Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2072
    Henrik
    Deltagare

      Detta har skrivits om ett flertal ggr men jag tycker mig inte ha kunnat hitta ett tillfredställande svar..

      Är det någon som har provat att bara köra med Ecutek (resten original) på WRX (eller GT)? Vilka effekter kan man räkna med?

      Det närmaste svaret jag lyckats hitta på forumet är typ “det ger inte så mkt”, men jag vill helst kolla om nån har gjort det och ge ett bättre konkret svar om det går…
      Finns det någon negativ aspekt (förutom priset 🙂 ) om man bara skaffar Ecutek utan att fixa luftflödet samtidigt?

      Tacksam för svar!

      Mvh

      Henrik

      #49084
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Problemet med att ställa på en bil som har originalkatten direkt efter turbon är inte bara andnöd, utan också värme (som byggs framåt mot moroten).

        Enbart en laddtryckshöjning, med soppa och tändning justerad för detta kanske ger ~20-30 kusar, men frågan är hur länge man har det innan det börjar väsnas i motorn, och tändningen backas.

        🙂

        Se över avgassystemet först är mitt tips.

        /J

        Banträffsansvarig SSI
        Stolt ägare till Silverpilen

        #49098
        Manhood
        Deltagare

          LAST EDITED ON Mar-06-03 AT 05:17PM (GMT)
          LAST EDITED ON Mar-06-03 AT 05:17 PM (GMT)

          Min kompis satte på orginal avgassystem till besiktningen istället för ett 3″ utan katt hela vägen.

          Han har Ecutech 3

          Som bilen gick då, kanske inte så konstigt eftersom den är “mappad” med det andra avgaset. Men vi tyckte att den gick marginellt bättre än orginal Impreza.
          Har även hört av en annan att utan annan som hade Ecutech utan avgasssystem, han märkte ingen större skillnad från att den var orginal.

          Så satsa som Secret säger på ett avgas först o främst!

          /A

          #49093
          Henrik
          Deltagare

            Tack för ett vettigt svar!

            Då hoppar jag vidare om jag får…

            Det här med avgassystemet.
            Skulle någon kunna (pedagogiskt) förklara kortfattat hur allt hänger ihop?

            0.5 Cat-back, morot, slutburk, DP etc etc förkortningarna och synonymerna är många…översättning någon? 🙂

            1. Vilka delar ingår original (gärna i ordning från turbo och framåt tex)?

            2. Vilka delar bör finnas i ett “bra” system? Finns det någon medelväg som passar både en liten modifiering (->270 bhp) samt lite kraftigare (300+ bhp)?

            3. Whats the difference mellan originalkat och racekat? Att det är skillnad begriper jag med, men ungefär hur mycket? (både bhp och “hälsan” på motorn etc) Krav är att den går igenom besiktning. Ersätter EN racekat alla andra ev kats som finns original?

            4. Bör man (ur bilhälsans synpunkt) även skaffa bättre luftfilter i samband med byte av avgas? Eller går det utmärkt att ta det stegvis?

            Många frågor, men jag vore väldigt tacksam för svar (tror även andra uppskattar det också efter vad jag har sett i div trådar)

            Tack på förhand,

            Henrik (trim- och motornewbie) 😉

            #49097
            lunkan
            Deltagare

              Du blev bra sugen på att trimma efter åkturen va? Satsa på ett nytt system, filter o ECUTEK till o börja med sen är det bara o fortsätta med turbo,IC bensinpump o mycket mycket mer. Det är ju tyvärr inte så att man kan satsa alla pengar på motorn utan väghållningen behöver oxå uppgraderas när bilen blir rappare. Åk till banken o ta ut ett lån på huset 😉

              #49096
              Tengil
              Deltagare

                Jag hoppar också in lite.
                Om man gjort t.ex en Ecutek.

                Kan man lika lätt återställa motorn som den var innan då.Om man av någon anledning behöver det?

                #49088
                LegacyLarsa
                Keymaster

                  Börja med avgassystem och luftfilter, det är det billigaste sättet att få mer vrid ur grejerna.

                  /Larsa

                  #49091
                  Allan
                  Deltagare

                    Beror på ..

                    Vanligtvis så lämnar man in sin originalbox till för att få en modifierad (Tek2) tillbaka. Vill man behålla sin originalbox så tror jag man får pröjsa någonstans mellan 3-4000:-

                    Fördelen är då att man närsomhelst kan byta box mellan original och Tek2.

                    Smakar det så kostar det..

                    >Jag hoppar också in lite.
                    >Om man gjort t.ex en Ecutek.
                    >
                    >Kan man lika lätt återställa motorn som den var innan då.Om man av
                    >någon anledning behöver det?


                    I’m a cop and you will respect my authoritah!

                    #49086
                    OzO
                    Deltagare

                      1. Vilka delar ingår original (gärna i ordning från turbo och framåt tex)?

                      Från turbo och fram: Från cylindrarna går det rör på båda sidorna av motorn som leds ihop till ett rör som går till turbon. Kollektor eller headers har jag för mig att de heter. Och orginalheaders är inga dåliga prylar… möjligen kan man porta dessa, men det är knappt så det finns material att ta av.

                      Från turbo och bak: DP (=downpipe på engelska, fan vet på svenska) + mittenpipa + slutburk (=ljuddämpare). Det sitter en katalysator på DPn och en till på mittenpipan. Det sitter även en resonator på mittenpipan för att förhindra att det låter “BOOOOOOOOOOOOOM” inne i kupén.

                      2. Vilka delar bör finnas i ett “bra” system? Finns det någon medelväg som passar både en liten modifiering (->270 bhp) samt lite kraftigare (300+ bhp)?

                      Det som hindrar flödet mest är (enligt min mening) slutburken och DPn. Detta då finns kattar, “felbyggda” rörkopplingar och ljuddämpande material (allt för att klara diverse utsläppsregler, mm).

                      DPn är 2.5″ vid turbon och byggd på ett sånt sätt att den hindrar avgasflödet rejält genom att täppa till där wastegategaser strömmar ut eftersom dessa måste vända 90 grader och blanda sig med turbogaserna.

                      Byt DPn till ett med en 3″ kona eller ett med ett separatrör för wastegategaserna.

                      Slutburken är restriktiv vid höga varvtal men helt ok vid mellanregistret. Men jag skulle rekommendera byte till 2.5″ eller 3″ utblås.

                      Mittenpipan bör ha katt kvar, om man väljer en pipa med racekatt eller ej spelar nog en liten roll. Glöm inte ljuddämpning här för att slippa hörselskåpor! 🙂

                      Det pratas om att för mera vrid i mellanregistret men mindre hästkrafter vid höga varvtal skall man hålla sig till mindre diameter på rören, t.ex. 2.5″. Man vill ha mottryck. Vill man ha lite mindre vrid i mellanregistret och mer häst vid högre varvtal skall man sikta på 3″ (eller mer). Detta är generellt och beror också på vad man har gjort i övrigt.

                      Byta headers gör man huvudsakligen då man har fastnat i trimträsket! 😉 Eller om man vill ha bättre/snabbare gensvar vid gaspådrag. Ger inga stora hk-förbättringar…

                      Vilket avgassystem du än väljer, ta reda på hur rören har byggt, böjts och så. Och se till att det är lagligt… synd att bli stoppad och bötfälld på gatan eller hindrad i bandepån för att det låter för mycket… 😉

                      4. Bör man (ur bilhälsans synpunkt) även skaffa bättre luftfilter i samband med byte av avgas? Eller går det utmärkt att ta det stegvis?

                      Men behöver inte byta ur bilhälsans synpunkt men det vore synd att förbättra i en del för att sedan glömma resten i kedjan. Däremot behöver man inte skrota panelfilter och hoppa på konfilter för det. ITG panelfilter fungerar alldeles utmärkt t.ex.

                      Mina åsikter, inget facit… 😉

                      ________________________________________
                      http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
                      ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
                      “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

                      #49094
                      Henrik
                      Deltagare

                        Tack för ett bra svar!!

                        Trevligt att det finns folk som kan ta sig tid och förklara!

                        Det enda jag inte fick klart för mig (kanske jag som inte är läskunnig) är originalmittenpipan. Du skrev att den katten bör behållas, så långt är jag med.
                        Men bör den också bytas ut?

                        Sen har jag sett inlägg och färdiga system där det verkar blandas dimensioner..vad är det för vits att ha 5″ slutrör om resten är 3″?

                        mvh

                        Henrik

                        #49085
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Mittenröret med standardkatt kan man behålla (och komma genom besiktningen med), downpipen (röret från turbo och ned) bör bytas ut.

                          Större slutrör är bara en estetisk grej (naturligtvis kommer ett sugrör att vara en begränsning, men ni förstår vad jag menar).

                          🙂

                          /J

                          Banträffsansvarig SSI
                          Stolt ägare till Silverpilen

                          #49092
                          subarujohan
                          Deltagare

                            Är det någon som har en aning om
                            vart en orginal box kan kosta o
                            köpa???

                            /Subarujohan

                            #49087
                            OzO
                            Deltagare

                              >Sen har jag sett inlägg och färdiga system där det verkar blandas
                              >dimensioner..vad är det för vits att ha 5″ slutrör om resten är 3″?

                              Hmm, jag vet att jag har fått det förklarat för mig nån gång… oops, jag har glömt! 🙂 För jag undrar också…

                              Jag har t.ex. 3″ från turbomynningen som sen blir 2.5″ vid mittpipan och resten är sen 2.5″. Jag har funderingar på att byta mittpipan och slutburk till större dimension. Men detta betyder att dimensionerna t.ex. kommer att bli DP: 3″ -> 2.5″ + Mittpipa: 3″ + Slutburk: 4″. Alltså en “strypning” vid slutet på DPn och början på mittpipan… och sen “trumpetslut”… hmm…

                              Enlighten me! 🙂

                              ________________________________________
                              http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
                              ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
                              “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

                              #49095
                              Henrik
                              Deltagare

                                Är lite inne på nu ett komplett system från ferrita..3″ alt 2.5″ rakt igenom med racekat för 15 loppor (inkl allt). Efter att ha läst å hört (och pratat med ferrita) så har jag fått en känsla av att dom är kompetenta och har grymt bra system. Nån som är av annan uppfattning får gärna hoppa in och argumentera 🙂

                                Tänkte börja så, för att sedan gå vidare med luftfilter, sedan mappning. Man vill ju förlänga nöjet också..
                                När jag köpte pärlan var min första tanke att “wow – denna kommer jag aldrig att behöva trimma!!!” Det var i septemper förra året… Att jag nu är så himla sugen (spekulerade mest förut, mer på skoj) kan jag ju tacka lunkan för! Räckte att sitta passagerare i 15 min för att övertyga mig.

                                Återigen, tack för era förklaringar och råd.

                                mvh Henrik

                                #49089
                                LegacyLarsa
                                Keymaster

                                  >Sen har jag sett inlägg och färdiga system där det verkar blandas
                                  >dimensioner..vad är det för vits att ha 5″ slutrör om resten är 3″?

                                  >Hmm, jag vet att jag har fått det förklarat för mig nån gång… oops, jag har glömt! För jag undrar också…

                                  Jodå grabbar, så här är det, det är nämligen så att de som monterar såna stora slutrör, bor till största delen inärheten av skolor, för att alla småttingar ska tänka: en sån där bil ska jag ha när jag blir stor… ;);)

                                  /Larsa

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.