› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Antal bultar som håller vxllådan GT 99
- Detta ämne har 10 svar, 1,111 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
Tobbster.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2010 kl. 21:53 #23265
Tobbster
DeltagareJag håller på att plocka ur motorn ur min GT 99 och det går just nu så där.
Motorn är helt lös men vxllådan vill inte släppa. Har fått bort samanlagt 6 bultar och 2 muttrar, samt armen till urtrampningsgaffeln. Har jag glömt något eller är det bara så att det är styrpinnarna som kärvar?
Någon som har tips på hur man ska göra för att få den att släppa på ett enkelt sätt?
/Tobbe
4 maj, 2010 kl. 17:38 #201654Mumin
DeltagareJag håller på att plocka ur motorn ur min GT 99 och det går just nu så där.
Motorn är helt lös men vxllådan vill inte släppa. Har fått bort samanlagt 6 bultar och 2 muttrar, samt armen till urtrampningsgaffeln. Har jag glömt något eller är det bara så att det är styrpinnarna som kärvar?
Någon som har tips på hur man ska göra för att få den att släppa på ett enkelt sätt?
/Tobbe
Titta runt och om inga bultar är kvar så ta i! Spätt kan vara att rekomendera..
4 maj, 2010 kl. 17:54 #201660Håenström
DeltagareStyrpinnarna kan sitta fast som fan,du kan knacka in styrpinnarna så släpper de lättare.
4 maj, 2010 kl. 20:52 #201656Tobbster
DeltagareStyrpinnarna kan sitta fast som fan,du kan knacka in styrpinnarna så släpper de lättare.
Ah, det där lät som en plan. Det ska jag ta och testa.
Jäkla svårt att komma åt, finns som inget ställe att bryta alls.
/Tobbe
4 maj, 2010 kl. 21:27 #201655Sternborn
DeltagareSlå in egget på en kniv i springan mellan låda och motor, alltså inte med knivspetsen utan lägg ner bladet mot springan så man får ner det på en bredare yta.. sen när du fått en lite större springa så får du lätt ner ett spett 🙂
Jag hade problem med detta när jag skulle riva ur motorn på en polares WRX5 maj, 2010 kl. 06:19 #201657Tobbster
DeltagareSlå in egget på en kniv i springan mellan låda och motor, alltså inte med knivspetsen utan lägg ner bladet mot springan så man får ner det på en bredare yta.. sen när du fått en lite större springa så får du lätt ner ett spett 🙂
Jag hade problem med detta när jag skulle riva ur motorn på en polares WRXDetta har jag testat, utan att lyckas. Ska ge mig på styrpinnarna först och sen blir det att ta till kniven.
Nu ska den jävlen ur.
5 maj, 2010 kl. 08:17 #201653GT99
Deltagarehade samma problem och fick inte isär lådan och motorn.
Sprayade på rikligt med wd40 och lät det stå en natt dagen efter trillade den isär bara av att vicka lite på lådan.5 maj, 2010 kl. 14:51 #201658Tobbster
DeltagareDen är indränkt i WD40. 🙂
5 maj, 2010 kl. 15:19 #201651SecretAgentMan
DeltagareIbland behöver man palla upp motorn lite i framkant (domkraft på grenröret), motorfästena sitter bakom motorns tyngdpunkt, den vill tippa framåt…det nyper fast styrpinnarna, och ingående axel i kopplingslamellen.
Rakt ur minnet låter det som du fixat allt annat.
En kniv i skarven och lite lagom misshandel gör underverk. 😀
Med ”armen till urtrampningsgaffeln” antar jag att du menar den grova axeln? 🙂
5 maj, 2010 kl. 16:16 #201652Kvarnis
DeltagareKniv är bra vekt i bland.
Huggmejsel och vips så är dom isär 🙂
Den man inte löser med våld, löser man med mer våld å de ä sant de 😀Å glöm inte axeltapen som håller i kopplingsgaffeln bara
5 maj, 2010 kl. 21:14 #201659Tobbster
DeltagareKniv är bra vekt i bland.
Huggmejsel och vips så är dom isär 🙂
Den man inte löser med våld, löser man med mer våld å de ä sant de 😀Å glöm inte axeltapen som håller i kopplingsgaffeln bara
Japp, axeltappen var just den jag menade i mitt första inlägg. 😉
Ja det blir lite mer WD40 och våld. Har haft fullt upp och har inte haft tid att testa alla knep. Dock blir det till nästa vecka och då ska skiten isär.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
