SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Styling / Tillbehör / Bilvård Hur koppla in en voltmätare?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15383
    Niklas
    Deltagare

      Håller på att koppla ihop mätarna i nya mätarhuset och har kopplat in allt på samma strömkabel men vill man göra så med voltmätaren eller skall den gå direkt på batteriet? Fast om den ligger direkt på batteriet så startar inte bilen när man vill ut och åka nästa gång…eller? Finns det någon som monterat en voltmätare i sin bil?

      #158289
      alrik
      Deltagare

        Jag ger 2 vilda gissningar.

        – Se hur den laddar så bör den väl sitta på generatorn.

        – Om man vill se spänningen i systemet så bör det väl bara vara att koppla in den på ingående till stereon eller något som kopplas på nyckeln, dvs är avstängd när bilen inte används.

        Alternativ 2 verkar ju mest vettigt tycker jag. Dock så är dessa tankar bara lite spekulationer.

        / Mikael

        #158283
        Pasi_k
        Deltagare

          Nja..Sätt den på matningen till stereon. Där ser du hur generatorn laddar med..
          Du har ju samma spänning i hela systemet juh.
          Kan till och med använd den spänning du drar till dom andra mätarna.

          #158284
          Pasi_k
          Deltagare

            Alien : Hehe.. Det är lite sladdar när man ska ha lite elektriskt .. 😀
            Fast frågan är ju om du verkligen inte klarat dej med en matning till alla lamporna och en matning till alla mätarna.?
            Vet ju inte hur du gjort.
            Blev säkert kanon som du gjort det med.. ? 🙂

            #158291
            Niklas
            Deltagare

              Drar en plus och en minus in till mätarhuset, där grenar jag upp till mätarna och till lamporna. Man skulle säkert kunnat koppla det mycket enklare genom att sätta allt i serie men jag har parallellkopplat allt så om tex en lampa slocknar så ser man vilken det är som pajjat istället för att alla mätare och lampor dör.

              #158285
              Pasi_k
              Deltagare

                Hehe..
                Hade du satt dem i Serie hade dom inte lyst lika starkt heller..
                Såå Paralellkoppla alltid..

                (El-Teknik 2 årig högskola)

                #158292
                Niklas
                Deltagare

                  >Hehe..
                  >Hade du satt dem i Serie hade dom inte lyst lika starkt
                  >heller..
                  >Såå Paralellkoppla alltid..
                  >
                  >(El-Teknik 2 årig högskola)
                  >

                  Tur jag gjort rätt då.

                  Bör poängteras att Strat tyckte jag skulle seriekoppla och jag fick förklara skillnaden på serie och parallell för honom. Han må ha fler hästar men… 😀 😉

                  /N – som är livrädd för elmätverktyg

                  #158278
                  Strat
                  Deltagare

                    >
                    >Tur jag gjort rätt då.
                    >
                    >Bör poängteras att Strat tyckte jag skulle seriekoppla och jag
                    >fick förklara skillnaden på serie och parallell för honom. Han
                    >må ha fler hästar men… 😀 😉
                    >
                    >/N – som är livrädd för elmätverktyg

                    Ehum.. tillfällig svacka. :+ 😀

                    #158279
                    Strat
                    Deltagare

                      Det är faktiskt så enkelt 😉 (Förutom att det är fyra kablar för strömförsörjningen.)

                      #158286
                      Pasi_k
                      Deltagare

                        Hehe..Finns ju såå många olika sätt att göra det på..
                        Alla sätt är ju bra utom dom dåliga så att säga. 🙂

                        Alien: Är det flest Mätare innan han dör Vinner eller.. ? 😛

                        #158295
                        Niklas
                        Deltagare

                          >Alien: Är det flest Mätare innan han dör Vinner eller.. ? 😛

                          Nja, det handlar om att ha så mycket myspysbelysning i bilen när man kör på natten. 😉 Köper jag neon så får jag spö av Jerry och Block, då får det bli mätare och så låtsas jag bry mig om ifall nålen står hit eller dit. 😀

                          #158287
                          Pasi_k
                          Deltagare

                            Hehe..okej. 😀
                            Men dåå behöver du ju bara Jord och ström till lamporna juh..
                            Varför sätta signal kablar där..? Hehe.. 😛

                            Ska nog bara peta i 2 mätare i min. Turbo Tryck.
                            Och den andra vet jag inte än.. ?
                            Har du några tips..?

                            #158296
                            Niklas
                            Deltagare

                              Egentligen klarar man sig utan turbotryck om man kör helt orginal. Men det är ju den mest intressanta mätaren om man håller på att skruva lite.

                              Oljetemp tycker jag är viktig då den avgör när du kan börja gasa hårt efter en kallstart och säger till när det är dags att lugna ner sig. Borde suttit sidan om vattentempen bland orginalmätarna i instrumentpanelen.

                              Så laddtryck och oljetemp, kör på det.

                              #158288
                              Pasi_k
                              Deltagare

                                HEhe..Men det gör ju inte jag.
                                Kör orginal alltsåå… 😀

                                Ska se vad det blir för mätare..

                                #158290
                                Niklas
                                Deltagare

                                  Pasi: Det var så jag tänkte jag skulle montera det, eller rättare sagt så jag har dragit ihop kablarna nu. Helvete med kablar det blir för tre mätare. 6 sladdar för lamporna, 6 sladdar för ström till mätarna, 2 sladdar till pyrometern och en sladd till oljetrycket. Det blir 15 sladdar för att få tre nålar att röra sig. Man börjar förstå att det faktiskt behövs så många sladdar i motorn på en WRC-bil. 😀

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.