- Detta ämne har 22 svar, 2,584 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 10 månader sedan av sereLL.
-
FörfattareInlägg
-
2 augusti, 2007 kl. 15:09 #15821PPPDeltagare
Jag tänkte göra en rostskyddsbehandling på min MY06 WRX, i Stockholmsområdet. Dels för rostskyddet dels för att få den tystare (däcksbullret). 🙂 Har någon en rekommendation var man borde vända sig?
Med vänlig hälsning,
// Per(Jag har sökt på forumet men det finns inga tips från de senaste åren).
4 augusti, 2007 kl. 13:03 #161654OzODeltagareMitt tips är antingen http://www.rostskyddsmetoder.se/ eller http://www.noxudolcenter.com/
Rostskyddsmetoder kan jag varmt rekomendera, har varit där själv med en bil. Ska prova Noxudol på en annan om några veckor.
/G
_____
::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::27 augusti, 2007 kl. 15:19 #161664PPPDeltagareMitt tips är antingen http://www.rostskyddsmetoder.se/ eller http://www.noxudolcenter.com/Rostskyddsmetoder kan jag varmt rekomendera, har varit där själv med en bil. Ska prova Noxudol på en annan om några veckor./G_____
Tack för tipsen! Har pratat med båda. Rostskyddsmetoder tar 8.400:- för Imprezan och de lägger då också på (hävdar de) lite extra massa för att dämpa däcksljudet mer än normalt. Noxudolcenter i Kallhäll tar 5.500:- för underredsbehandling och ytterligare 3.500:- för en (omfattande) ljuddämpningsinsats där de lägger en matta och en del annat även inne i bilen. De menar att det är en stor operation och att ljudet dämpas avsevärt. Båda firmorna säger att de har stor erfarenhet av Imprezor och att de inte borrar hål i balkarna.
Jag ska prova Noxudol (om ingen avråder mig inom en timme 🙂 ). Operationen utförs från torsdag till tisdag. Jag ska rapportera om resultatet nästa vecka.
// Per
30 augusti, 2007 kl. 10:44 #161665PPPDeltagareNu är den inlämnad. Får den åter på tisdag.
// Per
30 augusti, 2007 kl. 10:50 #161655OzODeltagareRapportera gärna tebaks, min ska bokas in inom kort så jag är intresserad av hur din blev. 🙂
/G
_____
::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::30 augusti, 2007 kl. 11:49 #161653sykeBlockeradJag körde rostskyddsmetoder och de verkade vettiga och bra. En skoj sak var att någon var där med sin ferrari och rostskyddade den samtidigt 🙂
31 augusti, 2007 kl. 07:43 #161666PPPDeltagareJo, jag ska köra omkring och utvärdera lite nästa vecka! Sedan återkommer jag med resultatet. Speciellt den där ljuddämpningen ska bli roligt att se hur mycket den gör.
// Per
8 september, 2007 kl. 15:18 #161667PPPDeltagareNu har jag kört omkring i några dagar och utvärderat. Jag är nöjd! 🙂
Angående underredsbehandlingen och rostskyddet så antar jag att det är bra. Jag har inte kunskap nog att kontrollera, men det kommer ut rostkyddsklägg (oljeliknande, genomskinlig med svag beige ton) på några ställen.
Ljuddämpningen (som ju kostade 3.500 extra) har jag dock försökt bedöma. Det är klart att det blev inte magiskt tyst, bilen är ju inte tyst som en BMW. Den blev dock klart tystare än den var. Förut upplevde jag vägbullret som störande, nu är det istället bara “märkbart”. Om jag ska kvantisera förbättringen så lyssnade jag förut på stereon (originalstereon i 06-orna) på volym mellan 21 och 23 i sjuttio knyck, nu sätter jag volymen på 18-19.
Vägbullret har också ändrat karaktär. Förut så lät det liksom “rakt in” med mycket skrap i ljudet. Nu är bullret mycket dovare, vilket också gör att det stör mindre. (Passiv bullerdämpning dämpar ju i regel högfrekventa ljud mer än lågfrekventa.)
Eftersom vägljudet störde mig rätt mycket på mina dagliga turer på 2+2 mil till och från jobbet (bilen är min bruksbil), så var helt klart ljuddämpningen prisvärd för mig.
Jag frågade dem (Magnus och Carita på noxudolcenter i Kallhäll)oroligt om hur mycket extra vikt bilen fått, utifall prestanda skulle ha minskat. De uppskattade viktökningen till 6 kg, iallafall undet 10 kg. Med andra ord ingen märkbar prestandaförsämring, och jag har heller inte märkt något. Snarare tycks bilen gå bättre, men jag tror det är en illusion som uppstår när däcksbullret hörs mindre och därför motorljudet kommer fram tydligare. :7
Firman är relativt liten, men de visar en tydlig yrkesstolthet. Bilen skulle egentligen varit färdig till på tisdag, men de ringde och ville ha lite mer tid för att gå längre (med ljuddämpningen, antar jag). T.ex, när jag hämtade bilen på onsdagen skulle jag visa dem vad jag tyckte var det “billigaste” ljudet på bilen, det plåtiga klonket när man slår igen bakluckan. Jag drämmer igen bakluckan men hör istället ett mustigare, dovare, och lägre ljud. För ett ögonblick blev jag förvirrad, men det visade sig att de hade satt in dämpmaterial även i själva bakluckan. Grundligt, får jag säga.
Jag är nöjd, helt klart. Om någon funderar på att göra som jag kan ni komma förbi och provåka bilen. Har ni en liknande så kan vi jämföra ljudet. Skicka mig ett meddelande isåfall.
// Per
8 september, 2007 kl. 19:53 #161656OzODeltagareHärligt, tack för att du tog dig tid att skriva ner dina intryck! Jag lär beställa sammalika till import-Forestern… 🙂
/G
_____
::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::10 september, 2007 kl. 11:29 #161660GRIDDeltagareJag hämtade min bil från Dinitrolcenter i torsdags, 7495:- kostade helbehandlingen där, det rinner ut lite brunbeige medel på min också, ser ut som bilen är snorig när det rinner ut fram 🙂
Ljudet har jag inte tänkt nåt på, men dom hade inget extra som man kunde lägga till för det på listan heller.
Men när jag kört ner rutorna har jag fått lite sånt kladd på rutorna som smetats ut när dom åker upp igen, ska man göra rent med nåt specielt? för att bara vanlig tvätt verkar inte få bort det?
vilket ju är bra på andra delar, men inte rutorna.10 september, 2007 kl. 12:10 #161657OzODeltagareNoxudolcenter i Kallhäll tar 5.500:- för underredsbehandling och ytterligare 3.500:- för en (omfattande) ljuddämpningsinsats där de lägger en matta och en del annat även inne i bilen. De menar att det är en stor operation och att ljudet dämpas avsevärt.
Är det Noxudol Bas Plus (http://www.noxudolcenter.com/content/view/54/22/lang,se/) som du gjorde?
/G
_____
::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::10 september, 2007 kl. 21:45 #161670HellgrenDeltagareÄr inte bilarna behandlade från början? Har en Impreza gt 00 som bara är sommarkörd. Men nu tänker jag köra i vinter. Är de då nödvändigt att lämna in den? Menar hade en audi 100 från 89 innan och de var inge problem med underedet på den unde alla år.
11 september, 2007 kl. 10:52 #161658OzODeltagareI mitt fall är det en japanimport med noll underredsbehandling så jag tänkte kladda dit lite. 🙂
Svensksålda GTs fick fullt tillräckligt rostskydd innan dom såldes till kunder som nya.
Fast en GT har ju blivit till åren och beroende på hur det ser ut under och om inte rosten har börjat angripa så _kan_ det vara en god idé att komplettera underredsbehandlingen. Inget nödvändigt, men om man vill förlänga livet på den så…
/G
_____
::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::11 september, 2007 kl. 15:52 #161668PPPDeltagaredet rinner ut lite brunbeige medel på min också, ser ut som bilen är snorig när det rinner ut fram 🙂
En målande beskrivning! Jag hade inte tänkt på det själv, men nu när du säger det så håller jag helt med. (Här borde det nu sitta en snorig smiley, men jag hittar ingen sådan.)
// Per
11 september, 2007 kl. 15:54 #161669PPPDeltagareÄr det Noxudol Bas Plus (http://www.noxudolcenter.com/content/view/54/22/lang,se/) som du gjorde?/G
(Jag skickade dig ett mail, men svarar här också.)
Jag måste erkänna att jag inte riktigt vet. Jag kollade aldrig innan att det fanns flera alternativ utan ringde bara och frågade vad det skulle kosta.
På kvittot står det “Rostskydd total” och på garantibeviset står det “Komplett”, så jag förmodar att det är den grundligaste versionen. Carita där sa också att om jag körde i något med underredet så borde jag titta in igen, vilket ju låter som “Bas Plus”.
De petade in rätt mycket gegga också, då det rinner lite på alla ställen de förutspådde, plus några till. 🙂
// Per
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.