- Detta ämne har 19 svar, 1,450 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 9 månader sedan av Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
10 mars, 2003 kl. 16:27 #2079griml0ckDeltagare
Kan det bli några problem att bara byta filtret i original boxen? Funderar lite på o handla:
K & N panel filter
As an alternative, we can supply a direct replacement K & N panel filter to fit into the standard air box.GGS062 K&N replacement panel filter, all models
Har läst alla luftfilter trådar jag kunde hitta men man blir ju inte speciellt klok känns det som. Verkar som det beror helt på vilket filter man köper. Dom flesta som byter och fått problem verkar ju ha köpt konfilter.. men är dessa panel filter helt ofarliga då?
http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com10 mars, 2003 kl. 16:42 #49167NiklasDeltagareDet jag saknar är info från folk som kört torra/underhållsfria konfilter. Hörde att en standard Impreza med konfilter och 3″ går i 260km/h. Bara 3″ blir det ingen skillnad i topphastighet.
Får vänta och se vad min testförare Tengil säger om sitt Apexi filter. Köper ett sånt jag med om det funkar bra.http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg10 mars, 2003 kl. 16:45 #49168NiklasDeltagareProblemet med konfilter är väl att LMMen skakar sönder eller blir smutsig och “brinner upp”? Inte att motorn får in för mycket eller för lite luft. Ett nytt panelfilter lär inte orsaka några som hellst problem, så länge det inte är tätare än orginal – vilket det inte lär vara. 😉
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg10 mars, 2003 kl. 16:48 #49157skytiskapilenDeltagareOfarligt utbytesfilter finns inte. Du kan ju ha otur och paja LMM med allt orginal. Däremot tar du en mindre risk med ett bra panelfilter mot att du kör med konfilter. Att LMM går sönder är ju troligen pga en kombination (eller var sak för sig?) av olja, skakningar och genomsläpp av för stora partiklar. Ett torrt(eller lite inoljat) panelfilter minskar felorsakerna med minst 2/3 delar.
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –11 mars, 2003 kl. 03:45 #49161griml0ckDeltagareAjt.. kanske blir en satsning då 😀
http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com11 mars, 2003 kl. 07:34 #49163miguDeltagareUtbytesfilter = öppnare filter => större partiklar av föroreningar släpps in i motorn, eller? Hur mycket förkortar man motorns livslängd med ett öppnare filter, är det marginellt eller är det märkbart? Jag kommer i och för sig ihåg när italienska motorcyklar hade galler för förgasarna istället för luftfilter. Allting som var mindre än en gråsparv gick rätt in i motorn. Nu förväntas kanske en hoj inte hålla i 25000-30000 mil, så det gjorde kanske inte så mycket i det fallet…
11 mars, 2003 kl. 07:44 #49169NiklasDeltagareskytiskapilen: Är du säker på 2/3? Har du bevis…? 😉
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg11 mars, 2003 kl. 14:17 #49158skytiskapilenDeltagareHehe, gamlingen kanske måste förklara för Äljen…
1. Olja på LMM pga överinoljat filter.
2. Skakningar pga annan infästning än orginal, i värsta fall med stel anslutning istället för gummibälgen.
3. Genomsläpp av för stora partiklar.Om jag inte räknar helt fel så innebär ett torrt panelfilter att två av ovanstående tre eventuella felorsaker faller bort, eventuellt även nr 3. Alltså 2/3!
Jag vet, matematik i den högre skolan men nu är du väl med Skogens konung :D:P
Själv har jag tidigare kört med PiperX konfilter utan att rasa LMM och den uppfyller väl alla punkter, så man vet aldrig ändå…
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –11 mars, 2003 kl. 14:33 #49170NiklasDeltagareJaha, läste mig till att 2/3 av de rasade LMMerna var konfilter-relaterade… 😉
*muuh*
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg12 mars, 2003 kl. 20:24 #49165KabukimanDeltagareJag har kört med ett KN panelfilter nu i ett år och utan snorkeln.
Har funkat hur bra som helst, (Trots att jag laddat 1,7:)
Kör på ett sådant du.
Det ända man behöver tänka lite på är väll att när man tvättar det att inte ha för lite/mycket olja på det.12 mars, 2003 kl. 21:17 #49171NiklasDeltagareDå väljer jag hellre ett konfilter som man inte behöver tvätta och behandla. Med en bra montering skall LMMen klara sig.
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Regionsansvarig: Göteborg
13 mars, 2003 kl. 07:55 #49159skytiskapilenDeltagareGlöm inte att mata med kalluft och avgränsa mot värmen i motorrummet, annars är ett konfilter som tar luften under huven troligen sämre än originallösningen. Men det kanske bara ska vara korvmacks-showoff AD? :P:P
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –13 mars, 2003 kl. 08:47 #49172NiklasDeltagareEtt rör från fronten som leder bak luft är planerat om konfilter åker i. Samt en hemmagjord luftbox av något material. Jag till skillnad från vissa andra öppnar inte huven för att styla. Min bil är cool på utsidan… :p
*Jag vågar inte berätta vad jag tänker köpa för styling framöver*
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Regionsansvarig: Göteborg
13 mars, 2003 kl. 13:15 #49162griml0ckDeltagareLAST EDITED ON Mar-13-03 AT 02:16PM (GMT)
2000 posts äljen!! grattis? 😉edit: *lool* medan jag skrev de hann han posta 6 ggr!!
http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com13 mars, 2003 kl. 13:17 #49156SecretAgentManDeltagarejag öppnar huven för att kyla av motorn efter en halvtimme på banan jag… 😉 :p
Panelfilter från K&N och avsnorklad luftbox fungerar utomordentligt väl, att en bil med konfilter skulle göra 260 , något som en med standard box
inte skulle göra låter BLAHA.Man kan inte jämföra två bilar, det skall vara på samma bil, samma dag, under SAMMA förutsättningar – annars är jämförelsen JÄKLIGT irrelevant. 🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.