› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vilken typ av glykol?
- Detta ämne har 11 svar, 2,360 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
Palm.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2010 kl. 16:28 #23065
Sternborn
Deltagareundrar vilken typ av glykol man kan ha i en impreza gt? jag ska nämligen åka till jobbet alldeles snart och byta kamremmen på min GT och kommer ta bort kylaren för att underlätta bytet..
men vi har både röd och blå glykol på jobbet men det är ju blå glykol i nu men jag vet att den röda är bättre(behöver inte bytas lika ofta som den blå)
men samtidigt vet jag att man inte kan ha vilken typ av glykol som helst i alla bilar..vore bra med ett snabbt svar då jag åker till jobbet strax 🙂
8 april, 2010 kl. 17:41 #199489specialized
Deltagareundrar vilken typ av glykol man kan ha i en impreza gt? jag ska nämligen åka till jobbet alldeles snart och byta kamremmen på min GT och kommer ta bort kylaren för att underlätta bytet..
men vi har både röd och blå glykol på jobbet men det är ju blå glykol i nu men jag vet att den röda är bättre(behöver inte bytas lika ofta som den blå)
men samtidigt vet jag att man inte kan ha vilken typ av glykol som helst i alla bilar..vore bra med ett snabbt svar då jag åker till jobbet strax 🙂
Man ska ju inte blanda,
men sköljer du genom hela systemet om du byter så är det inga problem.
Jag åker med den röda numera, åkte tidigare med blå 🙂8 april, 2010 kl. 19:42 #199491Turbovin
DeltagareÅ jag åker med pissgul, köpte Peaks dyra variant 🙂
9 april, 2010 kl. 08:55 #199490Bodyshot
DeltagareKikade lite på sådan blå glykol som ska kyla 25% bättre, är det skit eller är det något att ha? vad är det värsta man kan peta i?
9 april, 2010 kl. 18:08 #199487Manor
DeltagareDen som innehåller propylen (tror jag det heter) använder de på Fürstenhoffs Motor åtminstone. Finns att köpa färdigblandad på den lokala OK/Q8 macken.
Det verkar svårt att gå på olika färger…enligt uppgift så kan olika färger användas beroende på tillverkare.
20 juni, 2010 kl. 13:26 #199495Snofi
DeltagareBumpar denna tråd då jag ska fylla glykol nu.
Vad ska jag ha ;P när jag tog ut det gamla hade det en färg av svart/mörkblå och bilen var servad vid Furstenhoff vid 10k mil.
Vid 10k mil byter man vätskan i kylaren va? så då borde det vara samma som Manor pratar om?/Stoffe
20 juni, 2010 kl. 17:53 #199494Fricke.w
DeltagareHar inte så mycket med era frågor att göra kanske, men vill ändå höja ett varningens finger för audi och wvs röda glykol, var med om att en gammal jobbar kompis, som hade en audi med vanlig blå glykol, gick över till den nyare röda glykolen på sin bil, och den nya röda glykolen åt upp varenda packning i hans motor, började även pissa ur kylar slangarna, så kan ju i och för sig ha blivit någon rektion mellan den blåa och röda glykolen, om de var så att de fanns kvar gammal glykol i systemet, men ha de i åtanke i alla fall. 🙂
MVH
Fredrik20 juni, 2010 kl. 18:30 #199488Manor
DeltagareBumpar denna tråd då jag ska fylla glykol nu.
Vad ska jag ha ;P när jag tog ut det gamla hade det en färg av svart/mörkblå och bilen var servad vid Furstenhoff vid 10k mil.
Vid 10k mil byter man vätskan i kylaren va? så då borde det vara samma som Manor pratar om?/Stoffe
Den som innehåller propylen (tror jag det heter) använder de på Fürstenhoffs Motor åtminstone. Kolla med dem först ändå, så att det inte blir något knas.
20 juni, 2010 kl. 19:27 #199496Snofi
DeltagareDen som innehåller propylen (tror jag det heter) använder de på Fürstenhoffs Motor åtminstone. Kolla med dem först ändå, så att det inte blir något knas.
Ok, slänger iväg ett samtal imorgon ;P
20 juni, 2010 kl. 19:46 #199492Turbovin
DeltagareBästa är ju att spola ur systemet ordentligt med termostaten bortplockad för att inte olika sorter ska ”skära” sig.
20 juni, 2010 kl. 20:21 #199493Mumin
DeltagareJag kör med röd blandbar glykol men som sagt jag har ju bytt 4 gånger i år redan haha 😀
21 juni, 2010 kl. 19:07 #199486Palm
DeltagareKör också med röd glykol sedan några år, nu kanske det skiljer men när den röda glykolen kom så gällde det som tumregel att man kan fylla på med den röda om man skulle behöva då den blandar sig men inte tvärt om dvs har du röd glykol kan du inte toppa upp med grön.
Den röda är en en nyare forumla och är snällare mot aluminium och det är ju bra för våra kärror 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
