Skarven mellan främrerör och resten(flänsen) väser lite och jag åkte snällt in till Subaruhandlaren för att hämta en ny men….. den säljs bara komplett med främre rör inklusive kat…!!!!
Skämtar du med mig, sa jag, men han stod på sig! Är det så och, i så fall, är det någon som har eliminerat den flänsen som sitter original och monterat stumt ??
Det billigaste måste ju vara o handla en orginal downpipe från en GT. Såna finns ju till salu på forumet med ojämna mellanrum. Det är ju sama lika rör på en Type R och en Gt. Det enda som skiljer sig är sista burken.
Menar du grenrör och up-pipe, *innan* turbon, eller downpipe *efter* turbon?
grenrörets anslutning mot up-pipe’n är en svag länk eftersom den bara har 2 bultar.
En lösning är att köpa eftermarknads-grenrör med 3 bultad fläns mot up-pipe.
Ett annat att köpa beggat.
Jag har då inget flexrör på min original downpipe? Måste sitta på original catback isf? Satt ett flexrör på mitt invidia catback jag hade innan men nu blir det stumt med nya avgaset.
Flexrör på avgassystemet är mer viktigt på bilar med tvärställd motor, en längsmonterad motor får inte lika mycket rörelse i den riktningen.
Ni har rätt, inget flexrör utan en fläns med fläta i. Sitter efter det främre röret, dvs där de raka delarna tar vid efter värmeskyddet runt katten. En stor fläns med fjäderbelastade bultar(2) och det läcker synligt. Jag får ta och dela på det och hitta någon fläta som passar men det verkar ju osannolikt att inte Subaru har en !
/Mvh Per
Författare
Inlägg
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.