› SSC › Allmänt snack › Projekt › Projekt röda STIn goes CDB › Svar till: Projekt röda STIn goes CDB
Tänkte avsluta den här projekttråden med en sammanfattning på bilens spec samt lite fina bilder. Allt finns längre bak i tråden men tycker det ser sjysst ut med en sammanfattning på det hela. Som ni märker högsta prioritet har varit effekt och väghållning. Styling fanns knappt med på min lista.
Börjar med specen:
Cosworth 2.5L bottendel
Cosworth kolvar
Cosworth stakar
Cosworth vevlager
Original STI vev
Cosworth topplockspackning
Cosworth bultar
Cosworth oljepump, högre flödeskapacitet än original
Oljekylare
Bafflad Oljesump
Koyo Vattenkylare
Lättade Gt Spec pulleys
Cosworth cylinder toppar
Cosworth Kammar:
Peak Cam Lift: Intake 10.9mm, Exhaust 10.28mm
Peak Valve Lift: Intake 10.71mm, Exhaust 10.03mm
Degrees: Intake 278, Exahust 274
AVCS function finns
+1mm insugsventiler
+1mm avgasventiler
Specialbyggt insug/plenum från Tony Rigoli Performance
3″ spjällhus
Tilton huvudbromscylinder
Ultimate Racing GT35R roterat turbo kit med 0.82 AR
Tial 44mm wastegate
APS DR725 FMIC
JRM dumpventil
Weldon D2035-A bränslepump
Weldon bränsletrycksregulator
Weldon Bränslefilter
1600cc spridare
Mappad för etanol
40L Fuelcell
JRM fuelrails
Motec M800 ECU stödjer flera mappningar,
ALS
Launch
Extra internminne
4 bars mappsensor
Motec SDL display
Autometer laddtrycksmätare (sitter på A-stolpen)
Autometer Oljetempmätare (sitter på A-stolpen)
Dubbelskivig tilton koppling
Tilton svänghjul
5-växlad dogbox, rakskurna drev, osynkad
Sellholm spakställ
Fjäderben runtom från exe-tc
Pf bromskivor fram met carbotech xp8 beläg
235 breda Toyo r888 däck för bana på 17″ vita Braid fälgar
225 18″ GodYear F1 Eagle däck på gata på speedline fälgar
Cusco 22mm krängare fram och bak
Helix drop links fram och bak
Cusco stag under bilen med 4 infästningspunkter
Seibon kofiberhuv
WRC Kolfiberbackspeglar
Kolfiberläpp
Bilen har satts ihop av JRM racing, och är vad jag vet iaf för tillfället sveriges vassaste subaru. Finns nog inte jättemånga subarus i hela norden som kan mäta sig med den ur effektsynpunkt.
Bilen har även blivit bänkad och resultatet blev hela 733Nm och 533Hk på hjulen mao runt 800+Nm och 600+Hk i motorn. Det är nog hyfsat nära gränsen för vad man kan plocka ur en GT35a.
”>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/dyno1vs2.thumb.jpg]
Bilden ovan innehåller två st. effekt och två st. vrid kurvor, men det är de högsta siffrorna som gäller. De låga siffrorna mättes upp på den första trasiga bottendelen.
Och här kommer några av mina favoritbilder på bilen:
”>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/STIr5.thumb.jpg] ”>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/STIr3.thumb.jpg] ”>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album406/3_hjul.thumb.jpg]
Det finns funderingar i nya banor just nu men vi får se vad som händer i fortsättningen. Tröttnade ett tag på det här med bilar, men känns som att suget börjar komma tillbaks lite sakta. Har man ett intresse så är det svårt lägga ner det helt. En annan sak som jag vet inför eventuellt kommande projekt är att jag kommer göra så mycket som möjligt på egen hand och lämna endast bort så lite som möjligt.
Och min önskan nummer 1 i det här sammanhanget är att försöka köra lite mer på banträffar i fortsättningen. Har inte blivit så mycket av det där alls, utan bilen har mest stått isärplockad. Sen vilken bil det kommer köras med spelar mindre roll.
Tack igen alla som läst/skrivit i tråden samt JRM för all hjälp med bilen.
Over and out 😉
/r