SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Val av DP?!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2279
    Janne248
    Deltagare

      Vintern närmar sig och planer inför våren smids.
      Har suttit och läst lite gamla trådar om olika DP’s.
      Men nu några frågor/funderingar.

      * Vilken DP skall man välja? Har Blitz Nür Spec R som resterande avgassystem. Har det nån betydelse?

      * Magnex, HKS, Scobbysport, Scoobymaninas ”no-name”, …. finns det fler?

      * Är HKS i rostfritt? (Har fått för mig att deras system INTE är det.

      * Värmesköld för Turbo skall vara kvar då man har orginal TMIC. men kan behövas klippas?

      * Kan man be tex Ferrita eller Raka rör montera in en Racecat på raka delen på slutet på DPn? Är den raka biten tillräkligt lång? Eller skall man be dito företag kapa Blitz mellanröret och montera racecaten där?

      Som sagt funderingar inför våren…….
      Nån som har nån bra idé…..svara gärna!

      PS tycker iaf att scoobymanias är snygg, polerat rostfritt http://www.scoobymania.co.uk/prodimgs/smzorst1.jpg DS

      #50770
      Niklas
      Deltagare
        #50771
        Niklas
        Deltagare

          * Vilken DP skall man välja? Har Blitz Nür Spec R som resterande avgassystem. Har det nån betydelse?

          Det beror lite på vilken effekt du tänker plocka ur motorn. Om du siktar på max 300-350 så räcker det med 2.5″ avgas – dvs en downpipe som går från 3″ ner till 2.5″ som bla Magnex.

          * Magnex, HKS, Scobbysport, Scoobymaninas ”no-name”, …

          Jag tror alla har en egen åsikt om vilken downpipe man skall ha, precis som färg på bilen och fälgar. Det som är mest intressant är om man skall ha en twin eller en openneck samt hur det är med passformen. Har hört att man kan behöva hamra på Magnex röret för att få det att passa, men de har kanske fixat det (konstruktionsfel).

          * Är HKS i rostfritt? (Har fått för mig att deras system INTE är det.

          Har hört att de inte är det. En annan grej jag hört om HKS är att den har lite dålig design där wastegaten öppnar.

          * Värmesköld för Turbo skall vara kvar då man har orginal TMIC. men kan behövas klippas?

          Man kan använda värmebandage istället för värmesköld. Om jag inte minns helt fel på monterade Strat bandage på sin downpipe under sommaren.

          * Kan man be tex Ferrita eller Raka rör montera in en Racecat på raka delen på slutet på DPn? Är den raka biten tillräkligt lång? Eller skall man be dito företag kapa Blitz mellanröret och montera racecaten där?

          Sitter där en katt orginal skall det väl inte vara några problem med att få plats med en katt där om du byter. Dock kan det bli trångt om du har en twin. Open neck lämpar sig kanske bättre.

          #50772
          Niklas
          Deltagare

            Följdfråga på att sätta katt på downpipen:

            * Måste man ha en katt på downpipen? Klarar inte den som sitter på mellanröret att få ner siffrorna?

            #50769
            Micke81
            Deltagare

              Jag har HKS med insvetsad racekat, det fungerar kanon!

              /Micke

              #50765
              Janne248
              Deltagare

                >* Måste man ha en katt på downpipen? Klarar inte den som
                >sitter på mellanröret att få ner siffrorna?

                Men lilla Alien, jag skrev att jag hade Blitz Nür Spec R.
                Alltså har jag Blitz mellan rör UTAN kat. Vill inte monterat tillbaka orginal röret…vill väl ha rostfritt hela vägen.

                #50773
                Niklas
                Deltagare

                  I ditt fall ja, men i mitt då?

                  #50766
                  Janne248
                  Deltagare

                    >Jag har HKS med insvetsad racekat, det fungerar kanon!

                    Micke, vart sitter racekaten? Nere under bilen? Eller längre upp?

                    #50767
                    Janne248
                    Deltagare

                      I ditt fall räcker det med orginal mellanrör för att klara bilprovningens test om du har varm motor.

                      #50768
                      dlehtihet
                      Deltagare

                        med ”flygande siffror” (dvs den klarar av endast en mellan kat klockrent hos SBP).

                        M v h

                        Danne

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.