- Detta ämne har 15 svar, 1,512 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 10 månader sedan av hogmark.
-
FörfattareInlägg
-
10 januari, 2003 kl. 12:16 #2011hogmarkDeltagare
Har nyligen bytt min LMM.
Efter det så laddar turbon som en sinuskurva på 3an, 4an å 5ans växel.
Den svajar ruskigt mjukt dock…
Den enda modden på bilen är för tillfället ett K/N öppet luftfilter.
Kan det vara solenoiden som behöver rengöras ?
Fast jag hade den isär för ca 2 mån sedan, och då va den helt ok.
Fan va jag hatar min verkstad… INGET kan de göra rätt !HJÄÄÄÄÄÄÄLP !!!
/Hogis
10 januari, 2003 kl. 21:03 #48566SecretAgentManDeltagareTypiskt overboostfenomen – skjuter den över 1 bar, för att sedan rasa, och svaja lite innan det stabiliseras?
Antingen pillar man med restriktorer och förspänning av wastegaten – eller så ordnar jag fram en “Dawes Device”.
🙂
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?10 januari, 2003 kl. 21:20 #48572hogmarkDeltagareLAST EDITED ON Jan-10-03 AT 10:20PM (GMT)
Jo, kanske… den svajar nog 2 till 3 gånger från 3.000 till 7.000 varv.
Hm, kan det vara så att Mr Block har pillat på restriktorn sedan tidiager tro 😉
FAN, jag har ju ingen turbotrycksmätare 🙁Men jag har ju inte haft detta problem tidigare ?!?
Det kom först nu då jag böt luftmassmätaren.
Och problemet upplevs inte på 1ans och 2ans växel.Vad kostar ett “Dawes Device” då ?
Och exakt vad gör det ?Thanks! /Hogis
11 januari, 2003 kl. 07:41 #48567SecretAgentManDeltagareJag tror inte att Blocken meckat med restriktorn – en fråga bara, hur vet du att det svajar så exakt utan att ha en laddtrycksmätare? 😀
Börja med att skaffa en sådan – och köp en BRA sådan – billigt skit som visar fel är ett bra sätt att ta livet av en motor (autometer är “billigt” och bra).
Dawesen är en blödventil (en som faktiskt fungerar otroligt bra) som används för att styra laddtrycket – den kostar ~800:-.
Har du bytt luftfilter och eventuellt avgassystem så har du ändrat förutsättningarna för original ecu…strul som det här får man ta helt enkelt.
🙂
Men börja med att ordna en laddtrycksmätare, utan den kan du inte justera in dawesen.
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?11 januari, 2003 kl. 08:08 #48569BlockenDeltagare>Hm, kan det vara så att Mr Block har pillat på restriktorn sedan
>tidiager tro 😉
***Nepp, har inte rört den!>FAN, jag har ju ingen turbotrycksmätare 🙁
***Då tycker jag att SGM ska få leverera en till dig!Trevlig helg Hogis!
/AB
11 januari, 2003 kl. 08:10 #48570BlockenDeltagare>
>>Hm, kan det vara så att Mr Block har pillat på restriktorn sedan
>>tidiager tro 😉
>***Nepp, har inte rört den!
>
>>FAN, jag har ju ingen turbotrycksmätare 🙁
>***Då tycker jag att SGM ska få leverera en till dig!
>
>Trevlig helg Hogis!
>
>/ABEdit: Leverera = sälja!
11 januari, 2003 kl. 14:54 #48573hogmarkDeltagareHur jag vet hur det svajar så exakt… det känns hur bra som helst !!!
Nej, det är BARA luftfiltret som är bytt.
Mr Blocks brölsystem är denmonterat…Men, hur kommer det sig att jag fick detta problem just när Uppsalas mest inkompetenta och nonchalanta bilfirma böt min luftmassmätare ?!?
(och servade bilen samtidigt, å böt tändstift)Vad kostar en sån där laddtrycksmätare du nämde då ?
Trevlig helg (och du med Mr Block).
/Hogis
Ps. Om jag kommer på nästa träff i Västerås, hänger du på då ?
Skall försöka om jag hinner, drar till NY nu på måndag, får se när jag åker hem.11 januari, 2003 kl. 22:02 #48571Subba555DeltagareKan också känna av ett svajande laddtryck när jag gasar upp från lite lägre varv på 3-5. Dock inte om accar fullt från 1-5. Kan detta justeras med en mappning med tex Ecu tek?
Detta har säkert tagits upp flera ggr men vad gör den här Dawes Devicen och hur fungerar den?
/Richard12 januari, 2003 kl. 16:21 #48579WasteGateDeltagareTjenare Hogis!
Vilken firma sköter servicen på din bil?
// Freddy
13 januari, 2003 kl. 00:16 #48574hogmarkDeltagareTja Freddy !
Det är BeÓs Bilservice, i Boländerna.
Mig veterligen så är dom den enda auktoriserade Subaruverkstaden i Uppsala ?!Jag skulle kunna rada upp minst 5 slarvfel de gjort de senaste halvåret med min bil. Så därför blir man ju lite suspekt mot dom när bilen går sämre när den varit inlämnad hos dom. De har ju inte direkt mitt förtroende !!! 😉
/Hogis
Ps. Är du intresserad av lite iskörning nån helg framöver då ?
13 januari, 2003 kl. 11:49 #48580WasteGateDeltagareBeÓs Bilservice sköter service på min bil också och jag har inte
haft några problem, snarare tvärtom, de har alltid skött sig bra.Tråkigt att du har haft strul med dom, man har ju inte så många
subba verkstäder att välja på i Uppsala. 😉Jag är klart sugen på iskörning i helgen om det blir nåt. 🙂
På lördag ska jag åka skidor så om dt ska bli når för min del
måste det bli på söndagen.// Freddy
20 januari, 2003 kl. 12:58 #48575hogmarkDeltagareJo, det är nog mycket det att jag haft otur.
Men de har varit rätt slarviga med småsaker.
De borde ju veta att vi “imprezaägare” är extra noga,
och därmed göra ett extra bra jobb… men icke 🙁De är ju snälla iaf… men det får ju inte min bil att gå bättre !!!
/Hogis
2 februari, 2003 kl. 20:37 #48576hogmarkDeltagareJAAAAAAAAA !
SAM, du hade rätt !
Öppet filter + original ECU = strulBytte tebax till originalbox/filter.
Nu laddar turbon jämt och lent som en bebisstjärt 🙂
Skönt att det bara va det…/Hogis
2 februari, 2003 kl. 21:20 #48568SecretAgentManDeltagareSicken överraskning… 😉
Moddar man får man ta konsekvenserna.I mitt fall är det en oändlig ström av påtvingade uppgraderingar när det rasar lite här och var. 😀
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?2 februari, 2003 kl. 21:30 #48578SubbaristDeltagareJävla tur för dig att din andra “subba” inte är en riktig subba då 😀 och snäll och förstående tös som min är, förutom då räkningarna ska betalas 😀
Subbarist javisst!
Rabattansvarig SSI
Den GRÜNE FARAN -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.