Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22279
    rallymarkus
    Deltagare

      Japp har nu pärlan i garaget på service
      ska byta kamrem med alla delar till så då några frågor..
      Ni som bytt är det värt o ta bort kylaren för bättre åtkomlighet?
      Vad är det för glykol i subaru?
      Vad ska man ha för olja i vxl lådan mängd?
      Bakaxel? mängd?
      vad är det som brukar fixas vid denna service?
      (japp min instruktionsbok är borta)
      tacksam för svar mvh markus jokkmokk

      #190967
      Manor
      Deltagare

        Tjenare Markus !

        Ja, egenligen meckar jag ju inte själv…så det blir bara lite småtips från coachen ;-).

        Verkstaden monterar ner kylaren innan kamremsbyte, så det verkar vara ett hett tips.

        Ingen aning vilken glykol det ska vara i, men det bör du kunna fråga närmaste Subaruverkstad om.

        Jag passade på att bytta spännarna och vattenpumpen när allt ändå är blottat. Detta byttes inte vid 10000-mila utan då räckte det med kamremmen på min bil.

        Jag satsade på bättre olja denna gång i växellåda och bakaxel (Redline Light…) hette den typ. Det ångrar jag inte en sekund då jag tycker att hela transmissionen är tystare nu. Det kanske är “tron som försätter berg” vad vet jag. Oljemängd har jag dock ingen pejl på.

        Tändstift byts var 10000 mil så även dessa bör bytas, luftfilter, broms/kopplingsvätskan byts…och kylslangarna kontrolleras så att det inte har spricor. Kanske byts även generator och AC-remarna, det vet jag tyvärr inte.

        Hur som haver så lade jag ut runt 14000:- på denna service, men det är det värt.

        #190969
        rallymarkus
        Deltagare

          ja visst ja stiften var de ju också…
          men allt som har med remmen att göra byter jag..
          blir j även byte kylarvätska då i samband me att kylaren monteras ner..
          men servoolja?
          bromsoljan tänkte jag ta o byta också fast de blir nog i samband me att man monterar tillbaks v däcken..
          men visst är det likadan olja i vxl lådan o bakaxeln?
          mängden e ju inte så viktigt de finns ju markringar…
          min service kommer kosta ca 7000kr med allt…
          fast nackdelen e ju att de inte blir stämpel, men alla kvitton har man ju kvar..

          #190968
          Manor
          Deltagare

            Ja, jag tror att det är samma olja i växellådan och bakaxeln.
            Ta en fundering på ett byte av vattenpumpen också om den inte varit bytt tidigare. Jag läste ett tips om det i någon tråd på forumet.

            #190970
            rallymarkus
            Deltagare

              givet så byter ja även vattenpump.. men stiften e bytta för 4tusen mil sen så dom åker ja nog på en stund till..
              har börjat meka i bilen men de finns en stämpel på 20tusenmila servicen men de står ej vad som e gjort… måste slå firman där nere en signal.., men jag byter allt ändå..

              #190971
              rallymarkus
              Deltagare

                nä de stämde verkstaden har endast gkort oljesrvice vid 20tusen mil o inte de som behövdes…
                så nu fortsätter mekandet så man får se hur de slutar..
                men de verkar som att jag åker på att byta vänster ventilkåpspackning också..

                #190972
                rallymarkus
                Deltagare

                  men fram o bakaxeln räcker ju med en bra 75/90 olja egentligen.. vi är lite begränsade i utbudet i jokkmokk….
                  läste nånstans om momentdragning av rullarna till kamremmen…

                  #190973
                  rallymarkus
                  Deltagare

                    dublettpost

                    #190974
                    rallymarkus
                    Deltagare

                      japp remmen e bytt nu väntar jag bara på en ny termostat och motorvärmaren, sen blir den klar på de området bara lite oljebyten sen:)
                      Var faktiskt rätt så enkelt o byta kamrem och ventilkåpspackning, inte så besvärligt som jag trodde.
                      det verkar ju ändå vara rätt så genomtänkta bilar faktiskt lättare än man tror o meka i
                      :+

                      nu blir de bara o byta lite oljor sen e den igång igen, men nu vart ja sugen o bygga nytt avgassystem 🙂
                      saknar o höra boxerljudet

                      på tal om hjulen till kamremmen så byttes allt..
                      kugghjulet var helt slut…. bara rasslade..
                      det enda som var bra var egentligen vattenpumpen..
                      men den har bara rullat 11tusen mil..

                      sen fick jag även byta lagret till ac remmens spännhjul de var helt slut..

                      #190975
                      Mumin
                      Deltagare

                        glykol 50/50 blandning. växel låda + bakaxel samma olja.

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.