› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Hur koppla in en voltmätare?
- Detta ämne har 19 svar, 1,909 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
25 april, 2005 kl. 21:12 #15383
Niklas
DeltagareHåller på att koppla ihop mätarna i nya mätarhuset och har kopplat in allt på samma strömkabel men vill man göra så med voltmätaren eller skall den gå direkt på batteriet? Fast om den ligger direkt på batteriet så startar inte bilen när man vill ut och åka nästa gång…eller? Finns det någon som monterat en voltmätare i sin bil?
26 april, 2005 kl. 01:50 #158289alrik
DeltagareJag ger 2 vilda gissningar.
– Se hur den laddar så bör den väl sitta på generatorn.
– Om man vill se spänningen i systemet så bör det väl bara vara att koppla in den på ingående till stereon eller något som kopplas på nyckeln, dvs är avstängd när bilen inte används.
Alternativ 2 verkar ju mest vettigt tycker jag. Dock så är dessa tankar bara lite spekulationer.
/ Mikael
26 april, 2005 kl. 05:23 #158283Pasi_k
DeltagareNja..Sätt den på matningen till stereon. Där ser du hur generatorn laddar med..
Du har ju samma spänning i hela systemet juh.
Kan till och med använd den spänning du drar till dom andra mätarna.26 april, 2005 kl. 10:45 #158284Pasi_k
DeltagareAlien : Hehe.. Det är lite sladdar när man ska ha lite elektriskt .. 😀
Fast frågan är ju om du verkligen inte klarat dej med en matning till alla lamporna och en matning till alla mätarna.?
Vet ju inte hur du gjort.
Blev säkert kanon som du gjort det med.. ? 🙂26 april, 2005 kl. 11:02 #158291Niklas
DeltagareDrar en plus och en minus in till mätarhuset, där grenar jag upp till mätarna och till lamporna. Man skulle säkert kunnat koppla det mycket enklare genom att sätta allt i serie men jag har parallellkopplat allt så om tex en lampa slocknar så ser man vilken det är som pajjat istället för att alla mätare och lampor dör.
26 april, 2005 kl. 11:39 #158285Pasi_k
DeltagareHehe..
Hade du satt dem i Serie hade dom inte lyst lika starkt heller..
Såå Paralellkoppla alltid..(El-Teknik 2 årig högskola)
26 april, 2005 kl. 11:45 #158292Niklas
Deltagare>Hehe..
>Hade du satt dem i Serie hade dom inte lyst lika starkt
>heller..
>Såå Paralellkoppla alltid..
>
>(El-Teknik 2 årig högskola)
>Tur jag gjort rätt då.
Bör poängteras att Strat tyckte jag skulle seriekoppla och jag fick förklara skillnaden på serie och parallell för honom. Han må ha fler hästar men… 😀 😉
/N – som är livrädd för elmätverktyg
26 april, 2005 kl. 11:50 #158278Strat
Deltagare>
>Tur jag gjort rätt då.
>
>Bör poängteras att Strat tyckte jag skulle seriekoppla och jag
>fick förklara skillnaden på serie och parallell för honom. Han
>må ha fler hästar men… 😀 😉
>
>/N – som är livrädd för elmätverktygEhum.. tillfällig svacka. :+ 😀
26 april, 2005 kl. 13:25 #158279Strat
DeltagareDet är faktiskt så enkelt 😉 (Förutom att det är fyra kablar för strömförsörjningen.)
26 april, 2005 kl. 13:44 #158286Pasi_k
DeltagareHehe..Finns ju såå många olika sätt att göra det på..
Alla sätt är ju bra utom dom dåliga så att säga. 🙂Alien: Är det flest Mätare innan han dör Vinner eller.. ? 😛
26 april, 2005 kl. 13:52 #158295Niklas
Deltagare>Alien: Är det flest Mätare innan han dör Vinner eller.. ? 😛
Nja, det handlar om att ha så mycket myspysbelysning i bilen när man kör på natten. 😉 Köper jag neon så får jag spö av Jerry och Block, då får det bli mätare och så låtsas jag bry mig om ifall nålen står hit eller dit. 😀
26 april, 2005 kl. 14:03 #158287Pasi_k
DeltagareHehe..okej. 😀
Men dåå behöver du ju bara Jord och ström till lamporna juh..
Varför sätta signal kablar där..? Hehe.. 😛Ska nog bara peta i 2 mätare i min. Turbo Tryck.
Och den andra vet jag inte än.. ?
Har du några tips..?26 april, 2005 kl. 14:35 #158296Niklas
DeltagareEgentligen klarar man sig utan turbotryck om man kör helt orginal. Men det är ju den mest intressanta mätaren om man håller på att skruva lite.
Oljetemp tycker jag är viktig då den avgör när du kan börja gasa hårt efter en kallstart och säger till när det är dags att lugna ner sig. Borde suttit sidan om vattentempen bland orginalmätarna i instrumentpanelen.
Så laddtryck och oljetemp, kör på det.
26 april, 2005 kl. 19:13 #158288Pasi_k
DeltagareHEhe..Men det gör ju inte jag.
Kör orginal alltsåå… 😀Ska se vad det blir för mätare..
19 december, 2005 kl. 06:19 #158290Niklas
DeltagarePasi: Det var så jag tänkte jag skulle montera det, eller rättare sagt så jag har dragit ihop kablarna nu. Helvete med kablar det blir för tre mätare. 6 sladdar för lamporna, 6 sladdar för ström till mätarna, 2 sladdar till pyrometern och en sladd till oljetrycket. Det blir 15 sladdar för att få tre nålar att röra sig. Man börjar förstå att det faktiskt behövs så många sladdar i motorn på en WRC-bil. 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.