SSC Allmänt snack Projekt

Denna avdelning innehåller bilrelaterade projekttrådar. Låt andra ta del av vad som händer i era garage - som inspiration till oss andra!
Visar 16 ämnen - 1 till 15 (av totalt 190)
    • Ämne
    • Deltagare
    • Inlägg
    • Senaste inlägg
    • REGLER: Läs gärna innan ni postar [COLOR="Red"]Innan ni postar i denna avdelning läs gärna våra enkla regler! Förhållningsregler Förhållningsregler: Projekt Endast seriösa projekt läggs upp här tack! Projekten bör vara relaterade till Subaru - vilket inkluderar hela Subaru-familjen. Allmänna bilrelaterade projekt samt icke bilrelaterade projekt är också välkomna så länge de anses vara av allmänt intresse och är seriöst upplagda. Om ni fortfarande är är tveksamma kontakta webmaster@impreza.nu för vägledning. Håll gärna trådarna fria från chat-inlägg. Trådskaparen får bestämma chatnivån, men kom ihåg att det är lättare att följa ett projekt om innehållet är seriöst Posta gärna bilder tillsammans med eran beskrivande text, det blir så mycket roligare att läsa då och håll för guds skull liv i tråden så länge projektet pågår!

      Startat av: OzO

    • 14,705
    • 1
    • för 15 år, 1 månad sedan

      OzO

    • Skillnad mellan Impreza 1.5l och 2.0l Hej, Är det någon som vet om det är någon skillnad på Subaru impreza(2006) 1.5l och 2.0l förutom motorn? Hur är det med drivsystemet eller växellådan? Kan man lyfta in en 2.0l motor i en Impreza som tidigare enbart haft en 1.5l i sig?

      Startat av: Sheep060

    • 1,672
    • 1
    • för 5 månader, 1 vecka sedan

      Sheep060

    • 2005 Legacy Spec-B 3.0R 6MT Hejsan Har lurkat alldeles för länge på det här forumet än jag vill erkänna Men jag kände att det är dags att bidra med något ursäkta den kassa kvaliteten på bilderna, är tagen med en gammal smartphone med spräckt lins:( lite info: införskaffades i början av sommaren 2015 boxer 6:a med sexpetat låda Har skot den med metallicmatta bronsfärgade TSW Nurburgring fälgar Rostskyddad tagit bort kopplingsdämparen (CDV) Installerat en GROM så man kan lyssna på sin egen musik och använda knapparna på ratten. Framtidsplaner: bygga avgas +headers mappning (lutar åt XRT) Göra något åt ljudsystemet +plasta en egen baslåda fixa någon typ av splitter Trunk lip spoiler? shortshifter STI pink:s sänkfjädrar toning av rutor fixa en bättre kamera :rolleyes: meeer bilder Hör gärna vad ni ni tycker om den och/eller vad man borde göra i framtiden 1 2 4 5

      Startat av: Eskills

    • 17,261
    • 73
    • för 8 månader, 3 veckor sedan

      Sandström

    • Projekt 818C Efter att ha sett tråden som startades här förra året om Factory Five 818-kittet så blev jag rätt så såld. Satt många månader klurandes, räknandes och funderandes. Hade kontakt fram och tillbaka med Hammink Performance i nederländerna (som är FFR:s europapartner) och när dom till slut sade "nu har vi en plats kvar i containern som kommer anlända till NL i början av mars" så slog jag till. FFR meddelade att det kanske blev lite tight, så nära jul och nyår (detta var i mitten av december någonting) men dom skulle göra sitt bästa. Det slutade med att dom plockade en 818C från deras nuvarande "kö" som höll på att byggas och tilldelade mig. Kittet är ganska komplett men ska komplementeras med diverse subaru-delar. Motor, växellåda, diverse hjulupphängningsgrejer, styrstång, ratt osv. Min tänkta donator är min gamla GT som har stått dom sista två-tre åren. Impreza GT är inget som existerar i USA som jag förstår det (dom hade istället någon RS utan turbo), så FFR hade inte direkt några bra råd att ge mig hurvida jag skulle lyckas med detta. Dom har tänkt WRX 02-07 som donator. Tycker dock att jag inte borde ha några problem att lyckas, och får ta diverse problem på vägen istället, så det var bara slanta upp 50% av summan och vänta. Nu har kittet anlänt (efter mycket om och men) och jag har lite smått börjat bygget. Länksamling: https://www.factoryfive.com/818/818c/ http://www.hamminkperformance.com/en/ 1 2 5 6

      Startat av: TommyToad

    • 12,796
    • 78
    • för 10 månader, 1 vecka sedan

      TommyToad

    • Min Subaru 1800 BRAT 4WD -87 Tjenare! Jag köpte precis en gammal men välskött Subaru Brat. Skapar denna tråd i hopp om att hitta fler som har denna bilmodell för att kunna utbyta erfarenheter och idéer. Jag har insett att det är en mycket ovanlig bil vilket kommer med både för och nackdelar. Min plan med denna bil är att fixa till den något, köra den under sommaren och sedan sälja den. Går det att ladda upp bilder i ett sånt här inlägg? Gränssnittet i forumet är från 90-talet. Mysigt på ett sätt. Men vore kul att dela bilder på sitt bygge!

      Startat av: BRAT

    • 662
    • 1
    • för 10 månader, 1 vecka sedan

      BRAT

    • Subaru GT STI 205 SemiDec MAXXECU Vi börjar med att be om ursäkt om jag/vi gör nåt fel!! Har kört Cosworth innan men nu är verkligheten ikapp" Köpte mig en "leksak" för 2 veckor sedan. Då skulle Bilen behöva nytt termostat hus ny koppling och motorn skulle vara smidd. Arbetet började med att lyfta maskin och flytta på oljetråget för att se vad som verkligen fanns i maskinen (se bild) Det va då jag fick reda på att det ej va smidd MEN att det va en 205,a semi dec från japan (svår att hitta?) vilket va trevlig överraskning. Sedan fick vi se att det EJ va termostathuset som läckte. utan, röret som går ut från termostat huset som ej va tätt. (konstig konstruktion) I detta skede bestämde vi oss för att bygga ny maskin och göra om allt korrekt. Så 11/3 2020 så kom nya smidda kolvar, stakar, ringar och lager hem. Nya tändspolar och tändstift och turbo hadde "Mr Hero" hemma o ladan (nya) Tråden får ta den tid den behöver. Men bilen ska vara klar för "Mr J" sista helgen i Mars för mappning, om man nu vill kalla det så med Maxx.. Min stavning är KAOS men hoppas ni njuter av bilder och info. VILL GÄRNA HA TIPS och hjälp! BILDER https://imgur.com/a/ChLtwgI PoK

      Startat av: CosmoW

    • 856
    • 3
    • för 11 månader sedan

      Kvarnis

    • WRC 2002 replica Hallå! Tänkte dela med mig av mitt lilla bygge. bilen är en 2002 WRX STI och köptes 2010. Sedan dess har det hänt mycket med bilen med mindre styling delar och olika färger på bil och hjul under åren. Men en dag bestämde jag mig för att nu ska jag förverkliga min dröm! Vem vill inte åka i en rallybil dagligen? Trixet med denna bil är att den är svensksåld så mitt syfte är att bygga så pass att jag fortfarande kan montera original delar igen vilket gör det lite svårare Jag är inte en erfaren bilbyggare och kan inte så mycket om motorer som dom flesta som bygger sin bilar. utan detta är mitt första verkliga bilbygge så bara hoppas slutresultat blir lika bra som i mitt huvud när det är klart. för när det gäller tillverkning och kaross så känner jag mig lite tryggare. så jag fokuserar mer på det just nu tills man känner att motorn/drivlinan behöver sig en uppgradering! som tur är så har man kunniga Subaru tokar i närheten som kan hjälpa mig på den delen :) Bilen när den köptes 2010 Då med ecutec steg 1 med 340hk men i övrigt helt orginal efter det så ville man ju bara bruka bilen och läppar, vingar och dekaler började handlas in för att försöka piffa till den lite. men sen 2011 ville man ju ändra något nytt på bilen och lackade om fälgarna för att göra nånting annorlunda till det året (många kanske känner igen sig?) Men det där lilla sista saknades alltid, alla byter ju såna saker på sina bilar, vad gör min så speciell då? 2014 fick jag tag i mitt första egna garage och saker och ting började spåra ur när man insåg hur stor yta under tak man hade för kunna hålla på. Så här ser bilen ut i dagsläget och jag fortsätter lägga upp dom bilder jag har sparat under byggets gång fram till det jag håller på med att bygga nu :) 1 2 6 7

      Startat av: Subaruhooah

    • 16,152
    • 104
    • för 11 månader sedan

      Kvarnis

    • Subaru Legacy Turbo RS 1990 grupp-N rallybil Hej! Tänkte jag skulle starta en projekttråd om min rallybil! Har en tråd på garaget.org också men nu när jag äntligen fått i ordning min dator tänkte jag att jag startar en här också! Har sedan jag fyllde 18 haft ett antal Subaru Legacy Turbo i varierande former och skick och självklart har drömmen om en fyrhjulsdriven rallybil alltid legat och grott. Har kört med min Golf MK1 GTI några tävlingar men suget efter en Subaru rallybil har alltid varit stort! Började leta efter en fräsch Legacy-kaross och tänkte bygga en från grunden men insåg att det snabbt skulle bli ohyggligt dyrt så började leta efter färdiga rallybilar istället. Hittade ett antal i varierande skick och prisbilder... Så en dag fick jag napp! En bil jag försökt köpa några månader tidigare kom ut till försäljning och jag högg direkt :D Bilen i fråga är en 1990 Subaru Legacy Turbo RS som importerades från Japan till Sverige kring 1990 av Roger Ericsson (Legacy Turbo började säljas i Sverige först 2 år senare). Byggdes om till rallybil och vänsterstyrning direkt och har gått som rallybil sedan dess! Är lackad som grupp A bilarna såg ut när de var sponsrade av Rothman så igenkänningsfaktorn är hög! Har i dagsläget drygt 1800 mil på mätaren smile Byggdes som en grupp N bil men går i dagsläget in i Nationell Special eftersom den inte längre är klassad i grupp N. Detta innebär en större valmöjlighet då jag inte behöver hålla mig till standarddelar för Legacy Turbo utan kan blanda in Imprezadelar i bygget! Dock kommer jag alltid måste ha en 34 mm restriktor innan turbon då NS-reglementet säger så. Bilen är A-besiktad och startklar men har några detaljer jag vill åtgärda innan jag kör första tävlingen. Bilen har i dagsläget ett original styrsystem med ett chip som är bränt och mappat för minst 10-15 år sedan... Så planen är att byta till ett Link G4 PnP och mappa om på 98 oktan till att börja med så jag kan börja köra med bilen och få lite mil i den d---0.o---b Senare är planen att mappa om på E85 med en HX30 och 34 mm restriktor. Bussningar måste bytas, mest akut är till växellänkaget då den är oerhört svårväxlad med en fladdrande växelspak! Stolen måste justeras då jag sitter för nära ratten, bör gå att vinkla till så jag sitter bra. Utöver det är den onödigt fräsch i karossen, finns knappt rost alls! Undertill är det endast ytrost från stensprut så den kommer rivas ner i delar så småningom för att kunna lacka om den undertill :) Vad är då min plan med bilen? Jo, jag vill försöka åka fyrhjulsdriven rallybil utan att det ska kosta skjortan! Har en mängd med delar till Legacy Turbo sedan tidigare så hoppas kunna hålla ner driftkostnaderna och få många mil i kroppen! smile De tävlingar jag kommer åka är mest i närområdet i Västerbotten, allt beror på ekonomi och hur bilen fungerar för mig! Nedan länk till när jag provkörde bilen på en rallycrossbana i närheten där jag bor: https://www.youtube.com/watch?v=Z8aC9XJIliE Kommer uppdatera så fort jag har något nytt att komma med, håller för tillfället på att renovera garaget! 1 2 23 24

      Startat av: Fladric

    • 34,234
    • 357
    • för 1 år, 3 månader sedan

      Fladric

    • Bilbygge med Subaru motor å växellåda Jag skall bygga en sportbil av typen Ariel Atom men med Subaru motor och växellåda och tänkte visa utvecklingen av projektet här i denna tråden Motorn å vxl kommer från en Impreza som gått 2700mil, jag har endast snyggat till motorn på utsidan. Växellådan är modifierad, endast drivning på 1 2 3

      Startat av: Duvan

    • 4,741
    • 32
    • för 1 år, 4 månader sedan

      Frosty

    • Forester XT 2.5 2006 Vintersläde Köpte en Forester XT av en kompis för några veckor sedan. Tänkte jag skulle fixa till den under sommaren och sedan köra den i vinter så får vi se sen. Planen är följande: Plocka bort "secondary air system" som har felkod. STI turbo STI intercooler + ombyggnad av luftintaget så att hela icn får kylning. Soppapump Bygga nytt avgassystem Eventuellt tgv-delete Service Stereo med bluetooth och rattstyrning Fixa centrallås förardörr Fixa vindrutetorkare bak Byta till dimljus i bättre skick Installera motorvärmare Ett STI-scoop vore också trevligt. 1 2 3

      Startat av: roadie

    • 5,805
    • 40
    • för 1 år, 6 månader sedan

      roadie

    • Projekt Lucifer Då det äntligen börjar gå åt rätt håll här i livet så är mitt mål att få igång min TypeR till Barkarby om jag hinner och jag har valt att döpa tråden efter min första hund som nu är bortgången då han var med på min första subaruträff. :) Har börjat lite smått med att byta till bättre bromsslangar medans jag väntar på turbon från Turbovin. Systemkameran var urladdad men ska försöka få lite bilder nu i helgen och ladda upp. Blir att betala medlemskapet så fort första lönen kommer i april. d---0.o---b :D Så nu är det bara att hoppas att det blir en bra subaru sommar och man får tid att träffa allt trevligt folk igen. 1 2

      Startat av: Tyrfing

    • 2,959
    • 19
    • för 1 år, 6 månader sedan

      Tyrfing

    • Projekt STI Type R Tjena, Ja jag tänkte väl att det kanske kan va av intresse för någon att se vad jag pillar med i garaget :) Mest lite lättare uppdatering och tillfräschning bara. Köpte bilen hösten 2008 och körde ett tag innan hjullagret skar ihop totalt och då var det ändå dags att ställa av (hatar rost, bättre och plåga BMW under vintern ;)). Såg ut så här då Var för låg bak enligt mitt tycke så höjde upp den ett par cm under vintern. Specen då var väl ungefär: D2 coilovers Brembo 305mm bromsar fram "22B" Vinge med justerbart blad i kolfiber "22B" luftintag Kolfiberspeglar Invidia avgassystem utan katt Maxim Works equal length grenrör Walbro 255 Ecutekmappning till 331hk 454 Nm Under vintern fixade jag hjullagret (fick byta drivaxel å spindel då det skurit rejält). * Monterade sedan en Hybrid FMIC * byggde om fuelrailarna till parallellmatning och monterade en Fuelab BTR. *Skaffade AEM Dryflow filter som är oljefritt istället för det KN som satt där sen innan och ett inloppsrör i silikon till turbon *Åkte även på att svetsa grenröret här å var då det hade spruckit. *Svetsade även dit en 100 cells Redback racekatt från Biltema :D *Pulverlackade insuget då originalfärgen på GC8 STI är helt värdelös och flagnar loss i stora bitar Efter detta såg motorrummet ut ungefär så här Var tyvärr dum och sålde mitt original fjäderbensstag i kolfiber då jag tänkte köra med TMIC från en nyare STI och då fick det inte plats. Eftersom jag blev rädd av att läsa att motorn skulle skära ihop av att fått en FMIC monterad åkte jag givetvis till Per på Autotech för en smärre justering :P Men det fanns inget som behövde justeras, bränsleblandningen låg helt perfekt. Fick dock ut ngt mer effekt än tidigare, 348 hk medan vridmomentet låg på 446 Nm. Skillnaden i vrid kanske beror på skillnaden mellan rullar och rototesten 1 2 10 11

      Startat av: Turbovin

    • 29,028
    • 164
    • för 1 år, 7 månader sedan

      Markus

    • Impreza Wrx sti 2005 projekt start Hej gott folk! nu tänkte jag uppgradera lite saker på bilen till o börja med så turbo och spridare. har redan öppen filter, walbro 255' decat 3". mappad 1.65 bar och 353hp I motor (gjorts i ENGLAND där jag hämtat bilen ifrån). jag har kollat på GTX3076R bolt-on och dynamics 1000cc spridare. och så kommer exedy steg 1 heavy duty koppling till bilen. jag undrar då vad tycker ni och har ni andra förslag, på turbo och spridare? har någon haft dessa, lätta byta själv, måste man modifiera om något, Ska jag byta inlet till turbon från original till 3"? allt ska beställas från USA har lite kontakter där. mvh 1 2 20 21

      Startat av: Javiisst

    • 70,247
    • 311
    • för 1 år, 10 månader sedan

      Javiisst

    • JDM Legacy 2.0GT 5EAT 2005 Köpte en felstyrd Legacy under våren. Tanken var bara att mappa den och maxa orginalturbon, men efter några flashningar så insåg jag att orginalturbon inte orkar med så mycket mer än dom 260hk som är orginal. Turbon är en VF38 twinscroll, kullagrad med titanaxel så laddtrycket kommer direkt. Bilen är en 2005a som gått ca 12500mil och har en EJ20X med dubbla AVCS. 18" fälgar STI coilovers STI fjäderbensstag Cusco nedre stag fram och bak. Öppet luftfilter Annars orginal. Vinterns planer är: VF37 Turbo 3" rosfritt avgas med racekat Fmic och annan dump Walbro soppapump mac laddtrycksventil Orginal luftburk och filter 1 2 7 8

      Startat av: roadie

    • 18,109
    • 116
    • för 1 år, 10 månader sedan

      roadie

    • Back to basics! Impreza GT ’98 Hur gick det här till kan man fråga sig? Kort svar: Jag tillhör inte Sveriges intelligensreserv :) (Onödigt lång) Bakgrund: (som inte direkt är kopplad till bilen, men kanske förklarar mina planer) Ja det började ju med Colin McRae Rally 2.0, då var subarun frän! Sedan på bilmässan 2003 fick jag med broschyren till Imprezan som senare gjorde att Blobeye blev drömbilen. I myndig ålder efter ett tag av klen ekonomi (dåligt betalt första jobb) ersattes min gamla Audi 80 med en '99 Impreza GT, året var 2011. Lyckan var enorm och det var en otroligt körglad historia i mina ögon. Några brister åtgärdades men den kördes för det mesta, och året runt. Enda riktiga bristen var väl avsaknaden av AC kan jag tycka. Men suget fanns alltid efter en blobeye, det var ju ändå den som fått mig att bli "subarufanatiker". Och i slutet av sommaren 2013 ersattes min gamla GT med min isblåa 2004 WRX STi PSE, drömbilen! Ångrar ändå att jag inte behöll GTn som vinterbil. Ung och dum som man var (är?) tänkte jag "more is more" och började "förbättra bilen", motorkuddar, mätare, etanol, turbo och allt vad det nu kan tänkas vara. Som så många andra testat blev den sämre och sämre som gatbil men ändå inte direkt bra för bana. Okej, handen på hjärtat är det inga större fel på den som trackday bil och den är ändå körbar på gata, men den är ändå en lite tråkig kompromiss vars största brist på banan är att jag är för rädd om den. I huvudet finns det alltid att den är en av 42 svensksålda (6? med den färgen?) PSE. Och med befintlig setup går det lätt lite onödigt fort. Således föddes suget efter en bil att vara mindre rädd om. Och här kom BAGgen/Japanen (JDM STi) som tyvärr blev mer bekymmersam än vad jag orkade med samtidigt som jag pluggade >100% på högskolan. Även denna såldes (i delar), kanske dumt i efterhand då mycket godis hade varit kul att ha på lager. Kvar stod jag med en för fin bil för vinterkörning, grusvägar och på gränsen att jag vågar mig ut på bana. Lite för mycket effekt gör att man kommer upp i fart lite väl fort och tiden man pressar blir kortare dessutom. Lösningen blev då "back to basics", en till Impreza GT! Bilen i fråga: Inget för märkvärdigt. En 1998 års Impreza GT. En kaross med 20k mil under bältet som förra ägaren rostlagat och lackat om för några år sedan, ett till synes ordentligt jobb! Skavanker finns men ändå positivt intryck för en 20-åring, lagom så man inte skäms men ändå så man förhoppningsvis törs använda den. Motorn bytt mot en Legacy turbo-motor med uppskattningsvis 16000mil under bältet. Vad innebär detta: -Closed deck block, bra om jag jagat effekt -Oljekylda kolvar, sägs vara bra om bilen ska pressas -Center thrust bearing, vet inte vad det har för praktisk innebörd utom att det blir jobbigare om man vill ha en 2,5 vev i maskinen -"Är nog de sämst flödande topparna som sitter i en turbo-Subaru" påstås det För att åtgärda detta fick jag med topparna som hörde till bilen från början. Växellådan har rasat på bilen så nu sitter det en från en 99 (TY754?) som kanske eventuellt är något bättre, men förra ägaren hade även rasat en låda från en 01 så det är ju inte garanterat. På grund av den veka lådan har effekten hållits nere och så är tanken att det ska förbli. Den har FMIC, lite synd kan jag tycka men det får funka. :) Planer: Snart: - Se över el. Dimljusen funkar inte, belysningen till varvräknaren har slocknat och lite annat småpill. - Nya torkarblad, de som sitter är bedrövliga - Byta spolarvätskeburk till original - Byta tändstift och ev. tändkablar (någon som har åsikt om Bosch?) - Slänga ut stereon och slutsteget i skuffen - Byta backspegel (den är lite sprucken) - Undersöka avgassystemet, det låter lite otätt Framåt sommaren, när den PSEn är körbar, eventuellt: - Byta till original toppar - Byta kamremssats i samma veva - Montera fyrkolvsok från en nyare GT - Bromsslangar? - Ja vi får se vad som händer med mina sellholmben, hänger på Sellholms bedömning. "Sen" (=kanske aldrig): - Byta sprut till ett mappbart, link G4+ lockar - Rensa bilen på onödig inredning och försöka regga med bur - Plocka bort FMIC och köra med TMIC (original eller newage STi) Men målet är att köra mer än jag skruvar :) Hittills: Jag har tankat den och kört lite :) Skön känsla när man leker på ojämna grus-/isvägar och ojar sig över att det inte känns så snällt mot bilen när den knakar och skramlar för att sedan inse att det är precis detta jag har köpt den för :D Ska den "stukas" på något sätt är detta inspirationen http://universalrally.com/resources/P1000256.JPG https://c1.staticflickr.com/5/4141/4767436630_a4aee10bd9_b.jpg https://i.imgur.com/mTNx4Nf.jpg https://i.imgur.com/K99aCGV.jpg https://i.imgur.com/dkRLRyC.jpg https://i.imgur.com/A1sGuRk.jpg https://i.imgur.com/gQ5AtEV.jpg Men som sagt, köra mer än skruva, så det är högt osäkert om jag en närmar mig det stuket. Allt för denna gång! :) 1 2 3 4

      Startat av: Igge

    • 7,598
    • 59
    • för 1 år, 11 månader sedan

      Igge

Visar 16 ämnen - 1 till 15 (av totalt 190)
  • Du måste vara inloggad för att skapa nya ämnen.