Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16042
    Halvorsen
    Deltagare

      tjo

      som sagt jag försöker få motorn att se riktigt fin ut men det är ju VÄLDIGT svårt när färgen har blivit så matt, men har börjat lacka om vissa delar och så 🙂 börjar få lite fart på det allfall,

      nu undrar jag vilka tips ni har angående att få tillbaks lystern på motorn?
      hur motortvättar ni era boxermotorer? är det något speciellt man bör skydda extra? eller bara på med affetningen sedan högtrycken?
      har inte tordats motortvätta den riktigt än så hoppas på några snabba svar nu 🙂

      mvh halvorsen

      http://www.garaget.org/halvorsen

      #163066
      OzO
      Deltagare
        #163076
        Halvorsen
        Deltagare

          Kan detta hjälpa lite?http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=12&topic_id=10838&mesg_id=10838&page=2http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=12&topic_id=10822&mesg_id=10822&page=2/G_____::::: | ~SSI#2-{19oOo99}-One-Owner-Only~ | :::::

          jo tackar tackar 🙂 det hjälpte dock inte vågat mig på motortvätten än men ska väll försöka mig på den 😉

          ingen som har lite fler tips? som ni brukar göra?
          vilka delar bör täckas över speciellt?

          #163075
          edbe
          Deltagare

            http://www.autopower.se/Guider/Bilvardsguiden/Motortvatt/

            http://www.polishedbliss.co.uk/acatalog/guides_engine.html

            hittade jag förut då jag letade samma info. har inte haft tid att göra något än så länge men det kommer. kanske låter dig testa först 😉

            #163072
            Christian S
            Deltagare

              Jag tvättade motorn på min ett tag efter det att jag köpte den i somras och jag dränkte den i avfettning och sen spolade av med vanlig trädgårdsslang och det blev hyffsat bra (fick bort det värsta), ska ta och göra om det snart tänkte jag innan den åker in för vintern.
              Nu när jag gör om det kommer jag bara sätta en plastpåse på det öppna filtret, annars kommer jag inte att täcka för nånting och det har jag aldrig gjort på nån bil jag gjort motortvätt på och jag har aldrig haft några problem med att den gått konstigt eller liknande efter.

              #163071
              challe
              Deltagare

                Nu när jag gör om det kommer jag bara sätta en plastpåse på det öppna filtret, annars kommer jag inte att täcka för nånting och det har jag aldrig gjort på nån bil jag gjort motortvätt på och jag har aldrig haft några problem med att den gått konstigt eller liknande efter.

                Bör man inte täcka över generatorn då? Och plocka loss batteriet?

                #163067
                Manor
                Deltagare

                  Täck åtminstone över generatorn och säkringsdosan och ta det lugnt vid kontaktkopplingar.

                  Det är faktiskt inte helt riskfritt att tvätta motorn, det är en hel del som fått bekymmer av olika slag…men visst blir det snyggare när det är rent.

                  #163073
                  Christian S
                  Deltagare

                    Nu när jag gör om det kommer jag bara sätta en plastpåse på det öppna filtret, annars kommer jag inte att täcka för nånting och det har jag aldrig gjort på nån bil jag gjort motortvätt på och jag har aldrig haft några problem med att den gått konstigt eller liknande efter.

                    Bör man inte täcka över generatorn då? Och plocka loss batteriet?

                    varför då? dom tål väll vatten?
                    jag har aldrig täckt över något annat än luftfiltret om man har ett öppet filter och det har som sagt aldrig hänt nått, inte ens när man har gjort det på en gammal volvo 740.

                    #163068
                    Manor
                    Deltagare

                      dom tål väll vatten?jag har aldrig täckt över något annat än luftfiltret om man har ett öppet filter och det har som sagt aldrig hänt nått, inte ens när man har gjort det på en gammal volvo 740.

                      Enligt min uppfattning så finns det inget under motorhuven som direkt är byggt för att tåla vatten. Det blir ju inte vått i motorutrymmet ens om du kör i värsta hällregn, det är åtminstone min uppfattning.

                      Det finns inget som skadar elektronik så effektivt som fukt/vatten och exempelvis generator är något som tar stryk av vatten…har jag hört ska tilläggas då jag själv plastat in den vid mina få tillfällen då det motortvättats.

                      Min tro är att motorn mår bättre av att vara skitig än att tvättas (åtminstone för ofta)…det är utseendemässigt det är trist med en skitig motor inte effektivitetsmässigt.

                      #163074
                      Christian S
                      Deltagare

                        dom tål väll vatten?jag har aldrig täckt över något annat än luftfiltret om man har ett öppet filter och det har som sagt aldrig hänt nått, inte ens när man har gjort det på en gammal volvo 740.

                        Enligt min uppfattning så finns det inget under motorhuven som direkt är byggt för att tåla vatten. Det blir ju inte vått i motorutrymmet ens om du kör i värsta hällregn, det är åtminstone min uppfattning. Det finns inget som skadar elektronik så effektivt som fukt/vatten och exempelvis generator är något som tar stryk av vatten…har jag hört ska tilläggas då jag själv plastat in den vid mina få tillfällen då det motortvättats.Min tro är att motorn mår bättre av att vara skitig än att tvättas (åtminstone för ofta)…det är utseendemässigt det är trist med en skitig motor inte effektivitetsmässigt.

                        kanske inte driekt byggt för det men det sitter ju gummi tätning i alla kontakter för att hålla snuts och fukt borta tex.
                        mitt batteri blir pissevått och plast grejen som batteriet står i blir överfullt när jag tvättar bilen iom att huv gälen är precis ovanför så isåfall ska man ju ta bort batteriet varje gång man tvättar bilen?

                        #163069
                        Manor
                        Deltagare

                          kanske inte driekt byggt för det men det sitter ju gummi tätning i alla kontakter för att hålla snuts och fukt borta tex.mitt batteri blir pissevått och plast grejen som batteriet står i blir överfullt när jag tvättar bilen iom att huv gälen är precis ovanför så isåfall ska man ju ta bort batteriet varje gång man tvättar bilen?

                          Batteriet är väl en annan femma än generatorn ;).

                          Alla gör som alla vill…men att säga att det inte finns en risk för problem med en motortvätt är inte sant…det gäller att åtminstone försöka låta bli att spruta vatten på de känsligaste grejorna. Det är åtminstone min uppfattning.

                          #163070
                          MariaimprezaGT
                          Deltagare

                            jag tror med och vet… att de finns tätningar precis överallt! Men om man har en äldre bil är de inte alls omöjligt att de blir torra å spricker, så varför chansa för mkt?

                            jag brukar använda Lahegas proffsprodukter, NO1 46. Ta det outspätt, pensla eller spraya på, låt verka 5-10 minuter beroende på hur smutsigt det är, skölj sedan av med mjuk stråle.

                            Funkar kanon på alu.

                            En annan sak jag använder för å komma åt skarvar å gropar som samlar på sig äckligt gegg, är bromsrengöring. Det kan dock torka ut gummi å sånt, så använder det bara när de verkligen behövs i sådana skrymslen

                            Just för glans vet jag inte vad riktigt man ska använda, anser att de är glansigt nog när de är rent… Annars finns ju alltid fälgförsegling… Är ju till för fälgar så brukar tåla runt 600 grader, vilket bör ju räcka även för motorn 😉

                            Maria

                            Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!

                            Mobil: 0763-498601
                            Mail: maria@wroom.org

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.