Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16007
    Pirre
    Deltagare

      Köpte 22B huvgälar på Ebay till min GT-00:a och är lite konfunderad över hur jag ska få dit dem. Följde bara med lite skruvar,clips och galler??
      Har kollat om det går att flytta över “fästena” från de befintliga orginal som sitter nu men det passar ej.
      Några tips?

      / Henrik

      #162882
      Niklas
      Deltagare

        Att byta gälar är ju för fan det enklaste man kan göra, hur kan du misslyckas? 😮

        Så här ser det ut när dina originalgälar är avmonterade:
        http://www.shellkonto.nu/alien/albums/040502/02.jpg

        Original vs 22B:
        http://www.shellkonto.nu/alien/albums/040502/03.jpg

        Så här skall det se ut när dina 2BB-gälar är monterade:
        http://www.shellkonto.nu/alien/albums/040502/04.jpg

        Om du inte har fästen i nya gälarna så är det väl priset du får betala för att du köpte billigt på Ebay. 😛

        Borra hål, lägg i en mutter, limma fast och montera.

        #162875
        Pirre
        Deltagare

          haha.. ja du. Sinnesförvirring total 😮 .
          Finns ju liknande uttag på dessa som om man skulle flytta över fästena men dem är för smala. Men jag fixar något så det blir bra.;-)
          Tack iaf :*

          / Henrik

          #162874
          roadtip85
          Keymaster

            Skillnaden på mina orginal och 22B-gälar var att på orginal sitter det pinbultar och någon plastklämma och på 22B-gälarna fanns det skruvhål istället! Så det var bara att leta upp brickor och skruvar och skruva fast i orginalfästena i huven!

            #162879
            edbe
            Deltagare

              synd när källan till länkade bidler inte finns längre 🙁

              Kommer förhoppningvis få hem 22b-gälarna inom en snar framtid genom gruppköpet som är på gång. Tänkte förbereda mig så gott det går så det blir en snabb och smidig installation.

              Ni som har monterat på era bilar, har ni sparat kåporna som sitter under? Varför ska an ha huv-vents MED kåpor huvudtaget förresten? 😛 Det ända jag gruvar mig för där är ju att motorn blir skitig 😀

              Vad anser ni om lackning? Har aldrig provat att lacka en pryl innan men det kan vl inte vara några svårigheter eller? Bara köpa burk på subaru och spraya eller hur? 😀

              Några andra tips?

              #162876
              Lirkus
              Deltagare

                Antar att det är för att det inte ska regna in så mycket 🙂
                Spraya på !! Å glöm inte klarlacken!

                #162877
                Snofi
                Deltagare

                  Kör du utan dom kåporna kommer det hända samma sak som för mig, luftfiltret blir blött och lmm dör 😉 mycket klantigt av mig.

                  #162880
                  edbe
                  Deltagare

                    Det har gjorts tester i England som visade att motor (eller insugstemp?) sjönk med kåporna monterade, utan kåporna släpper du ut luften som ska strömma förbi motorrummet helt enkelt. Att gälarna sitter där från början är väll i homologeringssyfte för motorsport (rally då, Grupp A och Grupp N) och säkerligen en designgrej.

                    Var testerna gjorde med original vents eller 22b? Designen är ju olika och det borde ju finnas en anledning till att rally bilarna har dom ventsen? Iofs så är det ju bra om kåporna är att föredra för då slipper man ju regnet 🙂

                    Har för mig att du inte har några kåpor på dina. Kanske spelar mindre roll för kylningen när bilen står på pallbockar 😉

                    #162881
                    edbe
                    Deltagare

                      Kör du utan dom kåporna kommer det hända samma sak som för mig, luftfiltret blir blött och lmm dör 😉 mycket klantigt av mig.

                      Borde som Oscar nämnde inte vara ett problem när man kör med luftfilter box 🙂

                      Satte du tillbaka kåporna eller boxen? 🙂

                      #162878
                      Snofi
                      Deltagare

                        Kåporna 😉

                        #162873
                        Adam K
                        Deltagare

                          Som sagt, de nogranna engelsmännen har testat, och lufttempen inne i motorrummet ökar några grader med skyddplåten *borta*! Det ger alltså bättre luftflöde i motorrummet när bilen rör sig med plåtarna på.
                          WRC-bilarna har ju helt annan setup med frontmonterad eller V-monterad IC och med stora ducter upp till gälarna.
                          *However* Ingen ska inbilla mig att det blir kallare i motorrummet med plåtarna på om man står stilla mer eller mindre, så behöver man inte skydda lmm eller batteri eller stöldskydda bilen så kan det nog ändå vara värt att ta av dem i vissa situationer. Själv har jag funderat på ett “bakvänt” galler under gälarna, så att luften framifrån möter gallret från sidan, medan om man står still den uppåtgående luften får gallren lite snett.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.