- Detta ämne har 7 svar, 1,803 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 10 månader sedan av OzO.
-
FörfattareInlägg
-
23 december, 2007 kl. 19:00 #22228SmittenDeltagare
Hej,
Ber om ursäkt om ni tycker jag inkräktar på Impreza siten för mycket, men bland svenska forum finns inte så mkt för oss som vill ha en kombi (vi delar dock plattform) 😉
Jag har en Forester med Sport Shift, det finns en strömbrytare som ändrar egenskaper på automaten, Sport och Hold. Frågan är vad Hold egentligen gör, sökt info på webben men har inte hittat något, någon som vet?
Hälsningar,
Thomas23 december, 2007 kl. 21:10 #190802BVS-RobbanDeltagareJag lägger en gissning att man kan låsa den på växlarna ? Tex om man drar släp kanske man inte vill att den skall växla ner några kugg så fort det blir uppförsbacke, eller om man ska dra upp båten kanske man inte vill att den kickar i tvåan efter hälften av slipen ?!
3 januari, 2008 kl. 17:10 #190799DawnDeltagareÄr det inte Hill Hold funktionen du menar då?
Ska tydligen hindra bilen från att rulla om man står i backe.3 januari, 2008 kl. 18:50 #190800GrizzlyBearDeltagareTrodde jag också först när jag läste rubriken 🙂
Jag vet att Subaru, iaf förr, hade något de kallade “Snow Hold” på automater. Det var en funktion som skulle underlätta körning i halt väglag. Den startade på 2:an bl.a. vet jag. Jag kan dock inte svära på att det är så på nyare bilar.
BVS-Robbans gissning tycker jag annars låter rätt rimlig.
4 januari, 2008 kl. 11:35 #190804NickeHDeltagareHild hold funktionen är väl automatiskt dvs om man har i drive så rullar bilen inte bakåt. Är väl inte meningen man ska behöva trycka på nån knappp eller så.
Låter som BVS-Robban har helt rätt i sitt inlägg.
4 januari, 2008 kl. 23:17 #190803.zipDeltagareÄr det inte Hill Hold funktionen du menar då?Ska tydligen hindra bilen från att rulla om man står i backe.
Heter inte den funktionen “Hill climb”?
Har för mig att i “våra/imprezans” säkringshållare så finns det en plats för just den säkringen där det står Hill climb om jag inte missminer mig. Antar att det är en säkringshållare som nästan alla Subarus har.//.zip
5 januari, 2008 kl. 00:34 #190801GrizzlyBearDeltagareNopp, den heter Hill Holder eftersom den “håller” bilen i uppförsbackar. Det har Subaru alltid kallat den.
Som NikeH skriver finns det ingen anledning att ha det på en automatväxlad bil då “Drive” har samma funktion ändå.
Lite kul är det att andra märken börjat apa efter Subaru med den funktionen nu. Subaru har haft det sen 80-talet men slutade med det för några år sedan har jag för mig. 🙁18 januari, 2008 kl. 12:54 #190798OzODeltagareHej,Ber om ursäkt om ni tycker jag inkräktar på Impreza siten för mycket, men bland svenska forum finns inte så mkt för oss som vill ha en kombi (vi delar dock plattform) ;-)Jag har en Forester med Sport Shift, det finns en strömbrytare som ändrar egenskaper på automaten, Sport och Hold. Frågan är vad Hold egentligen gör, sökt info på webben men har inte hittat något, någon som vet?Hälsningar,Thomas
Hold-knappen eller snö-knappen är till för att hindra bilen från att spinna från start. Bidrar till mjukare körstil. Utnyttjar vridet antar jag så man inte spinner och varvar på sö + is + mm…
Den kopplar bort 1:a växlen helt (så länge du inte kör med spaken i 1:an för då kommer du köra på 1:an).
Har du knappen intryckt och växelspaken i läge:
D – så startar man på 2:an och bilen försöker växla upp till 3:an och sen 4:an så fort den bara kan…
3 – så startar man på 2:an och bilen försöker växla upp till 3:an så fort den bara kan
2 – så startar man på 2:an och bilen fortsätter på 2:an tills soppan tar slut…Nån tipsar om att om man kör i stan eller håller sig under 80km/tim så ska man åka med Hold-knappen intryckt för att få så lite bensinförbrukning som möjligt, men jag vette 17… har inte funderat på påståendet eller testat själv…
/G
_____
::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | ::::: -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.