryck (borde vara standard som det sades innan)
3. E.G.TBränsletrycksmätaren har man oftast i motorrummet vid fuelrailen. Så man har koll då man ställer soppan. Bredbandslamda är mycket bra att ha men kostar som sagt en hel del. Färdiga kit ligger runt en 5000 kr men går att bygga för runt 2500 kr. Är sensorn som är dyr.
Knock-link är väldigt bra kostar runt 2000 kr inkl sensorn.
För att hitta bästa pris är det bäst att importera dem själv ifrån webshopar utomlands då mätarna varierar en hel del i pris.
3 ST Defi BF mätare plus boxen för mätarna kostar runt 7000-7500 kr..
Kommer en jäkligt schysst serie ifrån Autometer som liknar Defin väldigt mycket såsom self-test i början, man kan välja ljus på mätarna m.m även link box krävs där. Vet inte priset då jag inte sett dem till salu ännu. De bilder jag har sett på dessa mätare är så pass snygga så de slår nästan Defis.
31 januari, 2005 kl. 22:33 #157579pannan
Deltagarehttp://hp.autometer.com/products/nexus/index.html
länk till mätarna
1 februari, 2005 kl. 07:05 #157585Niklas
Deltagare>1. Laddtryck
>2. Oljetryck (borde vara standard som det sades innan)
>3. E.G.TSnarare oljetemp än oljetryck som borde vara standard. Även om oljetrycket också är viktigt. Oljetempen är viktig varje gång du kör bilen. Oljetrycket bara viktigt när det skiter sig. 😀
1 februari, 2005 kl. 07:28 #157580pannan
DeltagareJag har turbotryck standard 😀
3 februari, 2005 kl. 20:38 #157582p_ilis
DeltagareTack för tipsen 🙂
Pannan,
Jag var inne och kollade på Nexusmätarna och det såg helt klart schyssta ut! Sen letade jag lite priser. Hittade det här:
http://www.vwvortex.com/artman/publish/industry_news/printer_1132.shtmlI stort sätt samma pris som Defi och i verkligheten tycker jag nog att Defi är lite snyggare.. Synd bara att man inte kan byta färg på ljuset i dem. 🙁
/Peter (som ska lämna in pärlan till herrarna på mrCap imorgon)
19 december, 2005 kl. 06:19 #157575Manor
DeltagareHej !
Jag började själv med:
1. turbotryck
2. oljetryck
…i en hållare i A-stolpen. Om du väljer Defi så måste du även köpa själva kontrollenheten…och då är det relativt lätt att senare komplettera med:
3. oljetemp
4. avgastemp
5. bränsletryck
…i en mitthållare, om du skulle vilja.Ovanstående är också min prioriteringsordning, men då är min GT-99 original. Bränsletryck är alltså tämligen värdelös…och svarar bara på frågan ”tryck eller inte tryck” i mitt fall. De som kör trimmat brukar dock kunna få ut något vettigt av denna mätare också.
Jag har även Knock- och LambdaLink men dessa monteras ju separat och har inget med Defi att göra. KnockLink känns mest viktig av dessa två ”mätare”.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.