› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Knäpper och knakar i framvagnen
- Detta ämne har 9 svar, 2,351 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 5 månader sedan av
dragster.
-
FörfattareInlägg
-
10 september, 2008 kl. 06:43 #1549
dragster
DeltagareDet har som sagt börjat knäppa, knaka och ticka ifrån framvagnen på STi´n så fort man svänger. 🙁
Låter nästan som en eller eventuellt båda drivknutarna börjar ge upp.;(
Bilen har ju bara gått 6500 mil, tycker det verkar lite tidigt om dom redan gett upp.
Nån som varit med om liknande på sin eller har några andra ideér.Försökte titta lite på det förra helgen eftersom Emmaboda närmar sig.
Men kännde inga onormala glapp eller så ifrån drivaxlarna.Nån som vet hur, om det nu går, man får upp ”klamman” som håller damasken på plats så man kan se om det finns något fett kvar på drivknutarna.
Men det kanske är en engångsmodell på den.
Tacksam för alla svar eller funderingar.
10 september, 2008 kl. 10:48 #45569tendency
DeltagareJag tycker också att det verkar vara lite väl tidigt för att vara drivknutarna? Och det brukar väl vara mer ett durrande och dunkande ljud, som även skapar vibrationer i ratten.
10 september, 2008 kl. 11:43 #45564dragster
DeltagareSkulle det kunna vara spindelleden eller styrleden.:(
Det ända som är gjort med bilen väghållningsvis är:
-prodrivefjädrar
-max camber
-grövre krängare
-vassare droplinks11 september, 2008 kl. 10:07 #45562arellano
DeltagareRoger
Jag har Dropslinks fram typ ”UniBalls” från Whiteline, fick göra en vanlig rundsmörjning för att få bort div oljud.
Värt att kolla kanske.
Arne13 september, 2008 kl. 09:10 #45565dragster
Deltagarelåter helt klart värt att kolla upp.
Har även jag droplinks av uniball typ fram, och dom har ju suttit på i 2 år nu.
Jag har bara smörjt dom tidigare där man ”enkelt” kommer åt.
Får helt enkelt plocka bort dom och smörja på rejält.Får man fråga vad du använde för smörjfett.
Jag använde mig av CRC lithium-fett, det skulle vara så bra, klara av -50 – +150 grader och vara tåligt mot fukt ock salt men det kanske inte var det bästa.13 september, 2008 kl. 15:09 #45563arellano
DeltagareHej Roger
Bra fråga, men Gregor på Furstenhof hjälpte mig att fixade till detta
i sambande med en service. Men när bilen var upphissad och hjul hängde fritt och man skakade/rýkte i krängare så hördes ett knakande. Detta försvann efter rundsmörjning. (Jag tror det också var CRC).
Mina Uniballs saknad allt vad olja/fett heter.Arne
14 september, 2008 kl. 16:45 #45566dragster
DeltagareDet var precis det som Arne skrev som va problemet.
Tog isär dom främre droplinksen av uniball typ och fettade in dom rejält. Och det såg ut att behövas då dom var rikrigt torra.Tror att det här är nog inte fel att göra en gång om året, tex i samband med byte från vinterdäcken om man har bytt ut standard droplinksen mot uniball typ.
Stort tack till Arne för tipset. 🙂
14 september, 2008 kl. 17:29 #45561Janne248
DeltagareTog isär dom främre droplinksen av uniball typ och fettade in dom rejält.
Vilket fett använde du?
14 september, 2008 kl. 20:28 #45568GT99
DeltagareJag tror det va detta han använde:
http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=ES&product=SUPER%20ADHESIVE%20GREASE&brand=CRC%20RED22 september, 2008 kl. 18:27 #45567dragster
DeltagareTänkte ta och uppdatera om det finns några andra som lider av samma problem.
Det visade sig inte vara droplinksen av uniball typ som var poroblemet. På väg ner till Emmaboda börtjade det knaka knäppa åter igen. 🙁
Väl nere i Emmaboda tipsade Andersson ”a.k.a MR. Konjak” mig om att det kunde vara centummuttern som sitter innan hjullagret som kunde sitta lite löst, och mycket väl så var det så.
Bara att dra åt lite så försvann alla konstiga ljud.
Så enkelt det kan vara ibland. :+
Stort tack till Andersson för tipset. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.