Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22232
    lasselille
    Deltagare

      Hej på er alla!
      Jag fick nyligen ett problem med min legasy 2,0 kombi -00.
      Den har hög/låg växel (manuell låda).
      När jag kör med konstant fart över 50, så kommer och går en obalans som även känns i ratten något. Det spelar alltså ingen roll om jag kör 70, 80, 90, 100 eller 110. Den kommer och försvinner likaså.
      Till saken hör att det luktar lite bränt om vänster bakhjul.
      När jag känner på skivan så är den nog lite hetare än övriga hjul.
      Dessutom är den så kraftlös. Plattan i botten gav ingen fartökning överhuvud taget när jag kör på 5:ans växel. Kopplar jag ur och gasar till verkar den pigg. Kan det kanske vara så att tändsystemet är trött? Service har det blivit dåligt med kanske dags att byta stift och lite andra saker.
      Sen har det börjat skramla mer och mer om avgassystemet. Jag har varit under och kännt men inget sitter löst. Det konstiga är att det blir tyst efter att bilen börjar bli varm. Vad kan detta bero på?
      Har någon förslag till lösning på dessa funderingar, så vore jag tacksam!

      MVH lasselille

      #190808
      b20mannen
      Deltagare

        Dags att renovera bromsarna. Så släpper den skivan bak som tydligen ligger på hela tiden.

        #190815
        lasselille
        Deltagare

          Tror du att det kan vara detta som kan kännas som obalans?
          Tänkte själv så för att det är 4wd. Kanske systemet vill kompensera på något mystiskt sätt eller?
          MVH/lasselille

          #190809
          b20mannen
          Deltagare

            Tror du att det kan vara detta som kan kännas som obalans?

            Tro mig – Åker du omkring med ett halvlåst hjul med överhettad bromsskiva så får du både obalans, svårt att hålla dig kvar på vintervägen, och känslan av svag bil. 😉

            Med renovera menar jag byta alla belägg, göra rent oken och byta glidpinnar och sånt, samt bromsvätskan, och med stor säkerhet byta samtliga bromsskivor.

            Har du otur så får du byta nåt eller ett par bromsok med.

            #190806
            Palm
            Deltagare

              Tror du att det kan vara detta som kan kännas som obalans?

              Tro mig – Åker du omkring med ett halvlåst hjul med överhettad bromsskiva så får du både obalans, svårt att hålla dig kvar på vintervägen, och känslan av svag bil. ;)Med renovera menar jag byta alla belägg, göra rent oken och byta glidpinnar och sånt, samt bromsvätskan, och med stor säkerhet byta samtliga bromsskivor.Har du otur så får du byta nåt eller ett par bromsok med.

              Instämmer, renovera bromsarna som kommer troligen de andra problemen försvinna.

              #190816
              lasselille
              Deltagare

                OK! Det har ni säkert rätt i. Jag får väl börja med detta, så får vi väl se vad som händer. Återkommer med svar senare, så övriga får veta om det är det här som skapar detta fenomen med obalans.
                Tack för tipsen, och återkom gärna med varför det skramlar om kall ljuddämpare. Det är alltså fram någonstans vid den främre burken närmast torpedväggen som det låter om.
                MVH/lasselille

                #190812
                IMPREZA FOREVER
                Deltagare

                  Lägger in en varning för en grejj till som händer om det fortsätts att köras!!
                  Bakhjulslagret!!! rasar omedelbumms iom att fettet bokstavligt talat
                  brinner upp i den heta miljön och utan det så blir det lätt 1-3 lusentappar till.

                  #190810
                  b20mannen
                  Deltagare

                    Angående skrammel, så har jag haft två skrammelkällor på min GT:

                    – Bakre ljuddämparen brukar skramla och ha sig då den rostar rätt friskt. Jag satte dit en rostfri japsdämp i stället.

                    – Plåtarna runt grenröret vid motorn, samt runt turbon brukar skramla. Mina plåtar var rätt så rostiga utan att skramla. Men plåten runt turbon hade en sån där spricka som brukar uppstå på grund av vibrationer. Nu blir det turbobandage i stället runt turbo och grenrör.

                    #190811
                    Desen
                    Deltagare

                      Det är alltså fram någonstans vid den främre burken närmast torpedväggen som det låter om.MVH/lasselille

                      Det är inte katalysatorn du menar?
                      Skyddsplåtarna runt katten brukar kunna lossa lite och skramla friskt, men skramlar den inifrån katten så betyder det ju att den är trasig inuti och måste bytas.

                      /Andreas, Skåne, Kristianstad

                      “The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

                      SS 2007 1.31.10 GT

                      #190817
                      lasselille
                      Deltagare

                        Hej igen och tack för tipsen!
                        Tråkigt nog så var det kanske inte bromsarna. Jag åkte någon mil här inne i stan i går och det var knappt fisjummet på någon utav hjulens bromsskivor (lite varmare fram än bak vilket ju är naturligt).
                        Nu kan det ju vara så att det lossat det som kärvade, eller…
                        Jag tror det skramlar från den lilla burken längst fram på avgassystemet tror jag. Svårt att säkert lokalisera då det endast låter en stund. Jag får väl låta besikta bilen och se hur den mår.
                        Kanske dom på besiktningen kan säga vilken/vilka hjul som verkar skumma också. Jag återkommer i frågan när jag vet svaren.
                        MVH/lasselille

                        #190814
                        HRJ
                        Deltagare

                          Hej!

                          Jag har ett likanden problem, bilen vibrerar en hel del mellan 100-120 km/h. Den går hur stabilt som helst i övrigt. Har provat att lägga på sommardäcken men det var samma resultat. Har precis bytt bromskivor fram samt balanserad om vinterhjulen, vibrationerna försvann inte.

                          Några idéer? Tacksam för all input.

                          #190813
                          bobban
                          Deltagare

                            jag har en legacy gt-b twinturbo ¨
                            hade värsta obalansen på framhjulen trådde det var däcken men icke.
                            drivknutarna höll på att skära det lustiga var att smörja fanns och damaskern var hel.
                            då det började blev det bara lite obalans efter att man kört i 100-130 på E4 i ca en timme
                            sedan blev det bara värre och värre
                            tjing bobban

                            #190818
                            lasselille
                            Deltagare

                              Hej igen alla vänliga forumdeltagare
                              Jag får väl börja med att tacka för alla förslag!
                              Ang. Skramel i avgassystemet så har det försvunnit av sig själv.
                              Det kommer kanske tillbaka någon gång i framtiden. Det verkar inte som att kat är dålig, för jag har nyligen besiktat och det blev med beröm godkänt för hela bilen. Skakningarna är fortfarande ett olöst mysterium. När jag kör med kärra så skakar det fortfarande. Men inte med husvagnen. Jag bytte nyligen däck och fälgar på släpet, så det är inte obalans i släpets däck som fortplantar sig till bilen. Men detta står jag ut med. Skumt är det i alla fall. Har kört detta släp med andra bilar, då skakar det inte.
                              MVH Lasselille

                              #190807
                              GrizzlyBear
                              Deltagare

                                Att värmeplåtarna runt avgassystemet börjar skramla är väl mer eller mindre standard på alla bilar efter några år. Så där har du troligen orsaken till skramlet.

                                Ang. vibrationerna; har du lyft bilen och kollat under? Om det är bromsarna som ligger an på något hjul kan du ta reda på genom att hitta en OK-mack med lyftar som låter hjulen hänga fritt och sedan snurra på däcken ett efter ett och se om någon rullar trögare än de övriga.
                                Annars är det bara att rycka och slita i allt som har med bakvagn och framvagn att göra för att se att inget sitter löst. Hörde om en som hade liknade problem som dig och det visade sig vara en bult i bakvagnen som gått av.

                                #190819
                                lasselille
                                Deltagare

                                  Tack för tipset!
                                  Den ska upp på bockar under sommaren för lite rostskyddsbehandling.
                                  Ska försöka titta lite närmare då!
                                  Ha en fin semester!
                                  MVH lasselille

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.