› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Hur går det med STi V5/V6 vingarna i Bestikningen?
- Detta ämne har 24 svar, 1,583 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 5 månader sedan av Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
4 augusti, 2005 kl. 21:50 #15439minidDeltagare
Hur går det med STi V5/V6 vingarna i Bestikningen?
Jag har en V5 på min GT och är lite orolig för bestiktningen…
Det är därför jag frågar…
Min kompis har en Toyota Mr2 -98 som blev bestiktigad idag (4/8) och dem klagade på hans vinge som inte ens är hälften så hög som min…
Hans vinge är fabriks monterad..Ni som har STi vinge på era GT:s, som är besiktigade med den vingen kan ju lägga en komentar… givetvis alla andra som har vetskap om detta ochså…
Tack på förhand!
MVH
PhilipSSi #887
4 augusti, 2005 kl. 22:04 #158813AddsonDeltagareJag har 22B vinge och har aldrig haft några problem!! Visst du får ju inte ändra något på bilens utseende men va då jag tror eller e säker på att dom inte säger något!! Besikta o va och se glad ut till besiknings mannen!!
MVH Mr Clean som snart har ändra hela bilens utsende utan Besiknings anmärkningar!!4 augusti, 2005 kl. 22:24 #158814minidDeltagareOk låter betryggande..
5 augusti, 2005 kl. 08:24 #158803MickeMDeltagareDet finns väl någon vinkel mätt från takets bakkant på hur hög
en vinge får vara för att inte klippa av människor man kör på,
som flyger över tak och fastnar i vingen… Samt att man inte
får ändra original egentligen. De får heller inte sticka ut
på sidorna så mycket. Och de där aluminium-GT-vingarna är helt
förbjudna på gata har jag förstått.Min blev påbackad så jag fick byta vinge. Jag bytte från en 22B
till en STiV5 och i besiktningen smekte besiktningsmannen vingen
och gav mig en klurig min ”Är den här original?”… jag kontrade
med ryckande axlar ”den blev påbackad och jag fick den där istället,
dessutom är den av plast så den går väl sönder om en människa flyger
igenom den”… ”Ok!” sa killen och hissade upp bilen där Blitzen
glänsde… som är en annan historia… 🙂Egeeeeentligen är det ju nya EU-krav som trätt i kraft nu (åtminstone
här) som är mycket aggressivare mot yttre ändringar, det där man ser
med ögat typ.. så vingar, andra hjul, fjäderbensstag och sånt är mer
utsatta för grinigheter nu än förr. Min andra bil har haft däcken
utanför en bit i 10 år… men i år var det slut med det.Och fast man slipper igenom besiktningen så kan polisen 5 minuter
senare stoppa en och påpeka om vingen… Men det finns sååå många
som kör med StiV5 o V6 idag så det är nog väldigt ovanligt att
vingen åker av… är min lärdom av vad jag läste här när jag själv
skaffade V5.Personligen tycker jag pip om vingar är fånigt då det finns 2,5tons
SUVn som dundrar fram med älg-staket och sådant på gatorna…/MickeM
5 augusti, 2005 kl. 08:29 #158794StratDeltagareJag har fått avslag på vingen (sti v6) en gång. Vet fler som har fått det med stora vingar. Beror helt på vem som besiktar.
5 augusti, 2005 kl. 09:37 #158799modulatedDeltagareHar besiktat tidigare med prodrive-vinge utan problem (iofs så är
den väl typad å godkänd för svenskt bruk) men kommer nu att
åka med en äkta STi5 vinge. Får se hur det går, men det har inte
varit nått problem med nått i Köping för, snarare tvärtom, de
uppmanar mig varje gång att modda bilen.Fast det roligaste av allt är att försäkringsbolaget uppmanade
mig att skaffa vingar som inte går igenom besiktningen, men det
är en annan historia.Men som sagt tidigare, det hela beror helt på dagsformen hos den
besiktningman (för det finns väl knappt några kvinnor?!) som man
träffar på.// Patrick P – får sin dom i november.
5 augusti, 2005 kl. 10:02 #158815minidDeltagareOk…
Vet någon hur db nivån ligger med Blitz Nur Spec R system..
Jag har original DP sen efter dp:n har jag blitz systemet..Någon som har besiktigat utan insatsen? 😛
Det bröölar rätt friskt..
Man kanske ska skruva dit insatsen i allafall?
5 augusti, 2005 kl. 20:58 #158804MickeMDeltagareJag har Blitz Nür Spec R. Från nånstans där framifrån alltså!?
Och det ger ifrån sig 106dB utan dämpsatsen. Med dämpsats lär den
ska ge 92 enligt papper och uppgifter om systemet på min bil (en
GT). Och 95 är väl gränsen. Men på nyare 01-02 lär det ska ge iväg
96dB med samma system dämpat. Men det är bara vad jag tycker mig
minnas från Blitz-försäljar-sidor på nätet… När systemet är nytt
hörs det mer.. det blir tystare sen när det sotat igen 😀9 augusti, 2005 kl. 06:51 #158808jenzaDeltagareHar ett häfte med information från högsta hönset på VV
gällande vingarna på våra kärasten.
Där det står klart och tydligt vi får ha dem på bilarna
så det är inga problem. Är bra att ha med sig detta häfte
då farbror blå (uppe i umeå) börjat gnälla på större vingar.
Bara visa upp låt dem läsa och därefter tacka bocka och rulla vidare 🙂9 augusti, 2005 kl. 06:54 #158800modulatedDeltagareHar ett häfte med information från högsta hönset på VVgällande vingarna på våra kärasten.
Inget du kan scanna och lägga upp någonstans?
// Patrick P.
9 augusti, 2005 kl. 07:28 #158809jenzaDeltagarede kan du ge dej på att jag skall ordna..
ingen subba skall behöva gå vinglös 😉
skall ordna det snarast möjligt !! 😀9 augusti, 2005 kl. 07:35 #158795StratDeltagareOm det är samma häfte som jag har, så är det P1 vingen det gäller?
9 augusti, 2005 kl. 07:39 #158810jenzaDeltagareHmm P1 vingen är med i mitt häfte också..
men finns en till vinge i de dära häfte jag har, har jag för mig .
by the way , har flera bilder i häftet och då verkar de va P1 vingen bakifrån dock ser den likadan ut som v5 vingen iaf !9 augusti, 2005 kl. 07:51 #158796StratDeltagare…dock ser den likadan ut som v5 vingen iaf !
Njae… Men jag tror iofs inte att sbp/polisen ser det heller 😉
9 augusti, 2005 kl. 07:54 #158811jenzaDeltagarehehe = )
aja men kan ju fixa upp papprena på någe vis iallafall
om ngn är intresserad av att ha ..
men papprena som jag uppfattar det gäller inte bara P1 vingen då de beskriver olika typer av vingar ? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.