SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vilken typ av glykol?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23065
    Sternborn
    Deltagare

      undrar vilken typ av glykol man kan ha i en impreza gt? jag ska nämligen åka till jobbet alldeles snart och byta kamremmen på min GT och kommer ta bort kylaren för att underlätta bytet..
      men vi har både röd och blå glykol på jobbet men det är ju blå glykol i nu men jag vet att den röda är bättre(behöver inte bytas lika ofta som den blå)
      men samtidigt vet jag att man inte kan ha vilken typ av glykol som helst i alla bilar..

      vore bra med ett snabbt svar då jag åker till jobbet strax 🙂

      #199489
      specialized
      Deltagare

        undrar vilken typ av glykol man kan ha i en impreza gt? jag ska nämligen åka till jobbet alldeles snart och byta kamremmen på min GT och kommer ta bort kylaren för att underlätta bytet..
        men vi har både röd och blå glykol på jobbet men det är ju blå glykol i nu men jag vet att den röda är bättre(behöver inte bytas lika ofta som den blå)
        men samtidigt vet jag att man inte kan ha vilken typ av glykol som helst i alla bilar..

        vore bra med ett snabbt svar då jag åker till jobbet strax 🙂

        Man ska ju inte blanda,
        men sköljer du genom hela systemet om du byter så är det inga problem.
        Jag åker med den röda numera, åkte tidigare med blå 🙂

        #199491
        Turbovin
        Deltagare

          Å jag åker med pissgul, köpte Peaks dyra variant 🙂

          #199490
          Bodyshot
          Deltagare

            Kikade lite på sådan blå glykol som ska kyla 25% bättre, är det skit eller är det något att ha? vad är det värsta man kan peta i?

            #199487
            Manor
            Deltagare

              Den som innehåller propylen (tror jag det heter) använder de på Fürstenhoffs Motor åtminstone. Finns att köpa färdigblandad på den lokala OK/Q8 macken.

              Det verkar svårt att gå på olika färger…enligt uppgift så kan olika färger användas beroende på tillverkare.

              #199495
              Snofi
              Deltagare

                Bumpar denna tråd då jag ska fylla glykol nu.
                Vad ska jag ha ;P när jag tog ut det gamla hade det en färg av svart/mörkblå och bilen var servad vid Furstenhoff vid 10k mil.
                Vid 10k mil byter man vätskan i kylaren va? så då borde det vara samma som Manor pratar om?

                /Stoffe

                #199494
                Fricke.w
                Deltagare

                  Har inte så mycket med era frågor att göra kanske, men vill ändå höja ett varningens finger för audi och wvs röda glykol, var med om att en gammal jobbar kompis, som hade en audi med vanlig blå glykol, gick över till den nyare röda glykolen på sin bil, och den nya röda glykolen åt upp varenda packning i hans motor, började även pissa ur kylar slangarna, så kan ju i och för sig ha blivit någon rektion mellan den blåa och röda glykolen, om de var så att de fanns kvar gammal glykol i systemet, men ha de i åtanke i alla fall. 🙂

                  MVH
                  Fredrik

                  #199488
                  Manor
                  Deltagare

                    Bumpar denna tråd då jag ska fylla glykol nu.
                    Vad ska jag ha ;P när jag tog ut det gamla hade det en färg av svart/mörkblå och bilen var servad vid Furstenhoff vid 10k mil.
                    Vid 10k mil byter man vätskan i kylaren va? så då borde det vara samma som Manor pratar om?

                    /Stoffe

                    Den som innehåller propylen (tror jag det heter) använder de på Fürstenhoffs Motor åtminstone. Kolla med dem först ändå, så att det inte blir något knas.

                    #199496
                    Snofi
                    Deltagare

                      Den som innehåller propylen (tror jag det heter) använder de på Fürstenhoffs Motor åtminstone. Kolla med dem först ändå, så att det inte blir något knas.

                      Ok, slänger iväg ett samtal imorgon ;P

                      #199492
                      Turbovin
                      Deltagare

                        Bästa är ju att spola ur systemet ordentligt med termostaten bortplockad för att inte olika sorter ska ”skära” sig.

                        #199493
                        Mumin
                        Deltagare

                          Jag kör med röd blandbar glykol men som sagt jag har ju bytt 4 gånger i år redan haha 😀

                          #199486
                          Palm
                          Deltagare

                            Kör också med röd glykol sedan några år, nu kanske det skiljer men när den röda glykolen kom så gällde det som tumregel att man kan fylla på med den röda om man skulle behöva då den blandar sig men inte tvärt om dvs har du röd glykol kan du inte toppa upp med grön.

                            Den röda är en en nyare forumla och är snällare mot aluminium och det är ju bra för våra kärror 🙂

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.