› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Trim funderingar.
- Detta ämne har 14 svar, 1,261 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
24 juni, 2002 kl. 12:41 #1870ImpDeltagare
Hej alla glada har ni haft en trevlig midsommar? det har inte jag 🙂
men men till saken.. Jag har lite funderingar på å kanske hotta upp impen lite men eftersom jag inte kan ett skvatt om detta (är trotsallt bara kartis bara läsa karta jag kan:) så behöver jag lite tips å råd.
1. Trimmar man bilen ökar försäkringskostnaderna?
2. Vad ska man sätta i bilen?
3. Vem i sthlm e bäst på detta?
4. Vill inte övertrimma bilen så hur många hk ska man sikta på typ?
5. samma spm 3 men mer specifikt. Vad ska man ha för delar å dylikt?Mvh IMP
p.s finns de nå ställe som kan tänkas renovera min felg? (hata smala parkeringshus med höga kanter)d.s.
24 juni, 2002 kl. 13:37 #47444dlehtihetDeltagareKan bara med största säkerhet och utan darr på rösten svara på ditt PS.
Eftersom du är tokholmare så kan jag rekommendera Intera i västberga. Jag tycker de gjorde ett kanonjobb när de renoverade två av mina orginalfälgar för en tid sedan (omslipning, lackering och balansering). Jag har hört att vissa tycker de är lite ”kaxiga”, men det visade de inget av när jag var där. Annars så finns det tydligen någon som heter Skullman Enterprises en 7-8 mil utanför stockholm som också ska vara bra och något billigare än Intera. Vet dock inte om den extra bensin som krävs för att ta sig dit och tillbaka rättfärdigar att lämna in dem där 😉
Ang. trim så har jag själv försökt ta in så mycket som möjligt om vad man ska göra och inte göra och har nu besämt mig för att lägga mig på en ganska rimlig nivå:
– större slutdämpare
– Katlös Downpipe (twin-dump)
– Ecutek Tek2 mappning
– Ev. att jag monterar på ett panelfilter som jag har liggandes hemma.Känns som att dessa modifieringar är ganska ”säkra”.
M v h
Danne
24 juni, 2002 kl. 17:21 #47443RaffeDeltagare1. nej för dom får väl inte reda på det?! 😀
2. (sig själv?) jag har hänt här rätt mycket och vad jag fattat (precis som Danne) är att man börjar med ”andningen” antinget ett helt system eller kat-bakåt och sedan ett luftfilter.
3.Att skruva fast ett avgas system och ett luftfilter kan nästan vem som helst skruva i (om du inte klarar det gör jag det gärna!!! :D:D:D) så det kan du fixa själv.
4. att sikta på ett visst antal Hk kan vara lite dumt, ett avgas system och ett schyst filter kanske ger ca 10-15 hk extra, men det är inte hela historien, motorn förändras mycket med ett avgassystem, den får bättre resons och motorn känns mer ”vaken” liksom.
5.Det finns en uppsjö med luftfilter och avgassystem, man får räkna in massor av saker som tex ljudnivå, kostnad etc…jag skulle i alla fall ta ett magnexsystem och nått slags KN filter, jag startade en luftfilter/avgassystems tråd en gång där du säkert hittar svaret…
länken: http://bbs.impreza.nu/dcforum/DCForumID11/57.html#lycka till!
/Raffe
24 juni, 2002 kl. 17:35 #47439PhoenixDeltagareliten stege som man innhandlar, kanske inte helt rätt ordning 😉
1. avgassystem
2. luftfilter
3. programvara (här kan du stanna för ca 260hk) 🙂
4. större turbo
5. frontmonterad intercooler
6. uppgraderad soppatillförsel (här kanske du är uppe på 300)
7. uppipe, nya fina ormboet
8. stroker kitvid punkt 6 får du nog fundera på starkare koppling, kanske växellådan och
byta till smidda kolvar och stakar, sen finns det vatteninsprut till IC men det vet jag inte ifall det ska va med 🙂24 juni, 2002 kl. 17:51 #47445ImpDeltagaretack för alla tips fler önskas:)
ang försäkring.. dom får reda på det om jag krockar.. råkar olyckan va mitt fel så e det kört då får jag nog pröjsa allt själv = inte ha råd med. det va därför jag undra ang försäkring.. ar dock sett att en evo6 kostar lika mycket som en imp ungefär (beror nog på vart man bor dock) så å trimma kanske int ehöjer så mycket eller?
24 juni, 2002 kl. 18:38 #47440PhoenixDeltagaretror du inte får höja effekten i en gatbil med mer än 15% eller nåt, sen måste det bromsas och omreggas, så säkert 90% av alla gatbilar som är trimmade är i praktiken olovliga..
24 juni, 2002 kl. 21:24 #47446ImpDeltagarevad säger besiktningen då?
24 juni, 2002 kl. 22:57 #47441PhoenixDeltagareJa vad ska dom säga så länge avgasvärderna går igenom… 🙂
Även om dom inte tycker om din jätte intercooler så kan dom inte göra nåt,
dom har ingen bromsbänk där25 juni, 2002 kl. 05:13 #47450Bad_MujoDeltagareMan får höja effekten med 20%/10% innan omregistrering. Alltså 20% mer hästkrafter och 10% mer vridmoment. (Kan vara tvärtom).
25 juni, 2002 kl. 17:41 #47447ImpDeltagaredumm fråga kanske vad är mappning? syns det hoss besiktningen?
25 juni, 2002 kl. 18:25 #47442PhoenixDeltagareklart det måste sitta en synlig kat på om bilen är nyare än 89..
Menade att luffilter, intercooler och det går väl och byta hur som helst, Man tyckte bilen gick för varmt och därför uppgraderade 😉 men däremot kan man ju inte montera på en turbo på en motor utan turbo
Mappning är ungefär som chipstrimning fast med mappning så anpassas det till just din bil.
25 juni, 2002 kl. 18:58 #47448ImpDeltagarenää skit i detta jag e fan för paranoid för å trimma…:( får köpa mig en escudo peak’s istället å köra hillclimb. bah.. Eller kanske hålla mig till å va kartläsare den bilen e iallafall trimmad uta h… ingen subba dock:(
awwwwhh…
26 juni, 2002 kl. 06:43 #47438SsoDeltagareInte direkt ämnesrelaterat, men tyckte bara det var kul att höra att det finns fler kartläsare i klubben 🙂
Vad åker du med i? Själv är jag relativt grön som kartis, så jag åker med en C-förare i Suzuki hittills, vore skoj med lite värre grejjer 😉26 juni, 2002 kl. 10:09 #47449ImpDeltagarehe he åker en extrem trimmad renault 5gt turbo vilken klass vet jag faktiskt inte eftersom vi precis bytt bil.. vi skulle hamnat i klass A med den från början men eftersom våra tjanser där e minst sagt minimala lyckades vi hammna i en annan klass vet inte vilken dock.
Ang trim jag har fan ändrat mig vill trimma igen:)
10 juni, 2004 kl. 18:40 #47437ExOrdisDeltagare>Ja vad ska dom säga så länge avgasvärderna går igenom… 🙂
>Även om dom inte tycker om din jätte intercooler så kan dom inte göra
>nåt,
>dom har ingen bromsbänk därÖhum, jodå dom kan visst säga nått.
Det finns faktiskt tekniska uppgifter på de flesta fordon.Två saker:
1. Åk hem och skruva av den där och kom hit med den som det ska vara. + kostnad för ombesiktning.
2. Den här var rejält ombyggd den får du nog registrera om i sitt nuvarande skick + föreläggande om registreringsbesiktning. Lycka till… Det går men är omständigt och dyrt.Alternativt sägs ingenting, och då är det bäst att tiga.. 😉
Saknas synlig katalysator, vad svarar man när frågan om vart den sitter kommer?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.