› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Metric eller amerikanska enheter på mätare
- Detta ämne har 10 svar, 1,063 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 10 månader sedan av strickz.
-
FörfattareInlägg
-
9 februari, 2005 kl. 11:21 #15319p_ilisDeltagare
Hej hej!
Tänkte köpa mätare nu och tvekar lite.. Hur många här kör med amerikanska enheter? Skulle såklart helst ha bar och celcius men vad tycker ni? Är det ok att köra med amerikanska graderingar?
/Peter9 februari, 2005 kl. 12:02 #157611jrabergDeltagareok eller inte ok, bestämmer du bäst själv. De flesta mätarna som finns eller iaf fanns förut var i amerikanska mått med psi osv. Men ska tydligen finnas autometer mätare med metric systemet i åtanke så om jag vore du så skulle jag köpa med bar och inte psi och celcius inte fahrenheit etc. för att underlätta avläsningen och slippa räkna om hela tiden 😉
Hoppas det hjälpte lite.
-JR
edit. Tips, lägg hellre extra pengar på ett känt märke då de med större sannorlighet visar mer rätt än de lite mindre kända billiga. Ganska stor skillnad på 1 bar och 1.5 bar 😉9 februari, 2005 kl. 12:38 #157618NiklasDeltagareFör mig spelar det absolut ingen roll om jag har celcius eller farenheit, psi eller bar då jag lär mig den siffra som tex motoroljan skall nå upp i för att ha fått bra temperatur innan jag börjar gasa. Om det sen är 90C eller 180F kvittar fullständigt. Jag har inte stå stora kunskaper om olja och hur den förändras att jag vet vad varje sträck på mätaren innebär. Samma sak med laddtrycket. Låter det ligga under/kring 15PSI och laddtrycksspärren ligger vid typ 16.5PSI. Det känns som det kvittar fullständigt om man kommer ihåg 15 och 16.5 PSI eller om det är 1.15 och 1.2bar.
Jag valde mätare efter utseende. Sen har jag en liten tabell på armstödet på dörren som förklarar de olika värdena om jag nu skulle behöva diskutera med någon om detta. Än så länge har jag inte haft någon användning av denna, men det ser tufft ut. 😀
http://www.shellkonto.nu/alien/temp/tabell_color.pdf
(Anpassad för laddtryck i PSI, oljetemp i F och en G-Tech som mäter MPH och FEET)9 februari, 2005 kl. 12:41 #157609SecretAgentManDeltagareViktiga punkter som nämnts redan är:
* Kvalitetsmätare som ger riktiga siffror, annars kan man lika gärna vara utan.
* Egentligen spelar det ingen roll vad mätartavlan säger, det är värdet, och vart nålen pekar som är intressant – mao, säger den 14,7 psi, eller 1 bar…det är vart nålen pekar, och vart gränsen går som är det intressanta.
🙂
Sedan är det bara att plocka efter smak, tycke, finesser och plånbok.
/J
9 februari, 2005 kl. 13:30 #157612jrabergDeltagare*ligger på knä och gör bedjande rörelser mot AlienD *
:* Tack! den tabellen skriver jag ut nu bumsMvh
Johan som inte ens kommer ihåg hur mkt psi max jag ska ladda(kör för sällan)9 februari, 2005 kl. 13:36 #157610SecretAgentManDeltagareMinns jag inte fel är den mappad för runt 1,4 bar – lr styvt 20 psi. 😉 Men det finns marginaler. 😀
8 mars, 2005 kl. 21:32 #157614b20mannenDeltagareJag skulle kunna tänka mig att Michael More skulle kunna ha sagt: ”Stupid white men measures progress in feet, burns books in Farenheit, and wouldn’t budge an inch from that unless some one would pound it in’em! And then if so, they would hide in the yard behind the barn. And probably call the PSI, or even the Mil to defend them against the Metric fanatics”!
Eller: ”We won’t budge an inch from enforcing the implementation of the metric system in our country”!
Nån som vet var man kan hitta en laddtrycksmätare som visar laddtryck i kilopascal? 🙂
8 mars, 2005 kl. 23:45 #157613WallinenDeltagare>Nån som vet var man kan hitta en laddtrycksmätare som visar
>laddtryck i kilopascal? 🙂Jag vet… i min bil
😀Har en Pivot Racing Boost Meter och den är alldeles strax till salu.
Om du är intresserad så skicka PM så inte någon tycker vi förstör tråden./W
10 mars, 2005 kl. 16:51 #157617Ante_JDeltagareJag ville inte ha PSI och F av några olika anledningar, främst för att jag helt enkelt är van vid BAR och Celsius.
Autometer har i år släppt några mätar som har den ”normala” skalan, dvs Metric i bla Phantom, Ultra Lite och Sport-Comp serien.
Jag beställde av Persåkers det gick snabbt och dom är även mycket billiga jämfört med många andra som säljer exakt likadana mätare.
Är väldigt nöjd, Autometer`s grejer är väldigt prisvärda om vi jämför med många av dom japanska ”trend” mätarna.
Här är en direktlänk till Persåkers; http://www.nitroz.se/persaker/autometer.html
15 mars, 2005 kl. 14:28 #157615p_ilisDeltagareDet blidde iaf Defi link till slut. Oljetemp, avgastemp och turbotryck. 🙂
Var sugen på de nya Autometer Nexus men bestämde mig för att köra metric./Peter
15 mars, 2005 kl. 20:31 #157616strickzDeltagareJag försökte hitta exakt vilka metriska modeller autometer har men det verkar inte finnas på deras egen hemsida, inte som jag hittat iaf, och persåkers lista är lite rörig. Här är iaf en lista jag fick via mail, modellnumrena kanske kan vara av intresse för andra:
Thank you for your interest in Auto Meter Products. Unfortunately here is not a metric version of the 5776. However, here is a complete list of all the metric gauges we have to offer. I hope this helps you out. 4487-M 3-3/8 190 KPH Electric Speedometer 4303-M 52 MM (2-1/16") Ultra Lite Vac/Boost 60cm.Hg-2.0 Bars, Mech. 4311-M 52 MM (2-1/16") Ultra-Lite Fuel Press 0-1.0 Bar, Mech. 4327-M 52 MM (2-1/16") Ultra-Lite Oil Pressure 0-7 Bars, Elec. 4337-M 52 MM (2-1/16") Ultra-Lite Water Temp 40-120 degrees C, Elec. 4348-M 52 MM (2-1/16") Ultra-Lite Oil Temp 60-150 degrees C, Elec. 4344-M 52 MM (2-1/16") Ultra-Lite Pyrometer 0-900 degrees C, Elec. 4363-M 52 MM (2-1/16") Ultra-Lite Fuel Press 0-7 Bars, Elec. 5887-M 3-3/8 190 KPH Electric Speedometer 5703-M 52 MM (2-1/16") Phantom Vac/Boost 60cm.Hg-2.0 Bars, Mech. 5711-M 52 MM (2-1/16") Phantom Fuel Press 0-1.0 Bar, Mech. 5727-M 52 MM (2-1/16") Phantom Oil Pressure 0-7 Bars, Elec. 5737-M 52 MM (2-1/16") Phantom Water Temp 40-120 degrees C, Elec. 5748-M 52 MM (2-1/16") Phantom Oil Temp 60-150 degrees C, Elec. 5744-M 52 MM (2-1/16") Phantom Pyrometer 0-900 degrees C, Elec. 5763-M 52 MM (2-1/16") Phantom Fuel Press 0-7 Bars, Elec. 3987-M 3-3/8 190 KPH Electric Speedometer 3303-M 52 MM (2-1/16") Sport Comp Vac/Boost 60cm.Hg-2.0 Bars, Mech. 3311-M 52 MM (2-1/16") Sport Comp Fuel Press 0-1.0 Bar, Mech. 3327-M 52 MM (2-1/16") Sport Comp Oil Pressure 0-7 Bars, Elec. 3337-M 52 MM (2-1/16") Sport Comp Water Temp 40-120 degrees C, Elec. 3348-M 52 MM (2-1/16") Sport Comp Oil Temp 60-150 degrees C, Elec. 3344-M 52 MM (2-1/16") Sport Comp Pyrometer 0-900 degrees C, Elec. 3363-M 52 MM (2-1/16") Sport Comp Fuel Press 0-7 Bars, Elec.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.