- Detta ämne har 5 svar, 2,506 deltagare, och uppdaterades senast för 23 år, 6 månader sedan av OzO.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2001 kl. 10:12 #225TomasEDeltagare
Tjena hej tänkte be er om lite råd och tips tänker köpa en impreza turbo..så vad ska man se upp med?? fel?? brister??..osv osv.,.jaja säg inte att det inte finns några fel 🙂 alla bilar har det 🙂 :-),,
samt den stora prodrive vingen går den igenom beskitningen????
11 juni, 2001 kl. 11:36 #36333OzODeltagareFinns inga fel! 😛 😉
Beror lite på om du skall köpa ny eller begagnad. Vilken årsmodell kikar du på?
______________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif The Blue Pile of…11 juni, 2001 kl. 12:00 #36336TomasEDeltagareårsmodell 98-00…vill bara ha lite tips på saker man bör kolla..utöver det man kollar på alla bilar
12 juni, 2001 kl. 08:07 #36335ToniDeltagareMed risk att få någon irriterad så skulle jag personligen akta mig för en bil som var chipstrimmad eller har kon-luftfilter. De mesta andra “förbättringar” (förutom rena hembyggen) känns ganska säkra och gör ju ofta en bra bil ännu bättre. Se ändå alltid till att få med originalprylar om bilen är moddad så kan du återställa den till original i värsta fall om något dåligt skulle vara gjort med den.
Sen skulle jag såklart kolla koppling, växellåda extra noga. Inte för att det är dålig kvalitet, men för att det ändå är en prestandabil vi talar om som ibland också körs hårt.
I övrigt är det nog faktiskt så enligt Svensk Bilprovning och ägarna att det är en förvånansvärt felfri bil!12 juni, 2001 kl. 08:52 #36337TomasEDeltagareoki..tja..får väl ta en testa den och se hur den känns..den är helt orginal 🙂
kul bil verkar det ju vara 😉12 juni, 2001 kl. 21:39 #36334OzODeltagareSäger en sak först – SERVICEBOK, SERVICEBOK, SERVICEBOK! Bilens hela historia skall finnas dokumenterad där. Nu är Subarus i allmänhet en bra servad bil i och med fri service de första 3 åren.
Hittade Teknikens Värld Nr.5 2001-03 hemma. Där finns 3,5 sidor om att köpa/äga begagnad Impreza (dom testar en 98:a). Skulle kunna skriva ut hela artikeln men väljer ut lite delar. Det dom (obs! Dom, inte jag) lyfter fram i artikeln är:
- Klonkande bakvagn – Vanligt men inte farligt. Styvare bussningar kan vara lösning. Lite ljud här och var (från inredning t.ex.) är bara att acceptera.
- Koppling – då bilen är kall kan kopplingen darra lite. Kopplingen är en av de första delar som ryker i en “hårdkörd” bil.
- Luftfilter – sitter det ett icke-orginal luftfilter skall man vara medveten om att luftmängdsmätaren kan ryka speciellt om det sitter ett dåligt monterat konfilter (detta är dock ej bevisat)
- Ljus – Orginalheljusen är helkassa och bör kompletteras med extra ljus. Byte av glödlampor är ej att rekommendera då reflektorn kan smälta
- Dyra delar och service – 10000-mila service (byte av kamrem) går på 8500-9500 kr. 5000-mila service går på cirka 4000 kr. Delar är dyra men dock hållbara.
- Trimvarning – En trimmad bil skall vara rätt trimmad! 😉
Förändringar genom åren
1997
– Kompletterande rostskydd
– bättre stolar
– ny stil på motorhuv + front
– grövre krängningshämmare bak
– uppgraderad motor med bl.a. lågfriktionskolvar och en mindre men mer responsiv turbo
– Vrid ökade från 270 Nm till 290 Nm
– Krockkudde för passagerare1998
– Lite bättre kvalitetskänsla i inredningen
– Vita mätartavlor
– Momo läderratt (läder även på handbroms och växelspak)
– 15 -> 16 tums hjul1999
– Bättre stoppning i stolarna
– Intrumentpanelen ändrade form
– 4-kolvsok och ventilation i bakre skivor
– Större vinge
– Hårdare fjädring
– Ny beteckning på motor med 218 hk (mot 211 hk förut)
– Fri service 3 år/5000 mil2000
– 6-ekrade aluminiumfälgar (tidigare 5)
– Ytterspeglar och dörrhandtag lackade i bilens färg
– Intervall för torkarna justerbar
– Fjärrstyrning av centrallås standard
– Värma i framstolarnaHoppas det var lite hjälp.
______________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif The Blue Pile of… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.