- Detta ämne har 26 svar, 2,593 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 9 månader sedan av lunkan.
-
FörfattareInlägg
-
13 februari, 2006 kl. 05:54 #16977lunkanDeltagare
Som det står ovan så letar jag efter ett 2.5L block och undrar om det finns nån som har ett o funderar på att sälja! Annas så blir det från Crawford performance.
13 februari, 2006 kl. 07:05 #166787MatsDeltagarehttp://bbs.scoobynet.co.uk/showthread.php?t=491942
Köp ett färdigt paket istället kanske? 2.35 iof men det kanske duger ändå?Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg13 februari, 2006 kl. 11:42 #166774ManorDeltagareNo:1 säljer väl en (i princip) komplett STi 2006 motor i en annons under säljes…tror jag.
mvh Mats N
13 februari, 2006 kl. 19:11 #166780lunkanDeltagareNja den på scoobynet var lite dyr 😮 Får kolla med han på forumet!
14 februari, 2006 kl. 08:38 #166788STIredDeltagareÄr du bara intresserad av blocket eller vill du ha en hel bottendel, dvs med kolvar, stakar, etc?
14 februari, 2006 kl. 13:47 #166781lunkanDeltagareÄr ute efter hel bottendel! Blir nog ett från Crawford iallafall! Dom har ju ett renoverat block som kostar runt 14K det duger nog till mig 🙂
14 februari, 2006 kl. 14:21 #166789STIredDeltagareHelt nytt 2.5L block kostar ca 2400-2500dollar inkl, kolvar stakar, vev u US. dvs ca 18-19kkr.
Hos gruppe-s finns ett block för 2599 då är det helt nytt och dessutom wiseco smidda kolvar, och grymmare vevlager. rätt ok pris tycker jag. Tål nog aningen mer än helt standard block ocskå.
Edit: såg iofs precis att även crawfords renoverade hade andra kolvar 🙂
14 februari, 2006 kl. 16:36 #166779WallinenDeltagareDet finns en tråd på NASIOC som handlar om just Crawfords motorer.
Den hittas här: http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=931626
Jag har inte plöjt igenom hela då det skulle ta en kortare evighet men ganska många inlägg har jag läst.
Om man bortser från alla som bara hakar på utan att själv ha nån som helst erfarenhet av Crawford så verkar det som det finns en ganska stor del av deras motorer som slukar väldiga mängder olja.
Kanske värt att läsa innan du bestämmer dig?/W
14 februari, 2006 kl. 17:06 #166775KvarnisDeltagareHelt nytt 2.5L block kostar ca 2400-2500dollar inkl, kolvar stakar, vev u US.
Tror inte jag betalde så mycket för mitt 😉 😀
för övrigt har även axxis motorer med smidda kolvar för straxs över 2K gränsen, så onödigt att betala ca $2.4K för ett med orginal kolvar 😉14 februari, 2006 kl. 17:24 #166790STIredDeltagareHe he, en liten detalj som jag märkte på crawfords hemsida och förstod inte riktigt varför de hade gjort så är att de har ändrat de flesta av sina dynocharts(tillhörande motorpaketen), både graferna och grafkommentarerna för ett litet tag sen. De såg helt annorlunda ut för några månader sen(visade mycket mera effekt förut) Inte ens R-serie motorernas grafer visar så mycket effekt nu som s-serien visade i höstas….
Den tråden kanske kan vara en av anledningarna till ändringen…
En liten grej som jag själv reagerade på när jag var i mailkontakt med crawford(för ca 6 mån sen) är deras påstående ang s3l motorn:
“We can push the S3L to 600 Wheel Horse Power using 116 Octane. We would not recommend doing this too much. This high hp level does not promote longevity and safety”
altså s3L skulle klara 600 hästar på hjulen(dvs 700+ i motorn) 😮 bara man inte gör det alltför ofta… undrar hur ofta man kan testa det med den motorn… typ en halv gång…
Så håller nog med där, bra läsa på innan man bestämmer sig för att handla 🙂 Sen tror jag iofs att de flesta gör såna misstag eller kanske säger fel saker ibland… helt ok så länge det inte händer allför ofta och så länge de står för konsekvenserna 😉
Edit: sorry det blev lite väl mycket OT för denna tråden glömde nästan bort att det var en köptråd…
14 februari, 2006 kl. 19:59 #166782lunkanDeltagareDooh 🙁
Alltid är det nåt! Jaha nu blev det ju inte lättare ;(
15 februari, 2006 kl. 07:02 #166791STIredDeltagareDooh 🙁 Alltid är det nåt! Jaha nu blev det ju inte lättare ;(
[/divMitt tips är väl att köp ett block om/när du har bestämt dig, vem du köper det av är väl upp till dig 😉 sen när du fått hem det låt en duktig motorbyggare här hemma kolla på alla tolernaser, osv. blir ju en extra slant men då kommer du garanterat slippa såna tråkigheter med oljeläckage, eller att kolvar skrapar i cylinderväggar, etc….
Eller så skaffar du en helt ny 2.5a från usa istället, blir lite dyrare än renoverat men då behöver du iaf inte tänka på alla problem….Edit: tror säkert Jerry kan tipsa om vart du kan vända dig kolla igenom sånt när väl blocket är hemma 🙂
15 februari, 2006 kl. 15:34 #166792STIredDeltagareHhhmm…….Efter att ha läst MÄNGDER av trådar om Crawford performance så måste jag erkänna att många ?????? har dykt ang deras koncept, produkter & kund åtagenden varför ett seriöst samtal med Crawford kommer genomföras under kvällen!!Fick dock genom att läsa alla dessa trådar en ganska bra känsla rörande GRUPPE-S och deras produkter varför även ett samtal till dem kommer att göras i kväll då deras priser är MYCKET bättre dessutom – någon som vet något mer om dem innan man köpt grisen i säcken i form av en Crawford motor!! (skall betalas i kväll)/Fürstenhoff.
Inte så dumt tänkt 🙂 och dyrast är kanske inte alltid bäst 😉 Som jag skrev i tråden ovan köper man färdig motor så är det kanske värt lägga en liten extra slant på låta även nån hemma kolla alla toleranser, etc. innan man stoppar ner motorn i bilen… Det skulle iaf jag göra oavsett vem jag köper av… Speciellt med tanke på hur omfattande ditt projekt blir. Då vill man ju vara helt säker på att grejerna inte rasar….:)
Annars är gruppe-s bra företag, har inte hört annat iaf 🙂 om nu inte nån annan har nån annan info om dem…
15 februari, 2006 kl. 15:35 #166776KvarnisDeltagareJag hade konatkt med Crawford för första gång för ca 3år sedan, då var det en helt anna prisbild motorerna + helt annan service….
Känner att senaste åren har han tappat verklighets uppfattningen på mycket… ex på pris och service/kvalitet tyvärr 🙁
15 februari, 2006 kl. 15:36 #166770SecretAgentManDeltagare…och siktar man på körbarhet OCH pulver/vrid så är jag rätt säker på att ett standard EJ257 rockar rätt bra. 😉
/J – vet hur en bil med ~400 riktiga på veven går…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.