Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16814
    emil
    Deltagare

      Slutväxel växlad för högre toppfart! nuvarande 3.9

      /Mvh Emil

      #166243
      SecretAgentMan
      Deltagare

        3,9:1 är den högsta som går att hitta, med den och den vanliga utväxligen som är i europalådorna har man en teoretisk topphastighet runt 280 knutar (kan räkna exakt på det, men inte just nu)…räcker inte det?

        /J

        #166247
        emil
        Deltagare

          jo men jag har helt annan utväxling i lådan, vid 7500 rpm:200km/tim på 5:an
          skulle vara bra med lite högre toppfart annars får man ju varvstoppa över mållinjen på strippen.. finns det ingen framslutväxel typ 3,54 på nån subaru eller har ja hört fel??

          #166244
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Bakdiffen på europamodellerna är 3,545:1 – det beror på att fördelningslådan är drevad till 1,1:1 av någon anledning.
            Fram är det 3,9:1, och det är det högsta som finns mig veterligen.

            Vad jag förstått skall denna sitta i en Lotus…och drivningen till framhjulen (från imprezalådan) skall driva bakhjulen…korrekt?

            Standardlådan har en teoretisk toppfart över 280 blås på 5:an om man skickar in 7000 rpm in i lådan, med däck i standarddimensionen -205/50×16 – och om det är en Esprit (visst var det det?), så har den minst lika stora däck.

            Är du med på vad jag är ute efter? 😉

            /J

            #166245
            SecretAgentMan
            Deltagare

              ..och skall jag vara helt allvarlig så finns det betydligt bättre lådor att hitta om man nu måste krångla till det.

              Imprezalådan är inte det kraftigaste man kan hitta…(om man nu inte gör något åt saken och handlar en riktig drevsats).

              /J

              #166248
              emil
              Deltagare

                Jo det är en rally grp.A låda med en SF rakskuren drevsats och lamelldiff mellan framhjulen..

                #166246
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Ok, då är det en annan sak…ett tips är att ge alla detaljer, annars blir svaren därefter med.

                  Du lär inte kunna göra mycket åt saken tyvärr, 3,9:1 är den största som finns, och du lär inte vilja byta drevsats…och större däck är inte hållbart.

                  /J

                  #166249
                  emil
                  Deltagare

                    verkar som om jag får prova med den jag har ,får hoppas det blir bra..
                    annars dessa lådor,vad är det som brukar gå sönder om det gör det dreven ,nån axel eller slutväxeln?
                    har ju en rakskuren ,synkad låda lammelldiff mellan framhjulen och så har jag ju tänkt å använda endast frmhjisdriften son blir mina drivande bakhjul då lotusen har mittmotor, har taig bort mellandiffen å spärrat den stum så all kraft går framåt..??

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.