Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22204
    johan_j
    Deltagare

      Hej.
      Jag har rivit ner växellådan på
      min Subaru Legacy 2.0 turbo -92
      på grund av att det vart svårt att få i växlarna.
      Det börja med att 2an´s växel vart svår att få i, sen spred
      det sig till övriga växlar ungeför samtidigt som 2an vart
      omöjlig att få i.

      När man väl fått i en växel så är det inga missljud i lådan.

      Nu när jag har lådan nere på arbetsbänken så är det lite
      lättare att växla med den, men 2an krånglar, går trögt
      och “skrapar” när man tvingar i den.

      Så jag måste riva isär lådan och kolla vad det kan vara
      men det skulle underlätta om man hade en sprängskiss att
      gå efter.

      Om jag nu måste byta växellåda, vilka passar på min bil?
      måste det vara just tex den årsmodellen?
      Lådan heter : 2V-TY752VN1AA

      Tips på vad det kan vara för fel och vart man hittar en
      sprängskiss skulle uppskattas mycket.

      Mvh
      Johan

      #190724
      Wippe
      Deltagare
        #190722
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Det låter som trötta synkringar (skrapade det duktigt när 2:an skulle i?), men det låter samtidigt lite konstigt om det spred sig snabbt till de andra spraggarna.

          Vilken standard europalåda som helst passar faktiskt, GT av alla årsmodeller, och även några av WRX-lådorna med.

          Samma-lika.

          Att plocka isär är inget man gör utan seriösa verktyg och hjälp (press med diverse specialverktyg krävs).

          /J – har ev. en wrx-låda över i garaget från AdamK till salu, pm:a för detaljer.

          #190723
          Kvarnis
          Deltagare

            Tyvärr så är vekligenheten att om det strular så blir det fort dyrt att fixa synkringar m.m om man inte fixar det själv dvs.

            Sen så passar dom flesta lådorna så länge det är samma slut vxl

            #190725
            johan_j
            Deltagare

              Tack för alla svar.
              Det skrapar inget när man tvingar i växlarna så dåliga synkringar tror jag inte på.

              Jag har fått ner handboken som ni snällt postade här och
              jag ska göra ett seriöst försök att riva isär lådan.

              Inbillar mig att man inte behöver plocka isär mainshaft mm utan
              att man kan ta ut dom hela, bara så att man kommer åt växelförarna
              där jag tror att felet ligger.

              Mvh
              Johan

              #190726
              johan_j
              Deltagare

                Lådan är nu isärriven och felet är lokaliserat.

                Kolla denna länk om ni vill ha stor bild:
                img413.imageshack.us/my.php?image=img8732eh5 .jpg <-ta bort mellanslaget före .jpg (det krångla lite för mig) Detta fel förklarar hur felet med svåra växlingar "spred" sig till andra växlar, pga att ena sidan av föraren var av så hade den andra sidan slitits så pass att den låg lite förskjuten så att lådans dubbelväxlings skydd låg i lite. Så nu återstår bara att försöka hitta en ny "gaffel" och montera ihop lådan. En fråga, behövs det något speciellt klister/packning mellan lådhalvorna? tänkte pga den speciella oljan (kosta 700kr 4L !) vill inte ha läckage 🙂 Om det är nått annat jag ska tänka på i denna stund är ni välkomna att skriva här. Mvh Johan

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.